× آبیلی، فاطمه(1383) ، « آسیب شناسی مسایل فرهنگی زنان در کشور»، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان.
× آتشک، محمد و همکاران (چاپ نشده)، «تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش مدرسه ای(دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه کشور(95-1355))»، تحقیقات زنان.
× آتشک، محمد(b1385)، «70 سال مبارزه با بیسوادی»، هفته نامه برنامه، سال پنجم، ش190.
× آتشک، محمد(d1386) ، « بررسی کارایی داخلی نظام آموزش عمومی استانهای کشور و عوامل موثر بر آن در سال تحصیلی 84-1383»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
× اسماعیل سرخ، جعفر(1380)، «کردستان و مسئله نابرابریهای آموزشی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، سال اول، ش1، بهار 1380.
× اسماعیل سرخ، جعفر(1386)، «نابرابریهای آموزشی و نابرابریهای فضایی در بعد قومی و منطقهای(مطالعه موردی دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 81-1380)»، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیست و سوم، ش 3.
× تودارو، مایکل(1371) ، « توسعه اقتصادی در جهان سوم»، (غلامعلی فرجادی پور)، تهران: سازمان برنامه و بودجه (سابق)،چاپ دوم.
× حسین زاده، فتحالله(1372) ، « بررسی نابرابریهای دستیابی به فرصتهای آموزشی بین مناطق استان بوشهر در سال تحصیلی 72-1371»، اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر.
× خدابخش، افراسیاب (1371) ، « مقایسه میزان نابرابری آموزشی بین مناطق آموزشی استان گیلان در دوره متوسطه سالهای تحصیلی 67-1366 و 71-1370»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
× داش خانه، فاطمه(1380)، «بررسی عوامل مؤثر در نابرابریهای آموزشی در دوره آموزش عمومی به منظور ارایه مدلی نظری برای آموزش دختران»، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال هفدهم، ش4.
× «سند برنامه اول توسعه کشور»، (1367)، سازمان برنامه و بودجه (سابق).
× «سند برنامه دوم توسعه کشور»، (1373)، سازمان برنامه و بودجه (سابق).
× «سند برنامه سوم توسعه کشور»، (1378)، سازمان برنامه و بودجه (سابق).
× «سند برنامه چهارم توسعه کشور»، (1384)، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور(سابق).
× عزیززاده، هادی (1365) ، « بررسی نابرابری دستیابی به فرصتهای آموزشی بین استانهای کشور در سال تحصیلی 66-1365»، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال چهارم، ش 3و4.
× فراستخواه، مقصود (1383) ، « زنان، آموزش عالی و بازار کار»، فصلنامه پژوهش زنان، دوره 2، ش 1، صفحات 163-147.
× کلیدری، محمد حسین(1374) ، « بررسی میزان نابرابری فرصتهای آموزشی در استان خراسان طی برنامه اول توسعه»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
× کینگ، الیزابت. م، (1376) ، « نقش آموزش زنان در توسعه اقتصادی»، (غلامرضا آزادارمکی)، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
× گرائی نژاد، غلامرضا (1382)، دومین گزارش توسعه انسانی کشور- بخش آموزش- مقدماتی»، گروه چهار، چاپ نشده.
× گروه مشاوران یونسکو(1386) ، « فرآیند برنامهریزی آموزشی»، (فریده مشایخ)، تهران: نشر مدرسه.
× مرادی، مسعود (1383)، بررسی برابری فرصت های آموزشی در دوره متوسطه و عوامل مرتبط با آن در مناطق آموزشی استان زنجان»، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان زنجان.
× مرکز آمار ایران (1385) ، « نتایج سرشماری نفوس و مسکن کل کشور».
× نادری نرم، عباس(1376) ، « بررسی نابرابریهای آموزشی در 3 مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در سالهای تحصیلی 66-1365و 76-1375 استان خراسان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
× نبی زاده سرابندی، سیما (1384) ، « بیعدالتی در فرصتهای آموزشی استان سیستان و بلوچستان»، فصلنامه پژوهش زنان، دوره سوم، ش3، پاییز 1384.
× نوروزی، لادن (1383) ، « تفاوتهای جنسیتی در ساختار شغلی»، فصلنامه پژوهش زنان، دوره 2، ش1، صص 178-165.
× واحدی، محمد توفیق(1377) ، « بررسی عوامل مؤثر در دستیابی دختران به فرصتهای آموزشی در دوره راهنمایی تحصیلی مناطق آموزش و پرورش استان زنجان»،دفتر تحقیقات آموزش و پرورش استان زنجان.
× وزارت آموزش و پرورش(1383) ، « سند ملی برنامه آموزش برای همه».
× وزارت آموزش و پرورش(1385) ، «
، آمار آموزش و پرورش سال تحصیلی 86-1385».
Ahmed, k, hasan,y(1984), “case study on enrolment and attendance of primary school-aged children by socioeconomic grouping for the UPE/IDA schools”, university of Dhaka, foundation for research on educational planning and development.
Allman,j(1979),“social mobility, education and development in Tunisia”, leiden, the Netherlands: e.j.brill.
Allman,j(1987), “women status and fertility in the Muslim world”, New York:praeger.
Birdsal,n(1985), “public inputs and child schooling in brazil”, journal of development economics,18:67-86.
Brock, C & Cammish, N (1997), Factors affecting female participation in education in seven developing countries, Education, Research Paper, No. 09, 1993, 96 p. Universities of Oxford and Hull.
King,e, and others(1986), “change in the status of women across generation in Asia”, Santa Monica, calif, rand corporation.
Nekatibeb, T (2002), Low Participation of Female Students in Primary education(A Case Study of Dropouts from the Amhara and Oromia Regional States in Ethiopia),UNESCO.
Qadir,s(1986), “school enrolment drives and enrolment of children in class”, Dhaka, Bangladesh institute of development studies, human resource division.
Subrahmanian, R (2003),Gender equality in education, Background paper prepared for the Education for All Global Monitoring Report 2003/4, Gender and Education for All: The Leap to Equality, UNESCO.
UIS (2006), “Gender Parity in Education”, UNESCO, Paris.
UNICEF, (2005), EARLY MARRIAGE A HARMFUL TRADITIONAL PRACTICE A STATISTICAL EXPLORATION.
USAID (2008), GENDER EQUALITY FRAMEWORK, This report was developed for USAID’s Office of Women in Development by the EQUATE Project, Management Systems International (Prime Contractor).