Investigating the in the role of domestic and satellite television networks on values, modernist tendencies and social interactions of women (case study of Mahabad city)

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student, Cultural Sociology, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Institute for Humanities and Social Studies (IHSS), Tehran, Iran(Corresponding Author), t.shaverdi@yahoo.com

3 Asmeh Ghasemi, Assistant Professor and Director of the Department of Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

Media and visual technologies are an integral part of people's lives today, which bring about different developments in different societies. This influence in the field of social-cultural values on the female audience in Iran can be considered due to the sensitivity of the field of women. The current research aims to investigate the effectiveness of television and satellite on the modernist tendencies and social interactions of women by using the combined research method (quantitative and qualitative) and by using a researcher-made questionnaire and in-depth interviews. In the quantitative part of the research, 366 women aged 17 to 65 from Mahabad city were sampled as a random statistical population and the survey questionnaire data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The quantitative findings of the research do not show a significant relationship between the use of domestic television and women's modernist tendencies and social interactions; But the use of foreign satellite had a significant relationship with these values. The qualitative method section is based on interviews with media experts. The qualitative data analysis of this section showed that in addition to television and satellite, other major factors such as: the weakness of domestic television, changes in the country's social system, the influence of capitalist ideas, virtual social network and other social and economic factors, including the determinants Modernist tendencies and social interactions of women in Mahabad city are effective in value changes.

Keywords

Main Subjects


  • اخلاصی، ابراهیم، (1386). «بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن در زنان، مطالعه موردی زنان شهر شیراز» (پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی)، دانشگاه شیراز.
  • ­­­­­­­­­­­­­­­_____________ (1397). درآمدی بر جامعه‌شناسی بدن، چ 1، تهران: جامعه شناسان.
  • باقری ده آبادی، علیرضا،(1392).«بررسی رویکردها و ابعاد هژمونی تکنولوژی بر انسان»، فصلنامه رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 4، ش 1.
  • بهرامی کمیل، نظام،(1398). نظریه رسانه‌ها جامعه‌شناسی ارتباطات، چ 3، تهران: کویر.
  • بیک زاده، روح‌الله،(1396). «پیامدهای فرهنگی- اجتماعی استفاده از شبکه­های تلویزیونی ماهواره‌ای کردی بر مخاطبان شمال غرب ایران»، رساله دکترا، رشته­ی سیاست­گذاری فرهنگی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین­المللی امام رضا (ع).
  • بهار، مهری و محمدرضا وکیل جهانی،(1390). «تحلیل گفتمان جراحی‌های زیبایی صورت، زن در توسعه و سیاست»، پژوهش زنان، د 9، ش 1.
  • چیل، دیوید،(1388)، خانواده در دنیای امروز، ترجمه‌ی محمدمهدی لبیبی، چ اول، افکار.
  • خطیبی، اعظم،(1396). «تبیین جامعه‌شناختی تعاملات همسایگی و تأثیر آن بر احساس نشاط اجتماعی شهروندان در شهر همدان»، مطالعات جامعه‌شناختی شهری، د 7، ش 22.
  • رفیع پور، فرامرز، (1376). توسعه و تضاد، چ دوم تهران: شرکت سهامی انتشار.
  • راد، فیروز، (1382). جامعه‌شناسی توسعه فرهنگی، چ 1، چاپخش سهامی خاص.
  • ساروخانی، باقر و معصومه میرزا خانی و حسن خجسته باقر زاده، (1399). «برساخت بدن در تلویزیون »، موردمطالعه تبلیغات بازرگانی شبکه یک سیمای ملی». فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری، د 14، ش 1 ش 33.
  • شاکری نژاد، محسن، (1397). «بازنمایی الگوی عفاف و حجاب در سریال‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران». رساله دکتری، رشته ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.
  • صدیق سروستانی، رحمت‌الله و نوروز نیمروزی، (1389). «بررسی ارتباط بین مشارکت در روابط همسایگی و احساس امنیت در محلات شهر مشهد»، دانش انتظامی، ش 47.
  • عبدالرحمانی، رضا، (1397). «بررسی نقش کانال‌ ماهواره‌ای فارسی‌زبان در افزایش گرایش دانشجویان دختر به مدهای آرایش و زیبایی (موردمطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه واحد علوم پزشکی تهران)»، فصلنامه پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، د 10، ش 1، پیاپی (32).
  • عباس زاده، محمد، محمدباقر علیزاده، ، رضا پور محمد و نیر محمدپور،(1391). «مطالعه جامعه‌شناختی تأثیر ارزش‌های غربی و رسانه‌های جمعی بر تصور بدنی: موردمطالعه زنان بالاتر از 15 سال شهر تبریز»، جامعه‌شناسی کاربردی، د 25، ش پیاپی (53)، ش 1.
  • غفاری، داریوش، محمد سجاد صیدی و خدیجه رضایی، (1396). «نقش ماهواره در بی‌ثباتی ازدواج: نقش واسطه‌ای و نگرش مثبت نسبت به رابطه با جنس مخالف»، پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده، د 5، ش 8.
  • قاسمی، افسانه،(1396).«مطالعه کیفی نگرش و ادراکات زنان از بدن با تأکید بر جراحی‌های زیبایی»، جامعه‌شناسی کاربردی، د 28، ش پیاپی (68)، ش 4.
  • کسل، فیلیپ، (1383). چکیده آثار گیدنز، ترجمه حسن چاوشیان، چاپ اول، تهران، انتشارات ققنوس.
  • کوثری، مسعود و امیرعلی تفرشی،(1395). «تحلیل گفتمان شبکه کودک «جم جونیور» در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه»، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، د 17، ش 36.
  • گیدنز، آنتونی، (1393). تجدد و تشخص. ترجمه: ناصر موفقیان، چاپ نهم، تهران: نشر نی.
  • گیدنز، آنتونی، (1377). پیامدهای مدرنیت. ترجمه: محسن ثلاثی، چاپ نهم، تهران: نشر مرکز.
  • لوپز، خوزه و جان اسکات،(1385). ساخت نظریه اجتماعی، ترجمه حسین قاضیان، چاپ اول، تهران: نشر نی.
  • مارکوزه، هربرت، (1362). انسان تک ساحتی، مترجم، محسن مؤیدی، چاپ سوم، تهران، نشر امیرکبیر.
  • مولاپناه،زهره، احسان رحمانی خلیلی و منصور وثوقی،(1400).« مطالعه‌ی جامعه‌شناختی زمینه­ها و پیامدهای تأخیرسن ازدواج در بین مردان مجرد شهر تهران»، مطالعات راهبردی زنان، د24، ش 94.
  • میرزا خانی، معصومه، خجسته ساروخانی و حسن باقر زاده، (1399). «تحلیل نشانه‌شناسی بدن در تبلیغات تجاری «موردمطالعه شبکه‌ماهواره‌ای جم تی‌وی». فصلنامه زن در فرهنگ و هنر، د 12، ش 4.
  • نیک گوهر، عبدالحسین، (1394). مبانی جامعه‌شناسی، تهران: نشر امیرکبیر.
  • وطنی، سونیا و منصور ساعی، (1392). «بررسی رابطه بین میزان بهره‌مندی از رسانه‌های نوین و میزان پایبندی نسل جوان به ارزش‌های اجتماعی، با تأکید بر مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تبریز و علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی»، مطالعات جامعه‌شناختی، د 5، ش 18.
  • ,Fairclough, N. (1995). Media Discourse. London: Edward Arnold.
  • Lefebvre Henri, (1971), Everyday life in the ModernWorld, Newyork, London, Harper Torch Books.
  • Strangelove, Michael (1998), "Redefining The Limits To Thought Within Media Culture", A Ddoctoral Dissertation Of Mass Media, University Of Ottawa.
  • Simon, R. K.(1999). Trash Culture. London:University of California Press, 15-18.
  • -Giddens, A. (1992). The transformation of intimacy: Sexuality, Love, and eroticism in modern societies. Stanford, Galif: Stanford University Press.