Differences and similarities between men and women from Ibn Arabi's point of view; Critical study

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Philosophy and Wisdom, Shahed University,Tehran,Iran.

Abstract

One of the consequences of the social changes of the last century is the attention to women's rights and their individual and social status, especially in spiritual schools. Among Islamic thinkers, Ibn Arabi has described the position of women from a mystical-taste perspective and expressed their similarities and differences with men. The main question of the present article is what are the similarities and differences between women and men in Ibn Arabi's mystical ontology and what are the criticisms of these aspects? In a critical analytical approach to Ibn Arabi's views, the author has organized his view into two parts: similarities and differences. The result of this research is the sharing of men and women in the essence of humanity; in perfection and also in achieving the position of polarity. What is the difference between them in aspects such as: the subordination of women to men in the process of creation; The superiority of men over women intellectually and religiously; The active identity of the man along with the passive identity of the woman; The more complete intuition of God in woman; And the superiority of men over women. Almost all the differential aspects claimed by Ibn Arabi regarding men and women have been disputed and challenged .

Keywords


  • قرآن کریم.
  • ابن‌بابویه، محمدبن على، (1385).‏ علل الشرائع‏، قم:کتاب‌فروشی داورى.‏
  • ـــــــــــــــــــــــ.(1413 ق). من لا یحضره الفقیه‏، تصحیح: علی‌اکبر غفارى، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • ابن عربی، محی‌الدین، (1336 ق). عُقلة المستوفز، لیدن: مطبعة بریل‏.
  • ________________(بی‌تا). الفتوحات المکیة، بیروت؛ دار صادر.
  • ________________ (1421 ق). مجموعه رسایل ابن عربى‏، بیروت: دار المحجة البیضاء.
  • ________________ ‏(1946 م). فصوص الحکم،‏ قاهره: دار إحیاء الکتب العربیة.
  • اسفندیاری، محمود رضا وسیمین مولایی بیرگانی، (1396). «زن و زیبایی ازنظر ابن عربی»، فلسفه، س 45، ش 1.
  • امینی نژاد، علی، (1391).«مسئله زن و زناشویی در عرفان اسلام»، مطالعات معنوی، ش 6.
  • بخاری، محمدبن اسماعیل، (1410 ق). صحیح البخاری، مصر: جمهوریة مصر العربیة، وزارة الاوقاف، المجلس الاعلى للشئون الاسلامیة، لجنة إحیاء کتب السنة.
  • بستان، حسین، (1396). اسلام و تفاوت‌های جنسیتی، تهران: دفتر امور بانوان وزارت کشور، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • جامی، عبدالرحمن، (1383). اشعه اللمعات، تحقیق هادی رستگار مقدم گوهری، قم: بوستان کتاب.
  • جوادی آملی، عبدالله، (1386). زن در آیینه جلال و جمال، تحقیق محمود لطیفی، قم: اسراء.
  • جهانگیری، محسن، (1381). «مقام زن در عرفان ابن عربی در حدود شریعت»، فلسفه، ش 4 و 5.
  • حسن‌زاده آملی، حسن، (1378). ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، تهران: وزارت ارشاد اسلامی‏.
  • زارعی، محمد، (1398). انقلاب جنسی و نهضت خود مهارگری در غرب، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • شجریان،مهدی،(1400).« عدالت جنسیتی و گفتمان تغییر در احکام فقهی زنان»، مطالعات راهبردی زنان، د 23، ش 91.
  • طباطبایی، محمدحسین، (الف). بدایة الحکمة، قم: النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین،بی­تا.
  • __________________ (1371). المیزان فی تفسیر القرآن‏، قم: اسماعیلیان.
  • کلینی، محمدبن یعقوب، (1407 ق). الکافی، تصحیح علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  • فراهیدی، خلیل،‌ (1414 ق). العین، قـم: النشر الاسلامی.
  • فناری، محمدبن حمزه.(1374). مصباح الانس، تصحیح محمد خواجوی، تهران: مولی.
  • قیصری، داوود، (1375). شرح فصوص الحکم، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی‏.
  • مسلم­بن الحجاج، أبو الحسن، (1412 ق). صحیح مسلم، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، مصر: دارالحدیث.