An assessment of the socio-cultural needs of high-school girls in Isfahan

Document Type : Original Article

Authors

1 PH.D in Sociology Islamic Azad University Khurasgan Branch

2 PH.D Student in Sociology

Abstract

Socio-cultural needs are among the most conspicuous spiritual needs drawing the attention of governments, organizations, and socio-cultural institutions that try to answer these needs by means of a wide range of different programs. The success of these institutions is primarily dependent on access to accurate knowledge of needs felt and expressed by addresses. As a result, to perform various studies it is necessary to assess the needs of different groups of people. Thus, this paper identifies and classifies the needs of middle and high school girls in Isfahan on the basis of survey method and a sample of 502 people. The results show that emotional and psychological needs are at the first level, social needs at the second level, economic needs at the third level, and cultural needs at the fourth. The adolescent girls declared participating in recreational activities as their first recreational need. Family is girls’ most important reference group and they are willing to be attended more by their families. In other words, empathy and intimate relationships are more important for the girls than money and other facilities.

Keywords


  • ×   بیرو، آلن(1366)، «فرهنگ علوم اجتماعی»، (باقر ساروخانی)، تهران، انتشارات کیهان.

    ×   دهخدا، علی اکبر(1373)، «لغت نامه دهخدا»، تهران، انتشارات کیهان.

    ×   رفیع پور، فرامرز (1364)، «جامعه روستایی و نیازهای آن: پژوهشی در 32 روستا از استان یزد»، تهران، شرکت سهامی انتشار.

    ×   روشه، گی (1376)، «جامعه شناسی تالکوت پارسونز»، (عبد الحسین نیک گهر)، تهران، انتشارات تبیان.

    ×   سیاسی، علی اکبر(1375)، «نظریه­های مربوط به شخصیت»، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

    ×   شعاری نژاد، علی اکبر(1364)، «فرهنگ علوم رفتاری»، تهران، انتشارات امیر کبیر.

    ×   شعبانی فمی، حسین(1380)، «تحلیلی بر فرآیند تعیین نیازهای آموزشی ـ ترویجی زنان روستایی»، ماهنامه جهاد، ش 243، 244 و 245.

    ×   عباس­زادگان، محمد و ترک­زاد، جعفر(1379)، «نیاز سنجی آموزشی در سازمان­ها»، تهران، شرکت سهامی انتشار.

    ×   فتحی، کوروش(1375)، «نیازسنجی در برنامه­ریزی آموزشی و درسی»، تهران، انتشارات اداره کل تربیت معلم و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش.

    ×   لطف آبادی، حسین(1379)، «روانشناسی رشد»، تهران، انتشارات سمت.

    ×   مازلو، آبراهام اچ(1372)، «انگیزش و شخصیت»، (احمد رضوانی)، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.

    ×   نجفی، ابوالحسن(1378)، «فرهنگ فارسی عامیانه»، تهران، انتشارات نیلوفر.

    ×   الوانی، سید مهدی (1370)، «مقاله پژوهشی در زمینه برخی از مشکلات سازمانی و عدم ارضای نیازهای کارکنان»، مقاله­هایی درباره مبانی رفتار سازمان و انگیزش، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    • Ø Mc Caslin, N.L  Tibezinda, Jovan P(1997) “Assessing target group needs”, Rome, FAO [Online document] URL: http://www.fao.org/docrep/W5830E/w5830e07.htm (as seen 6. March 2004)
    • Ø Sand hu, D. S (1994), “An examination of the psychological needs of the international students: Implications for counselling and psychotherapy”, International Journal for the Advancement of Counselling, 17 (4).