Analysis of the relationship between moral education and gender from the point of view of Allameh Tabatabaei

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, University of Qom, PhD in Philosophy of Education, Qom, Iran

2 Master of History and Philosophy of Education (Islamic Education,, Qom, Iran

Abstract

The study of educational opinions and how to raise children has always been one of the topics in the education system of different periods. In the present study, an attempt has been made to deal with education from another perspective. In this study, the educational and moral views of Allameh Tabatabaei (RA) regarding gender have been studied. The method of the present research has been done from the perspective of the basic purpose and with a descriptive-analytical method, and the information has been collected by referring to first-hand sources and the library method. By collecting and analyzing information at the end of the research, it became clear that Allameh Tabatabaei (RA) believes in the equality of both sexes in moral education and considers both sexes as complementary to each other and defines fixed principles for both sexes. In moral education, he has a collective view rather than an individual one, although he has also paid attention to individual differences. Allameh (RA) says: The cause of solidity is the existence of virtue in men and emphasizes that this virtue is a special talent according to which worldly life, ie matters related to livelihood, is best organized and should not be considered a spiritual value that in Proximity to God is effective, he said.

Keywords


×     احمدی، محمدرضا، (1391). جنسیت از منظر دین و روانشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).قم.
×     اسماعیلی، رضا، (1379). «فرهنگ و جنسیت»،فرهنگ اصفهان، ش 17.
×     امید، مسعود، (1375). «رابطه دین و اخلاق از نظر علامه طباطبایی (ره)»، کیهان اندیشه، ش 66.
×     جیریایی، معصومه، (1390). ملاحظات جنسیتی در برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر آموزه‌های قرآنی، (پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه امام صادق).
×     حاجی ده­آبادی، محمدعلی و علیرضا صادق زاده قمصری، (1379). «تربیت اسلامی» ، مجموعه مقالات ویژه تربیت اخلاقی، تربیت اسلامی،.تهران نشر عابد.
×     حسینی­نسب، داود، (1372). «نقش آموزی جنسیت و تفاوت­های جنسیت در کودکان»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه تبریز.
×     دیلمی، احمد و مسعود آذربایجانی، (1389). اخلاق اسلامی، قم: معارف.
×     زیبایی­نژاد، محمدرضا، (1388). جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی، ناشر: قم مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه­های علمیه خواهران).
×     سجادی، سید مهدی، (1379). «تربیت اخلاقی از منظر پست‌مدرنیسم و اسلام، بررسی و نقد تطبیقی مبانی و اصول»، تربیت اسلامی، ش2.
×     صادقی، هادی، (1391). جنسیت و نفس، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
×     طباطبایی، محمدحسین، (1374). تفسیر المیزان، ترجمه­یمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
×     ـــــــــــ (1388). تفسیر المیزان،ترجمه­یمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
×     _______(1388). فروغ حکمت، ترجمه و شرح نهایه­الحکمه، ترجمه­ی محسن دهقانی، قم: بوستان کتاب.
×     فقیهی، محمد­مهدی، (1390). اندیشه فلسفی علامه طباطبایی (ره).
×     کبیری، زینب؛ معلمی، حسن. (1388).  مبانی و شیوه­های تربیت اخلاقی در قرآن کریم از دیدگاه علامه طباطبایی، مجله معرفت اخلاقی ،شماره1، 67-90
×     نوروزی، رضا علی؛ ستاره موسوی؛ میرمحمد موسوی زاده و کمال نصرتی­هشی، (1393). «درآمدی بر اخلاق و تربیت اخلاقی در اندیشه علامه طباطبایی»، اخلاق، ش­ 1.
×     نیازکار، فاطمه و حسین دیبا، (1395). «جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت­الله ­جوادی آملی»، اخلاق وحیانی، ش 1.