مقاله ی حاضر حاصل یافته های پژوهشی است که به منظور بررسی بازنمایی رسانه های غربی از حجاب زن مسلمان از جنبه ی حقوقی و سیاسی انجام شده است. مسئله ی مهم در بازنمایی واقعیت توسط رسانه ها این است که یک رسانه هیچ گاه ابزار خنثی و یک میانجی بی طرف در ارائه ی تصویر به حساب نمی آید. رسانه متکی به زبان و معناست و زبان و معنا نیز در چارچوب گفتمان همواره متکی بر قدرت است. لذا بازنمایی حوادث توسط رسانه ها، بدون در نظر گرفتن جنبه ی اخلاقی آن سوگیری ایدئولوژیک دارد و در راستای تضعیف یا تثبیت قدرت و گفتمان ویژه ای گام برمی دارد. یافته ها نشان می دهد در کلیشه سازی رسانه ای غرب نسبت به حجاب شخصیت زن مسلمان محجبه به عنوان نماد ضد حقوق زن و سیاسی منفی جلوه داده می شود.
الیاسی، محمدحسین، 1386 بررسی اقدامات تهدیدآمیز آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران،تهران، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، پروژه تحقیقاتی به سفارش مرکز مطالعات زنان و خانواده،.
ربیعی، علی و فرناز احمد زاده نامور. «نظریه بازنمایی رسانهای و تحلیل افکار عمومی متقابل آمریکاییها و ایرانیها»، دانش سیاسی، سال 4، ش 2، (پاییز و زمستان 1387).
عاملی، سعیدرضا. «فرهنگ مردم پسند و شهر مردم پسند، تهران: شهر محلی- جهانی»، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال 2، ش 5، (بهار و تابستان 1385).
-گال، م.بورگ و گال.ج 1387، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمهی ا.ر.نصر و دیگران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی و سمت.
-گیویان، عبدالله و محمد سروری زرگر. «بازنمایی ایران در سینمای هالیوود»،تحقیقات فرهنگی، دوره 2، ش8، (زمستان 1388).
لستر روشن ضمیر، الی. «بازنمایی ایران و حجاب زنان ایرانی در رسانههای آمریکا»، ترجمهی سبحان رضایی، رسانه، سال 17، ش4.
میرزایی، حسین و امین پروین. «نمایش دیگری: جایگاه غرب در سفرنامههای دوره ظهور مشروطیت»، تحقیقات فرهنگی، دوره 3، ش9، (بهار 1389).
مهدی زاده، سید محمد. «تصویرسازی منفی رسانههای غرب از جهان اسلام و ملل شرق»، رسانه، سال 12، ش3، (1380).
هومن،ح.ع، 1385. راهنمای پژوهش کیفی، تهران، سمت.
-Department of Justice-Offtice of Justice Programms,2006,Violence against women, Uk.
-Dahl,R.,1974.Congress and foreign policy . New York: harcarrt Brance.
-Hall,S.&Jhally,s,2007. Representation & the Media, Northampon,MA:Media Education Foundation.
-Hall,S.,1997.Representation: Cultural Representations and Signifying Practices,London:Open University Press.
Hoffman, christiane , unterm hedschab ,Donnerstag, Die Welt ,4,(June2004)
Jaggi Christin and David Krieger, 1991, Fundamentalismus ein phanomen der Gegenwart, Fusslin Zurich
-Kahf,Mohja.,1999.Western Representation of the Moslim Woman, Termagant to Odalisque.
-Kamalipour,1999. Image of the U.S. Around the World :A MulticulturalPerspective, Albany,State University of New York Press.
Luzenkirchen,Der Kopftuch ein Symbole Gegen West.werte , Tango,15,1995.
Millet, kate,1982. Reise Bericht vom Iran,reinbek:Rowohld.
Name less ,Moslem are Coming, Figaro Spiegel on line ,s.6,2002.
Mernissi Fatime ,Die Angst vor der Modern Luchterhend,Im Emma ,s.59,1980
-Rabanus,Anna, Modern Frauen in Marokeko, Zeit Magazine, s.12, 1990
-Rojek,C.,2007. Cultural Studies, London,Polity Press.
-Sadawi, Newal,den verstand entschleiern,Im Emma h.4,13. 1991
Said, Edvard ,1978. Orientalism, New York, pantheon Books.
Schlaffers ,Chery,1990. Das Gewissen der manner, Geschlechts und
moral/Reportagem aus der orientalischen Despotie.Frankfurt a.m. shurkamp
-The Universal Declaration of Human Rights,1948.
-Van Dijk,T,1988.News as discourse.Hillsdale,NJ:Lawrence Erlbaum.
-Van Dijk,T,1995. Discourse analysis as ideology analysis.In C.Schaffner &A.Wenden(Eds),Language and pace Aldershot:Dartmouth.