The generation lived experience in the light of cultural transformation The case study :compare the generations of the 40 ,,s and 70 , s for 14 area of Tehran

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student in Cultural Sociology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran

2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran

Abstract

The present study seeks to understand the generational changes and interactions between the two generations 40 and 70 based on their lived experience. In recent decades, due to changes in the socio-cultural structure of society, there is a favorable environment for changes in the values and attitudes of Iranian society. The theoretical perspective (lens) in the present study is based on the views of thinkers on generational differences and value changes of generations. The research method is qualitative and interpretive phenomenological, based on which 20 women in their 40s and 20 girls in the 70s were interviewed through purposive sampling method and the data were thematic analyzed. Were analyzed and interpreted. The results show that these two generations have very different and sometimes contradictory life experiences in relation to themes such as: Iranian culture, religion, modern, traditional lifestyle and modern lifestyle. In sum, the generation of the 40s is based on the values and beliefs of the traditional world, and the generation of the 70s is based on the values and beliefs of the modern world.

Key Words: lived experience, generational difference, generational gap, women, and girls.

Keywords

Main Subjects


  • اجتهد نژاد کاشانی، سید سالار و نسرین­السادات قوامی، (1391). «دوگانه زائر - سیاح در تجربه­ی زیسته­ی سه نسل، موردمطالعه: کارکنان دانشگاه شهید بهشتی»، مطالعات اجتماعی ایران، د 6، ش3 و 4.
  • احمدی یعقوب و حامد بیتا، (1390). «سنجش وضعیت تفاوت نسل‌ها در ابژه‌های فرهنگی، اجتماعی، (مطالعه موردی شهر کرمانشاه)»، جامعه‌شناسی کاربردی، س 2، ش 42.
  • آزاد ارمکی، تقی، (1383). (الف)، «رابطه بین نسلی در خانواده ایرانی»، مجموعه مقالات مسائل اجتماعی ایران، تهران: انجمن جامعه‌شناسی ایران.
  • آزاد ارمکی، تقی، (1383). (ب)، «جوانان و دگرگونی فرهنگی ارزشی»، مجموعه مقالات بررسی مسائل جمعیتی ایران با تأکید بر جوانان (ویژه دومین همایش انجمن جمعیت‌شناسی ایران)، دانشگاه شیراز: مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه.
  • اینگلهارت، رونالد، (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه­ی مریم وتر، تهران: کویر.
  • برگر، پیتر و توماس لاکمن، (1381). ساخت اجتماعی واقعیت، ترجمه­ی فریبرز مجیدی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • تاجیک، محمدرضا، (1381). «جامعه ایرانی و شکاف میان نسل‌ها»، راهبرد، ش 26.
  • توسلی، غلام عباس، (1382). زمینه‌های اجتماعی گسست نسلی در ایران [مجموعه مقالات]،نگاهی به پدیده گسست نسل‌ها، به اهتمام علی‌اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
  • توکلی، مهناز، (1382). «بررسی ویژگی‌های دو نسل در چارچوب نظام ارزشی»، مجموعه مقالات گسست نسل‌ها، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی.
  • تیموری، کاوه، (1377).«بررسی و مقایسه نظام ارزش‌های پسران و پدران و عوامل مؤثر بر آن در شهر تهران»، (پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی).
  • خضری زهرا ، تهمینه شاوردی وعاصمه قاسمی،(1401).«زنان و تأثیرات فرهنگی اجتماعی ماهواره و تلویزیون: مطالعه­ای ترکیبی».مطالعات راهبردی زنان، د 24، ش 96.
  • دانش، پروانه، زهرا ذاکری نصرآبادی و عظیمه سادات عبداللهی، (1393).«تحلیل جامعه‌شناختی شکاف نسلی در ایران»، جامعه­پژوهی فرهنگی، س 5، ش 3.
  • رابرتسون، یان، (1374). درآمدی بر جامعه (با تأکید بر نظریه‌های کارکردگرایی، ستیز و کنش متقابل نمادی)، ترجمه­ی حسین بهروان، مشهد، آستان قدس رضوی.
  • ربانی، علی و عاطفه محمد زاده یزد، (1391). «بررسی کیفی شکاف نسلی ارزشی بین مادران و دختران شهر مشهد با تأکید بر ارزش‌های دینی»، جامعه‌شناسی کاربردی، س 23، ش 46.
  • ساروخانی، باقر و مجتبی صداقتی فرد، (1388). «شکاف نسلی در خانواده ایرانی: دیدگاه‌ها و بینش‌ها»، پژوهش‌نامه علوم اجتماعی، س 3، ش 4.
  • قادری، علی، (1389). شکاف نسل‌ها، بررسی جامعه‌شناختی فاصله نسل‌ها از انقلاب اسلامی، شاهین ‌شهر: نشر مکاتیب.
  • گیدنز، آنتونی، (1379). راه سوم و بازسازی سوسیال‌دموکراسی، ترجمه­ی منوچهر محسنی، تهران: تیراژه.
  • ___________، (1389). تجدد و تشخص، ترجمه­ی ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
  • مانهایم، کارل، (1380)، ایدئولوژی و اتوپیا، ترجمه­ی فریبرز مجیدی، تهران: سمت.
  • محدثی گیلوائی، حسن، (1386). «آینده جامعه قدسی: امکانات و چشم‌انداز اجتماعی- سیاسی دین در ایران پسا انقلابی»، انجمن جامعه‌شناسی، س 8، ش 17.
  • محمد پور، احمد، (1390) . روش تحقیق کیفی (ضد روش)، تهران: جامعه شناسان.
  • معیدفر، سعید، (1392). همایش بررسی آسیب‌های اجتماعی در ایران.
  • __________ (1387). «جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران»، تهران: نور علم.
  • منوری، نوح، (1391). «پیرامون نزاع فرهنگی در ایران»، اولین همایش ابعاد اجتماعی جامعـه ایرانـی، انجمـن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. تهران: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
  • مید، مارگارت، (1385). فرهنگ و تعهد، ترجمه­ی عبدالعلی دستغیب، تهران: نوید شیراز.
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، (1382). ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، موج دوم، دفتر طرح‌های ملی.
  • یوسفی، نریمان، (1383). شکاف بین نسل‌ها، بررسی نظری و تجربی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، تهران.

 

 

  • Bengston, Vern L & et al, (2009), “A Longitudinal Study of the Intergenerational Transmission of Religion”, International Sociology, vol 24.
  • Creswell, J.W. (1998).Qualitativecinquiry and research design: choosing among five traditions, sage publication Ltd. (Dassbach, charl, H. A. (1995) “long waves and Historical generation” A world system approach, Michigan Technological University, Dep.of. Social sciences.
  • Davidsen, A. S. (2013). “Phenomenological approaches in psychology and health sciences”. Qualitative research in psychology, 10(3).
  • Eisenstadt, S. N. (1966). Modernization, Protest and Change, Englewood Cliffs, NJ.: Prentice-Hall.
  • Howe, N and B. Strauss (2000). Millennialas Rising, the Next Great generation, New York, Vitage Books.
  • Inglehart Ronald & Christian Welzel (2020). "The WVS Cultural Map of the World".  http://www.worldvaluessurvey.org.
  • Mannheim, Karl (1952). "The Problem of Generations" in Karl Mannheim Essays on the Sociology of Knowledge, RKP (first published in 1923).
  • Mead, Margaret, (1970). Culture and Commitment: A Study of Generation Gap, New York.
  • VanManen, M. (1990). Reaserching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. London, Ontario, Canada; the university of western Ontario.