Body management and its relationship with social acceptance of body (A case study of Shirazi women)

Document Type : Original Article

Authors

1 PH.D in Sociology Isfahan University Social Sciences Department

2 M.A in Sociology

Abstract

The present research paper aims at studying the relationship between body management and the social acceptance of body, evaluating the meaningful relationship between them on the basis of survey method. The samples, selected through multistage simple random cluster sampling, included 400 women, 18-40 years old, living in eight districts in Shiraz, Iran. Theoretically, the paper is based on ideas of Erving Goffman, Bourdiu, Giddens, and Exchange Theory. The results of the paper, obtained through descriptive and inferential statistics, shows that the average of body management is 62.8% which is indicative of a high rate of women’ attention to body in all respects. In addition, there is a direct and meaningful relationship between the variables of media consumption, social acceptance of body, socio-economic status and body management, with the relationship being reverse between the level religiosity and body management.
 

Keywords


  • ×   ادیبی، حسین و  انصاری،عبدالمعبود(1383)،«نظریه­های جامعه شناسی»، تهران، نشر دانژه.

    ×   اسـکید مـور، ویلیام (1375)، «نظریه‌های جامعه‌شناسی، تفکر نظری در جامعه‌شناسی»، (علی­محمد حاضری و دیگران)، تهران، انتشارات تابان.

    ×   آقایاری، سحر(1382)، «بررسی گرایش زنان به جراحی پلاستیک»، پایان‌نامه مقطع کارشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

    ×   چاوشیان، حسن (1381)، «بدن به مثابه رسانه هویت»، مجله جامعه‌شناسی ایران، ش 4.

    ×   ذکایی،محمد سعید(1386)، «فرهنگ مطالعات جوانان»، تهران، انتشارات آگه.

    ×   ذکایی، محمدسعید (1386)، «جامعه شناسی جوانان ایران»، تهران، انتشارات آگه.

    ×   رضایی، محمدحسین (1384)، «تحلیل جامعه شناختی پوشش اسلامی»، فصلنامه مصباح، ش46، سال دوازدهم.

    ×   رفیع‌پور، فرامرز (1376)، «توسعه و تضاد»، تهران، شرکت سهامی انتشار.

    ×   ریتزر، جورج (1374)، «نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر»، (محسن ثلاثی)، تهران، انتشارات علمی.

    ×   سراج زاده ،حسین(1381)،«چالش­های دین و مدرنیته»، تهران، انتشارات طرح نو.

    ×   سرمد، زهره و دیگران (1382)، «روش‌های تحقیق در علوم رفتاری»، تهران، انتشارات آگاه.

    ×   شویده، کریستین و فونتن، اولیویه (1385)، «واژگان بوردیو»، (مرتضی کتبی)، تهران، نشرنی.

    ×   علی­محمدزاده، خلیل و سلیمانی، زهرا (1384)، «زن، حجاب و حقوق از نگاهی دیگر»، تهران، انتشارات فردوس.

    ×   فاضلی، محمد (1382)، «مصرف و سبک زندگی»، قم، انتشارات صبح صادق.

    ×   فرجی، مهدی و حمیدی، نفیسه (1384)، «نگرش زنان نسبت به انواع پوشش‌های رایج»، تهران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.

    ×   گیدنز، آنتونی (1385)، «تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید»، (ناصر موفقیان)، تهران، نشر نی.

    ×   لوپز، خوزه و اسکات، جان (1385)، «ساخت نظریه اجتماعی»، (حسین قاضیان)، تهران، نشر نی.

    ×   هنسن، جوزف و دیگران (1381)، «آرایش، مد و بهره‌کشی از زنان»، (افشنگ مقصودی)، تهران، نشر گل آذین.

    • Ø Ahmed, S & Stacy, J (2001), “Thinking through the Skin”, London, Routledge.
    • Ø Black, P & Sharma, U (2001), “Men are real, women are made up: Beauty Therapy and the Construction of feminity”, The Editorial Board of Sociological Review.
    • Ø Etcoff, N (2004), “The real truth about beauty: a global report”, Finding of the Global Study on Women, Beauty  and Well being.
    • Ø Gimlin, Debra (2006), “The Absent Body Project: Cosmetic Surgery as aResponse to Bodily Dye-appearance, Sociology, Vol.40, No.4.
    • Ø Gottfried, Heid (2003), “Tempting bodies: shaping gender at work in Japan.”, Sociology, Vol.37,No.2.
    • Ø Howson, A & Inglis, D (2001), “The body in sociology: tensions inside and outside sociological though”, The Editorial Board of Sociological Review.
    • Ø Shilling,Chris (1993), “Body and Social Theory”, London, Sage Publication.
    • Ø Synnot, Anthony (1988), “Truth and Goodness, Mirrors and Masks, part I:Sociology of Beauty and Face.”, British Journal of Sociology, Vol.40, No.4.
    • Ø Synnot, Anthony (1990), “Truth and Goodness, Mirrors and Masks, partII: Sociology of Beauty and Face.”, British Journal of Sociology, Vol.41, No.4.
    • Ø Toni, C. Antonucci (2004), “The Dove Roport: Challenging Beauty.”, New York, Edelman publication.
    • Ø Tsianakas,V & Rice, K (2005), “Gender Impact Assessment: Body Image.”, Australia, Women's Health Publication.
    • Ø Webster, M. & Driskell, J (1983), “Beauty as Status, American Journal of Sociology,Vol.89, No. 1.
    • Ø Wellington, A. Christine & Bryson, R. John (2001), “At Face Value: Image Consultancy Emotional Labour and Professional Work”, Sociology, Vol.35, No.4.