Studying relationship rate and kind use of Persian-language satellite networks and family relationships among tehrani citizens

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

In this research relationship between rate and kind use of Persian-language satellite networks and family relationships among tehrani citizens using of  cultivation and agenda setting, social learning and cultural amperialism have been considered. This research is kind of correlational and comparative  researches that was done by survey method with sample of 384married woman related to 5 regions of Tehran city including (1-5-9-13-17) within multi-step cluster sampling method.Results of present research show that there is almost average condition about family relationships and its dimensions such as marital relationships,parents and childrens relationships and marital trust in index of parents and childrens relationships and marital relationships.but in field of marital trust index .there is undesirable condition.also relationship between kind of satellite networks use and family relationships and its dimensions show that families who don’t use of satellite networks by far have better family interactions in comparison with families who watch satellite networks and finally two variables including rate use and kind use of satellite networks determine 26 persent of family  relationshipschanges.therefore we can say if rate use of satellite networks is higher and families yse satellite networks programs more regularly ingeneral desirability of family relationships and parents and childrens relationships and marital relationships and their marital trust will be decreased.

Keywords


  • ×   آزاد ارمکی، تقی 1383. فرهنگ در عصر ماهواره، تهران، سایت باشگاه اندیشه.

    ×   خراسانی، احمد 1386. «‏‎‎‏سنجش نگرش جوانان بیننده ماهواره ‏‎‎‏شهر تهران درباره نقش ماهواره در مدگرایی و تغییر رفتار اجتماعی». تهران، دانشکده صداو سیما‎‏.

    ×   رضایی، محمد و مونا کلانتری. «خوانش مخاطبان سریال‌های شبکه ماهواره‌ای فارسی وان: مورد تماشاگری ویکتوریا»، زن در فرهنگ و هنر، 3(2): (1390).

    ×   ساروخانی، باقر و شراره مهدیزاده. «تلویزیون و نوگرایی»، پژوهشنامه علوم انسانی، ش‌ 35، (1381).

    ×   صفری شالی، رضا. «نقش شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر ساختار خانواده». طرح پژوهشی با حمایت وزارت کشور، (1390).

    ×   علیخواه، فردین 1387. «گفت و گو با روزنامه اعتماد ملی»، 19/1/1387.

    ×   گونتر، بری 1384. روش‌های تحقیق رسانه‌ای، ترجمه‌ مینو نیکو، تهران، اداره کل پژوهش‌های سیما.

    ×   محمدپور، احمد؛ اسدالله نقدی و بهزاد نادرنژاد. «تأثیرماهوارهبرهویتفرهنگیدرکردستانایران، ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮردی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﮐُﺮد داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﺳﻨﻨﺪج»، پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، ش چهارم، (1389).

    ×   مک کوئیل، دنیس 1380. مخاطب‌شناسی،ترجمه‌ی مهدی منتظرقائم، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

    ×   مک کوئیل، دنیس 1382. درآمدی بر نظریه‌های ارتباطات جمعی، ترجمه‌ی پرویز اجلالی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

    ×   نعیمی، محمدرضا. «تأثیر تعامل خانواده و ماهواره در بروز پدیده طلاق»، جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، سال 1، ش1، (1390).

    ×   نظری، مینا. ‏‎«نقش برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در معرفی سبک زندگی به جامعه قومی»، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، (1389).

    ×   ورنر، سورینوجیمز تانکارد 1384. نظریه‌های ارتباطات، ترجمه‌یعلیرضادهقان، تهران، دانشگاه تهران.

    • Ø De fleur, M. & E. E, Denis 1994. Understanding mass communication, Boston, Hougton Mifllin.
    • Ø Denis, M. 1987. Mass Communication Theory, an Introduction,  London, Sage Publication.
    • Ø Gerbner G., Larry G., Michael M. & Nancy S. 1986. Perspective on media effects, New Jersey.
    • Ø Sanz, B., R. Figuero, et al. "Mass media consumption in adolescence". Anales De Pediatria, 63 (6) 2003.
    • Mathews, G. 2000. Global Culture/Individual Identity: Searching for Home in the Cultural Supermarket, London, Routledge Press.
    • Ø Niezen, R. 1997. A World beyond Difference: Cultural Identity in the Age of Globalization, Wiley-Blackwell Press.