.The Effect of gender Differences on the Academic Achivement Motivation

Document Type : Original Article

Author

Abstract

In recent years, extensive gender changes have occurred in higher education centers and universities that are not merely related to the quantitative changes and there is remarkable growth of female compared to male university students. Thus, the qualitative dimensions of this change have been emphasized by more significant point of views. Therefore, these viewpoints have pursued and analyzed the gross changes with respect to the consequent educational developments. Undoubtedly, a great part of these studies revealed that the female university students, motivation and attachment to education have led to their academic achievements.

Keywords


  • ×   ابوت، پاملا و کلروالاس 1381. جامعه‌شناسی زنان، ترجمه­ی منیژه نجم عراقی، تهران، نی.

    ×   ایرجی‌زاد، اعظم 1379. بررسی مشارکت کیفی زنان در آموزش عالی و ارائه­ی راه­کارهایی جهت افزایش آن، زنان دانشگاه، تهران، فردایی بهتر.

    ×   باقری، ناصر و مهرناز شهرآرای و ولی اله فرزاد. «وارسی‌های روان‌سنجی مقیاس انگیزش تحصیلی در بین دانش‌آموزان دبیرستان­های تهران»، دانشور رفتار، ش 1 (1382).

    ×   بنتهام، سوزان 1384. روان­شناسی تربیتی، ترجمه­ی اسماعیل بیابانگرد، تهران، رشد.

    ×   تورس، رزاریو 1375. جنسیت و توسعه، ترجمه­ی جواد یوسفیان، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.

    ×   خسروی، زهره 1382. مبانی روان­شناختی جنسیت، تهران، وزارت علوم.

    ×   ذکایی، محمد سعید 1386. جامعه‌شناسی جوانان ایرانی، تهران، آگه.

    ×   رابرتسون، یان 1372. درآمدی بر جامعه، ترجمه­ی حسین بهروان، تهران، آستان قدس.

    ×   شادی طلب، ژاله 1381. توسعه و چالش‌های زنان، ایران، قطره.

    ×   فریدمن، جین 1381. فمنیسم، ترجمه­ی فیروزه مهاجر، تهران، آشیان.

    ×   گرت، استفانی 1382. جامعه‌شناسی جنسیت، ترجمه­ی کتایون بقایی، تهران، دیگر.

    ×   گولومبوک، سوزان و رابین فی وش1377. رشد جنسیت، ترجمه­ی مهرناز شهرآرای، تهران، قفنوس.

    ×  گیج، نیت دل و دیوید سی برلانیر 1374. روان‌شناسی تربیتی، ترجمه­ی غلامرضا خدیوی، مشهد،
    حکیم فردوسی.

    ×   گیدنز، آنتونی 1373. جامعه‌شناسی، ترجمه­ی منوچهر صبوری، تهران، نی.

    ×   محمدی اصل، عباس 1382. جنسیت و مشارکت درآمدی بر جامعه‌شناسی مشارکت سیاسی زنان، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.

    ×   ناجی راد، محمد علی 1382 .موانع مشارکت زنان در فعالیتهای سیاسی اقتصادی پس از انقلاب. تهران، کویر.

    ×   وینسنت، جان 1378. ایدئولوژی­های مدرن سیاسی، ترجمه­ی مرتضی تاقب فر، تهران، قفنوس.

    ×   هاید، جانت شیبلی 1384. روان شناسی زنان، ترجمه­ی اکرم خمسه، تهران، آگه.

    • Ø Andres.L& Adamuti.M.& etal. “Educational Expectations parental Social class, Gender and postsecondary Attainment”, Youth and Society, VOL 39 (2007).
    • Ø Bobbitt-Zeher.D. “the gender income gap and the role of education”, sociology of Education. VOL 80, (2007).
    • Ø Clifton.A.R. & perry.P.R “Gender, psychosocial dispositions and the Academic Achievement of college students”,Res High Education, VOL 49 (2008).
    • Ø ColarossiL.G. 2000. Gender differences in social support from parents, teachers, and peers, Implications for adolescent development, University of Michigan.
    • Ø Dumais.S.A. “Cultural capital Gender and School success the Role of habitus”,  Sociology of Education, VOL 75,1(2002).
    • Ø Ear-Novell.S. “Gendered styles of writing and the inequality in assessment hypothesis: an explanation for gender differentiation in First clas Academic Achivement at university”,the international Journal of  sociology and social policy, VOL 21(2001).
    • Ø Germain.B.F. “Educating Boys: Tempering Rhetoric Research” McGill Journal of Education, VOL 41,2 (2006).
    • Ø Goodenow.C. & Grady.K.E. “The relationship of school belonging and friends values to academic motivation among Urban adolescent students” Journal of  Exp. Education, VOL 62 (1993).
    • Ø Jackson.C. “Transitions into higher education Gendered implications for academic self-concept”,Oxford Review of Education, VOL 29 (2003).
    • Ø Jhonson.M.K. Robert. CRosnoe. & .L.L Thaden. “Gendered patterns in Adolescents school Attachment”, Social psychology Quarterly, VOL 69 ,NO 3 (2006).
    • Ø Mello.Z.R & F.C. worrell. “The Relationship of Time perspective to Age, Gender, and Academic Achivement Among Academically Talented Adolescents”, Journal of the Gifted, VOL 29 (2006).
    • Ø Moody.J. & R.W. Douglas. “Social Cohesion and Embeddedness: A Hierarchical Conception of social Groups”, American Sociological Review,   vol 68 (2003).
    • Ø Riegle-Crumb.C. Farkas.G. & C. Muller.  “The Role of Gender and Friendship in Advanced course Taking”, Sociclogy of Education, VOL 79 (2006).
    • Ø Sanchez.B. yari.C.& .p. Esparza.  “The Role of sense of school Belonging and Gender in the Academic AdJustment of Latino Adolescents”, Journal of  youth and Adoleascence, VOL 34, NO 6 (2005).
    • Ø Sang.M.L. Kushner. J. & H.C. seong, “EFFects of parents Gender, childs Gender/ and parental Involvement on the Academic of Adolescents in single parent Families”, Sex Roles, VOL 56 (2007).
    • Ø Sheard.M. “Hardiness Commitment gender, and age differentiate university academic performance”, Birtish Journal of  Education psychology, VOL 79 (2009).
    • Ø Smerdon.B. “Students perception of membership in their high Schools”, Sociology of Education, VOL 75 (2002).
    • Ø Videon.T.M. “Who plays and who benefits: Gender interscholastic athletics, and academic outcomes”, Sociological perspectives, VOL 45 (2002).
    • Ø Weaver- Hightower.M. “The body turn in reasearch on gender and education”, Review of Educational Research, VOL 73 (2003).
    • Ø Yenilmez.A.Sungur. & C. Tekkaya. “Students achievement in relation to reasoning ability, prior. Knowledge and gender”, Research in Science and technological Education, VOL 24 (2006).
    • Ø Shavirini – Mitra k. "thr role of their higher education in the life of a young Iranian woman, woman`s studies international forum 29, 42-43(2006)