Corona, home quarantine and remote work: a study of the lived experience of female faculty members

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Research Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

2 Researcher at Humanities and Cultural Studies Institute, Tehran, Iran

Abstract

The COVID-19 pandemic has presented numerous challenges for women, impacting their lifestyles, family dynamics, and employment status. These effects are expected to persist beyond the pandemic. One notable consequence has been the widespread adoption of telecommuting. This study employs a qualitative approach and targeted sampling to explore the experiences of female faculty members at universities and institutes during the pandemic. Semi-structured interviews were conducted with 30 participants. The findings reveal that telecommuting has brought about positive outcomes, such as increased digitization, improved time management for both work and family responsibilities, and a reorientation of domestic life. Participants also reported positive experiences related to self-care, ethical considerations, and changes in family interactions and leisure activities. However, some participants also highlighted challenges associated with the quarantine and remote work.

Keywords

Main Subjects


  • ابراهیمی ، الهام، (1400). «فهم تجربه­ی زیسته مناسبات کار و زندگی در مدیران آکادمیک»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، س 13، ش 2.
  • احمدی، یعقوب،پرویزسبحانی و بی نظیر جلالی، (1401). تحلیل مناسبات خانوادگی در دوران کرونا: مادرسری محنت بار، مطالعات اجتماعی ایران، د 16، ش 1.
  • ادیب حاج باقری، محسن، سور پرویزی و مهوش صلصالی، (1386). روش­های تحقیق کیفی، تهران: بشری.
  • بودلایی، حسن، (1395). روش تحقیق پدیدارشناسی، تهران، نشر جامعه­شناسان.
  • تورن، آلن، (1397). پارادایم جدید، مترجم، سلمان صادقی زاده، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • حسین زاده فرمی، مهدی (1399). جستارهایی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی بحران ویروس کرونا در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • حریری، نجلا(1396). اصول و روش‌های پژوهش کیفی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی-واحد علوم و تحقیقات.
  • رازقی نصرآباد، حجیه­بی­بی، (1401).«زمینه­های تعارض میان نقش­های شغلی و خانوادگی و راهبردهای مقابله با آن»، زن در توسعه و سیاست، د 20، ش 1.
  • رحمانی، جبار، (1399). «سفرهای کرونایی، چرا مردم به سفر می‌روند؟ مجموعه مقالات جستارهایی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی بحران ویروس کرونا در ایران»، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • سعید طالشی، لیلا، شفیع آبادی، عبدالله، یوسفی، عماد،(1402)، شناسایی تهدیدها و فرصتهای دورکاری زوجهای هر دو شاغل در ایام شیوع کرونا، مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان،د4، ش6، پیاپی 12.
  • شجاع نوری، فروغ الصباح، فاطمه خادمی و سمانه السادات سدیدپور، (1394). تحلیل اثرات دورکاری زنان شاغل و متأهل بر تعادل کار و زندگی، مطالعات اجتماعی و روان‌شناختی زنان، د 13، ش 3، پیاپی 44.
  • شیردل، الهام،فاطمه حامی کارگر و مهرانسهراب زاده،(1400). کرونا و چالش‌های خانواده: مطالعه پدیدارشناسی تجربه زیسته جوانان سیستان و بلوچستان، فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، د 16، ش 55 ، پیاپی 55.
  • عباسی، رسول و فاطمهجیریایی شراهی،(1402). تجربه زیسته­ی دورکاری کارکنان دولتی متأهل در دوره­ی همه‌گیری ویروس کرونا با تأکید بر تعادل کار ـ زندگی، خانواده پژوهی، د 19، ش 1 ، پیاپی 73.
  • علی آبادی، شیما، سحر دانشور و فاطمه قاسم پور،(1400 )،مطالعه پدیدارشناختی تجربه زیسته خانواده ایرانی در دوران قرنطینه کرونا، د 12، ش 1.
  • فاضلی،نعمت­الله، (1399).فرهنگ و فاجعه؛ جستارهای انسان‌شناختی درباره مصیبت‌های جمعی در ایران، تهران: نشر فرهامه.
  • فلاحتی، لیلا و نسیم السادات محبوبی شریعت پناه، (1400). مطالعه­ی تطبیقی فشار نقش‌های چندگانه­ی ناشی از کرونا بر زنان در خانواده با تأکید بر نظریه­ی اخلاق مراقبت، مطالعات اجتماعی ایران د 15، ش3.
  • میرحسینی، زهرا، (1400). مطالعه ی کیفی مسائل و چالش های زندگی زنان در همه گیری کووید-19، مسائل اجتماعی ایران (دانشگاه خوارزمی)،د 12،ش1.
  • Alexander,J.(2004)."Toward a Theory of Cultural Trauma", in Eyerman, Ron, Cultural Truma and Collective Identity. Berkeley, CA: Univercity of California press,pp1-30.
  • Lester, S. (1999). An introduction to phenomenological research. Retrieved September 13, 2010 from http://www.sld.demon.co.uk/resmethy.pdf.
  • Toffoletti, kim, Starr, Karen (2016).’ Women Academics and Work-Life Balance: Gendered Discourses of Work and Care: Women Academics and Work-Life Balance’, in Gender Work and Organization, 23(5) · September.
  • w,scott.(2009):research method for every daylife.blending qualitative and quantitative approach, by john wiley& sons, inc