بازنمایی زنان در آگهیهای بازرگانی و چگونگی نظارت بر این بازنمایی و حمایت از حقوق و منزلت زنان از مسائلی است که نسبت به آن با توجه به بنیانهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و همینطور نحوۀ نگرش به این قشر مواضع مختلفی گرفته شده است. در برخی موارد این موضوع بسیار ساده انگاشته شده و هنگام قانونگذاری فقط به ذکر امور کلی اکتفا شده است. از سوی دیگر در برخی موارد واکنشها بسیار سختگیرانه و غیرمنعطف بوده، به طوریکه قوانین مفصل و سختی وضع شده است. با توجه به اینکه در روزگار کنونی گستردگی میزان دستاندازی تبلیغات در تمامی عرصهها غیرقابلانکار است، غفلت از نظام حقوقی حاکم بر پرتکرارترین و موجزترین پیام رسانهای درخصوص زنان با توجه به هنجارآفرینی و تأثیرگذاری آگهیهای تجاری بر فرهنگ و ارزشهای اجتماعی، میتواند کارکرد مطلوب تبلیغات را تحتالشعاع قرارداده و با استفادۀ ابزاری از زنان و بازنمایی آنان در قالبهای کلیشهای، القاکنندۀ چهرهای واژگونه از زن نسبت به مخاطبان باشد. این پژوهش به شیوهی توصیفی و با استفاده از روش مطالعهی کتابخانهای و اسنادی در پی پاسخگویی به چیستی و چگونگی حمایتهای صورت گرفته از شأن و منزلت زن در قوانین و مقررات تبلیغاتی رسانۀ ملی و کارآمدی ضمانت اجراهای درنظرگرفته موجود در صورت تخلفات احتمالی میباشد. نتایج به دست آمده حاکی از تنوع، تکرار و صوری بودن حمایتهای صورت گرفته در قوانین و ضوابط مزبور است. به این مسأله همچنین باید کاستیهای ناشی از فقدان ضمانت اجرای مؤثر را نیز افزود.
اسماعیلی، محسن، (1387). «آزادی تبلیغات بازرگانی و محدودیتهای آن از دیدگاه حقوق بین الملل، ایران و اسلام»، رسانه، سال نوزدهم، ش 75.
_______، (1385). حقوق تبلیغات بازرگانی در ایران و جهان، تهران: شهر.
اصلانی، شهناز و مسعود کیانپور، (1394). «الگوی نمایش کلیشههای جنسیتی در تبلیغات تلویزیونی سیما»، مطالعات زنان، سال 13، ش 2.
افخمی، بهنام، (1387). «تبلیغات تجاری و ارزشهای فرهنگی در مجلات خانواده»، رسانه، سال نوزدهم، ش 75.
بستان، حسین، (1388). «نقشهای جنیستی از دیدگاه اسلام با نگاهی به علوم اجتماعی»، مجموعه مقالات هویت و نقشهای جنسیتی، به کوشش محمدرضا زیبایینژاد، تهران: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.
جوادی یگانه، محمدرضا، (1388). «رسانه ملی و هژمونی فرهنگی اقلیت»، حوراء، ش 32.
روشن، حسن و کامران نوربخش، (1379). «بررسی قوانین و مقررات تبلیغاتی در ایران»، مجموعه مقالات اولین همایش صنعت تبلیغات، به کوشش کورش اسعدی بیگی، تهران: اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ریتزر، جرج، (1374).نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمهی محسن ثلاثی، تهران: علمی.
صادقی فسایی، سهیلا و شیوا کریمی، (1384). «کلیشههای جنسیتی سریالهای تلویزیونی ایرانی»، پژوهش زنان، دوره 3، ش3.
عابدینی، ناصر، (1388). تصویر زنان در رادیو ایران، تهران: طرح آینده.
علی محمدی، محبوبه، (1387). «سیاستگذاری و برنامهریزی تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما»، رسانه، سال نوزدهم، ش 75.
عواض، علی عبدالرحمان، (1383). «بازنمایی تصویر زن در رسانههای عربی»، پژوهش و سنجش، ترجمهی احسان قرنی و مرضیه محمودی، سال یازدهم، ش 38.
طاهرخانی، مهدی، (1383). «آثار جهانی شدن بر زنان»، پژوهش زنان، دوره 2، ش 1.
طباطبائی مؤتمنی، منوچهر، (1379). حقوق اداری، تهران: سمت.
کاتوزیان،ناصر، (1386). مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار.
قاسمی، هاجرالسادات، (1388). «جنسیت، خانواده و سیمای جمهوری اسلامی»، حوراء، سال پنجم، ش 32.
قاضی، ابوالفضل، (1381). بایستههای حقوق اساسی، تهران: میزان.
قلیپور، آرین، امین بلاغی اینالو، میثم قاسمی و مهدی روحی خلیلی، (1386). «بررسی صحت و سقم کلیشههای منفی زنان در سازمانها»، پژوهش زنان، دوره 5، ش 3.
لرستانی، فریبرز، (1382). «جنبش اجتماعی زنان»، پژوهش زنان، دوره 1، ش 6.
مدنی، سید جلالالدین، (1373). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران: همراه.
خسروشاهی, قدرت الله, & اسماعیلی فلاح, مرضیه. (1398). واکاوی قوانین و مقررات ناظر به بازنمایی زنان در پیامهای بازرگانی رسانۀ ملی. مطالعات راهبردی زنان, 22(86), 125-152. doi: 10.22095/jwss.2020.220193.2272
MLA
قدرت الله خسروشاهی; مرضیه اسماعیلی فلاح. "واکاوی قوانین و مقررات ناظر به بازنمایی زنان در پیامهای بازرگانی رسانۀ ملی". مطالعات راهبردی زنان, 22, 86, 1398, 125-152. doi: 10.22095/jwss.2020.220193.2272
HARVARD
خسروشاهی, قدرت الله, اسماعیلی فلاح, مرضیه. (1398). 'واکاوی قوانین و مقررات ناظر به بازنمایی زنان در پیامهای بازرگانی رسانۀ ملی', مطالعات راهبردی زنان, 22(86), pp. 125-152. doi: 10.22095/jwss.2020.220193.2272
VANCOUVER
خسروشاهی, قدرت الله, اسماعیلی فلاح, مرضیه. واکاوی قوانین و مقررات ناظر به بازنمایی زنان در پیامهای بازرگانی رسانۀ ملی. مطالعات راهبردی زنان, 1398; 22(86): 125-152. doi: 10.22095/jwss.2020.220193.2272