Revival of Religious Thought, Demands of Muslim women and the Rise of the two Ideas of "Islamic Feminism" and "Fundamentalist Jtihad"

Document Type : Original Article

Author

Faculty Member Department of Women Studies of Trbeiat Modarres Universiti

Abstract

For more than a century, Islamic thinkers have been continually struggling to provide a foothold in the recognition of a rational human thought derived from an independent Islamic identity. And turn the passivity of the Enlightenment into an active and influential position. This move was instrumental in revising the demands and demands of the Muslim women's rights and the well-meaning response. Causing various upsurge within religious communities, But the passive approach and the lack of a fan rationalized their logical and logical arguments with challenges that required critique and analysis, and rational thinking. The intellectual flow of "Islamic feminism" was an action in line with the above necessity for solving the problems of the Muslim woman. Some women thinkers in Islamic societies called this trend a rising that, with a different reading, redefined the issues of women, and their discursive literature was gender-based and antithetical with patriarchal thoughts in the field of history, commentary, hadith, and jurisprudence. On the other hand, the principled ijtihad approach, with a glance from gender, to serious reflections on identity and in a theological and jurisprudential approach to rethinking the specific facts and techniques of specific reasoning and revival of women's issues. This paper presents two different orientations in the discussion of religious revival by the thinkers of Islamic feminism and Islamic fundamentalists. After criticizing the passive attitude of Islamic feminism and the disadvantage of its pioneering reasoning based on the evolutionary process of the Islamic world, the methodology of ijtihadogarist fundamentalists in solving the problems of women has been explained. It also focuses on the strategy of Imam Khomeini and our bright leader on establishing an association independent of affiliation and emphasizes the need for serious and massive measures in the formation of the "Exalted Assembly of Women's Elites" Finally, the importance of the involvement of thoughtful women based on the principle of sound reasoning and the logic of the principles and jurisprudential jurisprudence has been discussed in order to provide a workable and modern way of solving the basic problems of women.

Keywords


  • قرآن کریم.
  • اداره کل پژوهش فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1376. جایگاه و نقش زن در نظامهای مختلف از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • آیت‏اللهی، حمیدرضا، 1396. نگرش‏های اسلامی در مطالعات زنان، تهران: فهم.
  • بدره، محسن، عزت­السادات میرخانی و طوبی شاکری­گلپایگانی. «تطور روش­شناختی در جریان موسوم به فمینیسم اسلامی»، مطالعات جنسیت و خانواده، (پاییز و زمستان 1393).
  • بدره، محسن، عزت­السادات میرخانی و طوبی شاکری­گلپایگانی. «جریان موسوم به فمینیسم اسلامی به بازنگری فقه سنی»، زن در فرهنگ و هنر، سال سیزدهم، ش 3، (پاییز 1394).
  • پارسانیا، حمید، 1377. حدیث پیمانه، تهران: .
  • پزشکی، محمد و نفیسه کاظمی. «صورت­بندی مطالعات زنان در جهان اسلام»، مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، ش 29 و 30، (پاییز و زمستان 1384).
  • پزشکی، محمد، 1387: صورت‏بندی مطالعات زنان در جهان اسلام، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  • توحیدی، نیره، 1376.فمینیسم اسلامی چالشی دموکراتیک یا چرخشی تئوریک، تهران: کنکاش.
  • جعفری لنگرودی، محمد جعفر، 1382. فن استدلال منطق حقوق اسلام، تهران: گنج دانش.
  • حاضری، علی­محمد و نعیما محمدی. «تحلیل جامعه­شناختی تنوع جنبش زنان در کشورهای اسلامی منطقه­ی خاورمیانه»، مطالعات اجتماعی ایران، سال ششم، ش 2، (تابستان 1391).
  • حکیم‏پور، محمد، حقوق زن در کشاکش سنت و تجدد، تهران: نغمه نو­اندیش.
  • خامنه­ای، سیدعلی، 1390. زن و بازیابی هویت حقیقی، تهران: انقلاب اسلامی.
  • زیبایی­نژاد، محمدرضا و جعفر سبحانی، 1379، درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام، قم: معاونت امور اساتید معارف.
  • صادق­زاده، علیرضا و معصومه کرامتی. «تبیین ملاحظات جنسی و جنسیتی در ارزش­های فمینیست اگزیستانسیالیسم و اسلام»، مطالعات راهبردی زنان، سال سیزدهم، ش 52، (تابستان 1390).
  • الصدوق، محمدبن­علی ابن بابویه القمی، 1404. من لایحضره الفقیه،قم: جامعه مدرسین قم.
  • قراملکی، فرامرز، 1390. روش‏شناسی مطالعات دینی (تحریری نو)، مشهد: دانشگاه علوم رضوی (ع).
  • الکلینی، محمد ابن یعقوب.  اصول کافی، ترجمه­ی جواد مصطفوی، بیروت: دفتر نشر اهل بیت، بی­تا.
  • مجموعه مقالات سومین همایش نواندیشی دینی جامعیت و پویایی اسلام (اقتصاد و سیاست)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی،  آذرماه 1389.
  • محصص، مرضیه و آتنا بهادری. «تأملی بر شرک جنسیتی در خوانش­های زن­مدارانه از قرآن»، مطالعات راهبردی زنان، دوره 20، ش 78، (زمستان 1396).
  • محقق داماد، سید مصطفی،1387. قواعد فقه، تهران: مرکز علوم اسلامی.
  • مطهری، مرتضی، 1379. خدمات متقابل اسلام و ایران، قم: صدرا.
  • ـــــــــــــ، نهضتهای اسلامی در صد سال اخیر، قم: دفتر انتشارات اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بی تا.
  • موسوی­الخمینی، سیدروح الله، 1369. صحیفه نور (مجموع رهنمودهای امام خمینی)، تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
  • ---------، 1421. کتاب البیع، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  • ــــــــــــ، 1376. ولایت فقیه و حکومت اسلامی ...
  • میرخانی، عزت‏السادات. «اجتهاد، توسعه، مسائل زنان»، ندای صادق، ش 26 و 27، 28 و 29، (تابستان، پاییز و زمستان 81 و بهار 82).    
  • ـــــــــــــــ. «بیداری اسلامی، رسالت زنان. اصول و مبانی پایایی و پویایی»، مجموعه مقالات نشست بیداری اسلامی، تهران، (1390).
  • هدایت نیا، فرج الله. «تأملی بر نظریه خانه­نشینی زن در فقه اسلامی»، مطالعات راهبردی زنان، دوره 19، ش 76، (تابستان 1396).
  • یاداشت­های استاد مطهری،ج1 (احیاء تفکر اسلامی)

 

Badran.M.2009.Feminismin   Islam  sec ular and religious convergences.Oxford, England: O neworld Publications.