Evaluation of Effectiveness of Leisure Time Programs for Girl Students (The Case Study of Northern Khorasan Province)

Document Type : Original Article

Authors

1 PH.D Scholar, Department of Demography, University of Tehran; and Lecturer, Department of Social Sciences, Tabriz University

2 M.A in Sociology, University of Tehran

3 M.A in Sociology, Alzahra Univeresity

Abstract

The purpose of the present study is to evaluate the Effectiveness of Leisure Time Programs for girl students in the NorthernKhorasanProvince. The research design was a quasia-panel study. Target population of the study was all girl students at the primary, secondary and high school level, who participated in the Leisure Time Programs during the 2008 summer. A sample size of 583 respondents in all educational level selected for the study. Data was collected using a standard questionnaire instrument. Statistical data analysis was done with SPSS software program, using nonparametric Wilcoxon test. Findings clearly show that significant differences existed in students' degree of religiousness, social participation, enthusiasm, and degree of familiarity with Islamic Revolution and Imam Khomeini's thoughts before and after participation in the program. Briefly, results indicated that Leisure Time Programs are conducted in effective manner and arrived at a positive outcome.

Keywords


  • ×   آسایش، حسین (1383)، «اصول و روش­های برنامه­ریزی ناحیه­ای»، تهران، پیام نور.

    ×   ادیب حاج باقری، محسن (1381)، «ارزشیابی یک ارزشیابی»، آموزش در علوم پزشکی، ش 7، صص 9-7.

    ×   امیرتاش، علی محمد (1383)، «فوق برنامه و اوقات فراغت با تأکید بر فعالیت­های ورزشی»، المپیک، سال دوازدهم، ش 2 (پیاپی)، تابستان، صص 51-37.

    ×   ببی، ارل (1383)، «روش­های تحقیق در علوم اجتماعی»، (رضا فاضل)، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی دانشگاه­ها (سمت)، جلد دوم.

    ×   بونی فیس، دیویدر (1379)، «طرح آزمایش­ها و روش­های آماری برای پژوهش در علوم اجتماعی و رفتاری»، (هوشنگ طالبی، محمد حسین علامت ساز و آیت الله موسوی)، اصفهان، دانشگاه اصفهان، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی دانشگاهها (سمت).

    ×     بیکر، ترزال (1383)، «نحوه انجام تحقیقات اجتماعی»، (هوشنگ نایبی)، تهران، روش.

    ×   تورکیدسن، جرج (1382)، «اوقات فراعت و نیازهای مردم»، (عباس اردکانیان)، تهران، نوربخش.

    ×   تندنویس، فریدون (1378)، «جایگاه ورزش در اوقات فراغت دانشجویان کشور»، حرکت، ش 2، صص 110-94.

    ×   حسینی، سید یعقوب (1382)، «آمار ناپارامتریک»، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.

    ×   رفعت جاه، مریم (1386)، «انسان شناسی اوقات فراغت» (پلی کپی درسی)، تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

    ×   رفعت جاه، مریم (1387)، «دختران جوان و اوقات فراغت»، مطالعات جوانان، ش13، صص 173-151.

    ×   سراج زاده، سید حسین (1378)، «نگرش ها و رفتارهای دینی نوجوانان تهرانی و دلالت های آن برای نظریه سکولار شدن»، نمایه پژوهش، ش10- 9.

    ×   سعیدی، علی اصغر (1383)، «تحول مفهوم اوقات فراغت»، مطالعات جوانان، ش6.

    ×   سعیدی، علی اصغر (1387)، «سیاست­گذاری فراغت جوانان: چالش­ها و فرصت­ها»، مطالعات جوانان، ش 13، صص 233-213.

    ×   غفاری، غلامرضا (1387)، «پیوند و تعامل اوقات فراغت و سرمایه اجتماعی در میان جوانان ایرانی»، مطالعات جوانان، ش 13، صص94-77.

    ×    کارمینز، ادوارد جی و ریچارد آزلر (1386)، «سنجش روایی و پایایی»، (مریم اسکافی و سیمین فروغ زاده)، مشهد، جهاد دانشگاهی مشهد.

    ×   محسنی، منوچهر (1382). «جامعه شناسی پزشکی»، تهران، طهوری.

    ×    هارت، راجر ای (1380)، «مشارکت کودکان و نوجوانان: از پذیرش صوری تا شهروند واقعی»، (فریده طاهری)، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    ×   هی وود، لس و همکاران (1380)، «اوقات فراغت»، (محمد احسانی)، تهران، امید دانش.

    • Ø Abercombie, N. et al (2000), "Contemporary British Society", Policy Press.
    • Ø Green, E and Hebron, S and Woodward, D (1990), "Women's Leisure What Leisure", Basingstone, Macmillan.
    • Ø Rojek, Chris (2005), ''Leisure Theory, Principles and Practice'',   London, Palgrave.
    • Ø Rojek, Chris and Shaw, Susan M and Veal A J (2006), "A Handbook of Leisure Studies", London, Polgrave.     
    • Ø Trochim, William M K, Donnelly, James P (2006), ''Research Methods Knowledge Base'', Atomic Dog Publishing.