Capacity assessment of the Iranian constitutional system to implement the national document on the rights of children and adolescents approved by the Supreme Council of the Cultural Revolution

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Public Law, Imam Sadiq University, Tehran, Irany

2 PhD student of public law, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

3 PhD student of Public Law, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

Abstract

The National Document on the Rights of Children and Adolescents is one of the documents approved by the Supreme Council of the Cultural Revolution, which has been prepared with the intention of regulating the country's comprehensive cultural system in the field of education and training of children and adolescents. The existence of legal rules and regulations that have a nature and background in the present case has led to the question of the position of this document in the system of normative hierarchy and, consequently, the capacity assessment of the legal system in its implementation. Therefore, the present study seeks to answer the question "What is the position of the National Document on the Rights of the Child and Adolescent in the Iranian legal system and what are the ways to implement it?" Leading research collects research data by library method and studies them by adopting descriptive-analytical method. Based on the findings of this study, it should be said that the National Document on the Rights of the Child and Adolescent is a document with a policy nature, for the implementation of which the three assumptions of direct implementation of policy, implementation in the context of legislation and implementation through regulation can be expressed. The author believes that the implementation of this document in the context of legislation by presenting a bill by the government is more compatible with the Iranian constitutional system.

Keywords

Main Subjects


  • اداره کل روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، (1381). آشنایی با شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران: شریف.
  • امامی، محمد و کورش استوارسنگری، (1396). حقوق اداری، تهران: میزان.
  • بلیغ، ‌سوسن، سوسن پاسگر، زهرا داور، دیدخت صادقی حقیقی و نسرین مصفا، (1383). کنوانسیون حقوق کودک و بهره‌برداری از آن در حقوق داخلی ایران، تهران: گرایش.
  • صادقی‌مقدم، محمد حسن، مجید بنایی اسکویی و علی قسمتی تبریزی، (1397). مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  • منتظری، حسینعلی، (1384). مبانی فقهی حکومت اسلامی، دراسات فی ولایت الفقیه و فقه الدوله الاسلامیه، ترجمه­ی محمود صلواتی و ابوالفضل شکوری، قم: تفکر، ج3.
  • آذری، هاجر و نسرین طباطبایی حصاری، (1396). «چالش‌های نظام حقوقی ایران در الحاق به معاهدات حقوق بشری از دیدگاه حقوق بین‌الملل»، مطالعات حقوق طبیعی، د8، ش 1.
  • الهام، غلامحسین و مصطفی میرمحمدی میبدی، (1392). «بررسی تداخل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبات مجلس شورای اسلامی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام»، پژوهشنامه حقوق اسلامی، ش 37.
  • حاجی‌علی خمسه، مرتضی، مصطفی مسعودیان و حمید فعلی، (1399). «سازوکار مطلوب نظارت شرعی فقهای شورای نگهبان بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی»، دانش حقوق عمومی، ش 30.
  • حسینی، سیدمحمد، مهناز بیات کمیتکی و مهدی بالوی، (1399). «بررسی تحلیلی ماهیت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی»، تحقیقات حقوقی، ش94.
  • دبیرنیا، علیرضا و فاطمه سادات نقوی، (1397). «تطبیق فرایند تقنین در نظام جمهوری اسلامی ایران با نظریه‌ی قانون‌گذاری به‌مثابه برنامه‌ریزی در راستای اجرای قوانین الهی»، دانش حقوق عمومی، ش 19.
  • درویشوند، ابوالفضل، احمد فضائلی و حمیدرضا اسمعیلی گیوی، (1397). «بررسی جایگاه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظرات شورای نگهبان»، دانش حقوق عمومی، ش 21.
  • هدایت‌نیا گنجی، فرج‌الله، (1381). «جایگاه حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات آن»، رواق اندیشه، ش 8.
  • Cassese, Antonio, (1992), International Law in a Divided World, Clarendon Press.
  • Willam A. Schbas, (1996), “Reservations To The Convention On The Rights Of The Child”, Human Rights Quarterly, Vol. 18, No.2 (May, 1996), PP. 472-491.