به باور فمینیستها جنسیت در معرفت و شناخت اثرگذار است و علوم بشری به دست مردان و متناسب با منافع آنها صورتبندی شده و سرکوب زنان را توجیه میکند. در مقابل، منتقدین بر این باورند که اولاً در این دیدگاه میان ملاک صدق معرفت و منشأ پیدایش آن خلط شده، در نتیجه «مغالطه ی تکوینی» رخ داده است و ثانیاً لازمه ی آن قبول «پلورالیسم معرفتی» است. به باور این نوشتار دقت در لوازم نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی، تحلیل نوینی در این حوزه ارائه میدهد. بر اساس این تحلیل میتوان از «تأثیرگذاری علّی» جنسیت در سطح شکل گیری معلومات اعتباری سخن گفت. در نتیجه جنسیت معرفتهای اعتباری را اثبات نکرده و برخلاف باور منتقدین «ملاک صدق» آنها محسوب نمیشود، اما میتواند آنها را ایجاد و انشاء کند. در این میان برای دستیابی به معرفتهای اعتباری حکیمانه درصورتیکه اعتبارکننده شناخت پیشینی کافی نسبت به هستی، انسان و رابطه ی این دو داشته باشد، میتواند به اعتباریات حکیمانه بیشتری دستیابد. در نتیجه محل تأمل در دیدگاه فمینیستها بی توجهی به تأثیرگذاری این شناختهای پیشینی است، نه توجه به تأثیرگذاری جنسیت. در این میان، باور به معرفتهای پایه میتواند از فروغلطیدن در پلورالیزم معرفتی نیز جلوگیری کند. در این مقاله دو انتقاد مذکور با تأکید بر نظریه ی اعتباریات به تفصیل بررسی شده است.
دلفی، کریستین، (1385). «بازاندیشی در مفاهیم جنس و جنسیت»، مجموعه مقالات: فمینیسم و دیدگاهها، ترجمهی شهلا اعزازی و مریم خراسانی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
ریوـ سارسه، میشل، (1385). تاریخ فمینیسم، ترجمهی عبدالوهاب احمدی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
سروش، عبدالکریم، (1377). قبض و بسط تئوریک شریعت، تهران: موسسه فرهنگی صراط.
طاهری، محمد حنیف، (1395). «تحلیل پارادایم فمینیسم»، پرتو خرد، سال 7، ش 12.
قائمینیا، علیرضا، (1382). «درآمدی بر فمینیسم»، مجموعه مقالاتفمینیسم و دانشهای فمینیستی، ترجمهی عباس بابایی و بهروز جندقی، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
کاسگرو، لیزا و مورین مک هیو، (1385). «پژوهش برای زنان: روشهای فمینیستی»، ترجمهی ابوالقاسم پوررضا، مجموعه مقالات فمینیسم و دیدگاهها، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
کد، لوراین، (1382). «معرفتشناسی فمینیستی»، ترجمهی عباس یزدانی، مجموعه مقالاتفمینیسم و دانشهای فمینیستی، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
لگیت، مارلین، (1392). زنان در روزگارشان تاریخ فمینیسم در غرب، نیلوفر مهدیان، تهران: نشر نی.