Study of Women Entrepreneurial Behavior in Yazd: From Imposed Structures to Self-Employment to Social Redefining Leading to Situational Creativity

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.

2 Master of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.

Abstract

This Research aims to investigate the women entrepreneurs’ successful economic behaviors of Yazd city. The present study is qualitative and the Research community is women entrepreneurs. By using the purposeful and theoretical sampling method the number of 13 woman who were different in some variables like age, education type of profession and marital status, were selected. The research data were collected by using, Strauss and Corbin's underlying theory method including open, axial and selective coding. The core of research is the constructive interaction with limitations. The underlying category that provides the formation of constructive interaction with limitations is the context that provides the formation of constructive interaction with limitations, imposed structures, subjective barriers and Supportive Capital. The causal factor of the working authority is the position creator. Women’s response and management were categorized as favorable community oriented, self-promotion, feminine understanding of entrepreneurship, commercial rationality and role harmony. And finally, the consequence of constructive interaction with the limitations were identified as self-empowerment, civic competence, and grunting.

Keywords

Main Subjects


  • احمدپور دریانی، محمود، (1379). کارآفرینی ( تعاریف، نظریات، الگوها)، تهران: پردیس 57.
  • اشتراوس، انسلیم و جولیت کربین، (1390). اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمه بیوک محمدی، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  • باقری، معصومه، سیده منا فاضلی‌پور و علی موسوی‌نسب باقری،(1399).«بررسی رابطه­ی ارزش­های فرهنگی و روحیه­ی کارآفرینی با توجه به نقش میانجی­گر باورهای قالبی (مطالعه­ی موردی: زنان کارآفرین استان خوزستان»، مطالعات راهبردی زنان، د 23، ش 90.
  • خسروی­پور، بهمن، امید مهراب قوچانی و منتهی بوعذار، (1392).«زنان روستایی و کارآفرینی: ضرورت، چالش‌ها و راهکارها»، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، ش 165.
  • سلمانی، محمد، مهدی حاجیلو و مهدی و امیر تلخاب، (1397). «سنجش مؤلفه‌های شخصیت در گرایش روستاییان به کارآفرینی (مطالعه موردی: شهرستان خدابنده)»، پژوهش‌های جغرافیا انسانی، د 50، ش 2.
  • سوئد برگ، ریچارد، (1393). جامعه‌شناسی کارآفرینی، ترجمه: باقری، شهلا و سیده اطهر میر عابدی، تهران: بهمن برنا.
  • صدیقیان بیدگلی، آمنه و زهرا روزی بیدگلی، (1392). «بررسی میزان نوگرایی زنان دبیر دبیرستان‌های شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن»، جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، ش 4.
  • علی­آبادی، وحید، رضا موحدی و پوریا عطائی، (1396).«کاربرد تحلیل محتوای تلخیصی در الگوسازی مفهومی شایستگی‌های کارآفرینی موردنیاز زنان روستایی، نشریه کارآفرینی درکشاورزی»، د 4، ش 4 .
  • فلاح، محمدرضا و رها پاشایی‌نیا،(1399).« زنان کارآفرین و ورود موفقیتآمیز به حوزه کارآفرینی اجتماعی: ارائه­ی یک مدل نظری »، مطالعات راهبردی زنان، د 23، ش 90.
  • کاترین، مارشال و گرچن راس من، (1381). روش تحقیق کیفی، ترجمه: علی پارسیئان و محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  • مقیمی، سید محمد، یوسف وکیلی و مرتضی اکبری، (1397). نظریه‌های کارآفرینی، چاپ پنجم، تهران: دانشگاه تهران، موسسه‌ای انتشارات.
  • محمدی، اسفندیار، محمد شرفی، معصومه صید یوسفی و ناهید صید یوسفی، (1397). «شناسایی الگوهای ذهنی کارآفرینان نسبت به کارآفرینی فرهنگی با استفاده از روش کیو»، توسعه کارآفرینی، د 11، شماره
  • یاسوری، مجید و معصومه نوروزی نژاد، (1993). «فرا تحلیل کیفی ابعاد توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی»، زن در توسعه و سیاست، د 19، ش 1.
  • Avolio, B. E. & Di Laura, G. F. (2017). The progress and evolution of women’s participation in production and business activities in South America. CEPAL Review.
  • Agarwal, S. & Lenka, U. (2018). Why research is needed in women entrepreneurship in India: a viewpoint. International Journal of Social Economics, 45(7).
  • Baranik, L. E. Gorman, B. & Wales, W. J. (2018). What Makes Muslim Women Entrepreneurs Successful? A Field Study Examining Religiosity and Social Capital in Tunisia. Sex Roles, 78(3-4).
  • Byrne, J. Fattoum, S. & Diaz Garcia, M. C. (2019). Role models and women entrepreneurs: Entrepreneurial superwoman has her say. Journal of Small Business Management, 57(1).

Daelman, I. (2019). Women entrepreneurship-it is not all about the money. Economies, 11(1).

  • Kuschel, K. Lepeley, M. T. Espinosa, F. & Gutiérrez, S. (2017). Funding challenges of Latin American women start-up founders in the Cross Cultural & Strategic Management, 24(2).
  • Zeb, A. Jan, S. Ihsan, A. & Shah, F. A. (2019). Political factors women's entrepreneurial performance. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS), 13(1).