Women and Art

Document Type : Original Article

Author

Abstract

Art in general is the emergence and manifestation of indigenous aptitudes and appreciation of beauty in the form of artistic works. Human beings are born having these concepts and potentials. Now, does art identified with such concepts assign an identity or gender which can only be considered as exterior? Can gender really create differences among the concepts and manifestations of art? Can Ideological stands, cultural conditions and social class  affect art as a concept and relate them to gender (esp. women)?Do the laws and rules of art consider gender a decisive factor that calls for different rules for men and women art works? While shedding light on the concept of art and its nature in the realm of philosophy of art and Islamic teachings, this article is going to discuss the concepts related to arts and its relationship with women and provide answers  to the above-mentioned questions.

Keywords


  • سوآمی، آنانداکومارا، 1384. استحاله هنر در طبیعت، ترجمه صالح طباطبایی، تهران، فرهنگستان هنر.  
  • پتروپولوس، جان.سی.بی، 1382. «آراء هومر و هزیود و گورگیاس در باب اصول نظری و عملی هنر»، خیال: فصلنامه پژوهشی فرهنگستان هنر، ترجمه منصور ابراهیمی‌، ش 7، تهران، فرهنگستان هنر.  
  • هومر، 1377. ادیسه‌، سرود هشتم، ترجمه جلال‌الدین کزازی، تهران، مرکز.
  • افلاطون،1383. جمهور، کتاب دهم‌، ترجمه فؤاد روحانی‌، تهران، علمی و فرهنگی.
  • افلاطون،1380. دوره کامل آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی، ج 4.
  • کاپلستون، فردریک، 1358. تاریخ فلسفه: یونان و روم، ترجمه سیدجلال‌الدین مجتبوی، تهران، علمی و فرهنگی و سروش، ج 1.
  • فلوطین، 1366. دوره آثار فلوطین، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی،‌ ج 1.
  • اتینگهاوزن، ریچارد، و دیگران، 1374. تاریخچه زیبایی‌شناسی و نقد هنر، ترجمه یعقوب آژند، تهران، مولی.
  • شپرد، آن، 1375. مبانی فلسفه هنر، ترجمه علی رامین، تهران، علمی و فرهنگی.
  • پین، مایکل، و بارت. فوکو، 1379. آلتوسر، ترجمه پیام یزدان‌جو، تهران، مرکز.
  • نوئل، کارول، 1386. درآمدی بر فلسفه هنر، ترجمه صالح طباطبایی، تهران، فرهنگستان هنر.
  • نهج‌البلاغه، 1379. ترجمه محمد دشتی، قم، مشرقین.
  • مولوی، جلال‌الدین محمد بن محمد بن الحسین، 1371. مثنوی معنوی‌، به کوشش رینولد نیکلسون، تهران، بهزاد.
  • بورکهارت، تیتوس، 1376. هنر مقدس: اصول و روش‌‌ها، ترجمه جلال ستاری، تهران، سروش.
  • بلخاری، حسن، 1388. مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، تهران، سوره‌مهر.
  • حافظ شیرازی، شمس‌الدین محمد، 1383. دیوان‌، از روی نسخه محمد قزوینی و قاسم غنی‌‌، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • غزالی‌، ابوحامد محمد، 1352. احیاء علوم‌الدین، ربع مهلکات‌، مؤیدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیوجم ، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.  
  • اخوان‌الصفا، 1426. رسائل، بیروت، مؤسسه اعلمی للمطبوعات.
  • سهروردی، شیخ شهاب‌الدین یحیی، 1384. حکمة‌الاشراق، ترجمه سیدجعفر سجادی، تهران، دانشگاه تهران.
  • حکمت‌، نصرالله، 1384. حکمت و هنر در عرفان ‌ابن‌عربی، تهران، فرهنگستان هنر.
  • ناکلین، لیندا، «زن، هنر و قدرت»، جنس دوم، ترجمه فیروزه مهاجر، ش 5.
  • هیوارد، سوزان، 1381. مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه فتاح محمدی، تهران، هزاره سوم.
  • لوسی اسمیت، ادوارد، 1382. مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش‌‌های هنری قرن بیستم‌، ترجمه علیرضا سمیع‌آذر، تهران، مؤسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر.
  • ادواردز، بتی، 1377.  طراحی با سمت راست مغز، ترجمه عربعلی شروه، تهران، عفاف، چاپ دوم.  
  • مورن، ادگار ، 1376. انسان‌شناسی شناخت، ترجمه علی اسدی،‌ تهران، سروش.
  • دیویدسن‌، نیکلاس، 1377. تازه‌های اندیشه: نگاهی به فمینیسم، ترجمه مؤسسه فرهنگی طه، قم، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی.
    • Ø Nochlin, Linda ,(1971), "Why Have There Been No Great Women Artists?", ARTnews, January.
    • Ø ____________ ,1988, Women, Art and Power and Other Essays, Westview Press.
    • Ø ____________ ,2009, Syle and Civilization.
    • Ø ____________ ,2007, Courbet.
    • Ø ____________ ,2006, Bathers, Bodies, Beauty
    • Ø ____________,1997, Women in the 19th century.
    • Ø ____________ ,1999, Representing Woman.
    • Ø Craice, Edward1998, “feminist Aesthetics”, Rutledge Encyclopedia of Philosophy, General Editor: Edward Craic.