مقدمه: هدف پژوهش حاضر واکاوی و مطالعهی تجارب و ادراکات، نیازها و چگونگی گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر در خوابگاه دانشگاه یزد است. روش: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی بوده و از نمونهگیری هدفمند استفادهشده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش، 12 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی دانشگاه یزد بودند که اطلاعات آنها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و دادهها با استفاده از روش تحلیل تماتیک تجزیهوتحلیل شده است. یافته ها: بر اساس نتایج، 17 مضمون اصلی و 112 مضمون فرعی شناسایی شدند. تجارب و ادراکات مثبت دانشجویان از گذران اوقات فراغت شامل 4 مضمون اصلی: افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقاء ویژگیهای روانشناختی و تمرین اخلاق، خودباوری و شکوفایی فردی، کسب مهارت و شناخت توانمندیها بوده است. در واکاوی تجارب و ادراکات منفی اوقات فراغت دانشجویان نیز 4 مضمون اصلی شامل: تفاوتهای فرهنگی و روابط تنشزا، نداشتن مهارتهای ارتباطی، شرایط سخت و ناآرام محیطی و روانی خوابگاه، ناهنجاریهای اخلاقی شناساییشده است. در مطالعه نیازهای گذران اوقات فراغت 4 مضمون اصلی شامل: اصلاحات فرهنگی - اجتماعی، نبود خدمات و تجهیزات، برنامهریزی تعاملی و هوشمندانه، آموزش و اشتغال آفرینی بهدستآمده است. در مطالعه روش گذران اوقات فراغت 5 مضمون اصلی شامل: آموزش و یادگیری، تفریح و سرگرمی، فعالیتهای هنری - مهارتی، فعالیتهای فکری - ورزشی، فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی به دست آمد.