The Reasons for Raising Rate of Women Entrance to University (A Case Study of Ahwaz University Students)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Isfahan University

2 M.A in Sociology, Isfahan University

Abstract

During last two decades, the girls’ entrance rate to university has been raised substantially. There are various viewpoints about causes and consequences of this observable fact. The present study seeks to investigate the reasons for proportionalincreasing rate of girls’ entrance to university. In this paper we addresses following question; “Regarding the knowledge-based development discourse, what is the critical approach throughwhich the reasons of increasing rate of girls’ entrance to university can be analyzed?” To answer this question, seven hypotheses were examined. The analysis of a survey data, which collected a set of likert scale items among a group of 364 students of Ahwaz University in the academic year of 2006/2007confirmed all the seven hypotheses of the research. In brief, findings showed that the reasons of the increasing rate of girls’ entrance to university must be scrutinizedonthe basis of an eclectic approach in the form of a complex set of multiple reasons. These multiple reasons, which are in fact summarize the research hypothesis as well,are the change in the attitude of the society concerning participation of women, increasing knowledge of women in regard to their rights, job accessibility, achieving social status, development of the scope of spouse choosing, university attractions and growthofwomens’ expectations as well. 

Keywords


  • ×   ابوت، پاملا، والاس، کلر (1381)، «درآمدی بر جامعه شناسی نگرش­های فمینیستی»، (مریم خراسانی و حمید احمدی)، تهران، دنیای مادر.

    ×   توسلی، غلامعباس (1380)، «نظریه­های جامعه شناسی»، تهران، سمت.

    ×   توسلی، غلامعباس (1380)، «جامعه شناسی کار و شغل»، چاپ چهارم، تهران، سمت.

    ×   رضایت، غلامحسین (1383)، «بررسی پیامدهای افزایش میزان قبولی دختران در دانشگاه­ها طی دهه هفتاد»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    ×   رفیع پور، فرامرز (1370)، «جامعه روستایی و نیازهای آن»، تهران، شرکت سهامی انتشار.

    ×   ریتزر، جورج (1380)، «نظریه­های جامعه­شناسی در دوران معاصر»، (محسن ثلاثی)، تهران، انتشارات علمی

    ×   سازمان ملی جوانان (1380)، «وضعیت و نگرش جوانان ایرانی»، چاپ اول، تهران، سازمان ملی جوانان.

    ×   طاهرخانی، مهدی (1383)، «آثار جهانی شدن بر زنان»، فصلنامه پژوهش زنان، دوره2، ش1.

    ×   فتحیان، محمد (1386)، «تشکیل جوامع نوین متبنی بر فناوری اطلاعات»، دسترسی در: (www.nahad.net).

    ×   فکوهی، ناصر (1386)، «همایش علل فزونی ورود دختران به دانشگاه»، تهران، دانشگاه تهران، دسترسی در: ( www.alef.irو www.etemaad.com).

    ×   قانعی‌راد، امین (1386)، «همایش علل فزونی ورود دختران به دانشگاه»، تهران، دانشگاه تهران، دسترسی در: (www.creativity.ir).

    ×   کرایب، یان (1381)، «نظریه اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس»، (عباس مخبر)، تهران، انتشارات آگه.

    ×   کوثری، مسعود (1386)، همایش علل فزونی ورود دختران به دانشگاه. تهران. دانشگاه تهران، دسترسی در:  ( www.alef.irو www.etemaad.com)

    ×   کوزر، لوئیس و روزنبرگ (1378)، «نظریه­های بنیادی در جامعه­شناسی»، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران، نشر نی.

    ×   گورکانی بروج، طاهر (1381)، «علل افزایش دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن»، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان.

    ×   گیدنز، آنتونی (1381)، «جامعه­شناسی»، (منوچهر صبوری)، چاپ هفتم، تهران: نشر نی.

    ×   محمدی روزبهانی، کیانوش و ابوالفضل طارمی (1384)، «عوامل انگیزش داوطلبان برای ورود به دانشگاه»،فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ش37 و 38.

    ×   نقوی، فتانه (1381)، «بررسی زمینه‌های گرایش دانشجویان زن به آموزش عالی در دهه هفتاد»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان.

    ×   نوروزی، لادن (1383)، «تفاوت­های جنسیتی در ساختار شغلی»، فصلنامه پژوهش زنان، دوره 2، ش 1.

    • Ø Adams, John E (1997), “A study to determine the impact of a precollege intervention on early adolescent aspiration and motivation for college in west virginia”; black sburg, virgina.
    • Ø Ballantine, J, H (1989), “The sociology of education”, englewood cliffs, prentice hall.
    • Ø Buon, T(1997), “The use of educational credential for employment selection”, australian, IPS.
    • Ø Collins, R(1979), “The credential society: A historical sociology of education and stratification”, new york, academic press.
    • Ø Evers, dieter, hons (2000), “Epistemic culture: towards a new sociology of knowledge”, university bielefeld.
    • Ø Maxwell. G 8 colleque (2000), “How people choose vocational education and traning programs”,  NCVER, publ. australia. at, ''www.coced. edu. au''
    • Ø Noland.d & n. deato (2001), “Tennessee higher education”, commission higher school student opinin.
    • Ø Pavalko, r.m (1974), “Sociology of occupation and profession”, F.C. peacock, public cation.
    • Ø Royaniyan, S. (2003), “Woman and golobalization, Iran as a case study” available at: www. endthewar. org.
    • Ø Smith, A (1996), “Syposium: equal opportunities women of europan university”. university of berlin, navamber.
    • Ø Vanvaley, T.L (2001), “Recent changes in higher education and their ethical implication”, teaching sociology, vol 21.