Islamic Feminism,Concepts and Possibility

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

The third wave of feminism introduces indigenous patterns and takes an Islamic appearance to defend feminism, and makes use of new interpretations of religious texts to employ religious concepts in the service of the feminist movement. In contrast, the opponents of Islamic feminism consider this concept to be contradictory and focus on the two concepts of "Islam" and "feminism" to challenge the conceptual possibility of this combination. In this paper first the Islamic feminism and the opinions of its advocates and opponents are reviewed and then the different approaches in this area are categorized. Three groups with different strategies to limit the concept of Islam, Islam-oriented and modern equality-oriented strategies are discussed as advocates and three groups, namely with emphasis on the concept of feminism,  with emphasis on the failure Islamic feminism and with emphasis on the verbal logic behind Islamic feminism are identified as opponents. After reviewing the opinions of the proponents and opponents The results suggest that due to the extent of the conceptual scope of the two main concepts of Islamic feminism, namely "feminism" and "Islam", we cannot claim a possibility or an impossibility for this concept. Obviously, when considering the conceptual possibility of Islamic feminism it is necessary to pay attention to its conceptual contexts like feminism and Islam in the social context. Therefore, depending on the social context and range of the definitions of the two concepts we can decide on the possibility or impossibility of Islamic feminism.

Keywords


  • ×   بیات، عبدالرسول 1381. فرهنگ واژه­ها، قم، مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی.

    ×   پایدار، پروین. «جنبش زنان گذر از فرقه گرایی به اقتدار گرایی»، مجله زنان، ش 115، (1383).

    ×   توحیدی، نیره 1997. فمینیسم، دموکراسی و اسلام­گرایی، لوس آنجلس، کتاب­سرا.

    ×   حقیقت، سید صادق. «هم­نهادسازی سنت و تجدد در حوزه­ی مسائل زنان»، مجله زنان، ش122، (1384).

    ×   زیبایی­نژاد، محمدرضا. «گفتگو با زیبایی­نژاد: فمینیسم اسلامی نداریم»، بازتاب اندیشه، ش 101، (1386).

    ×   شهیدیان، حامد. « فمینیسم اسلامی و جنبش زنان در ایران»،ایران نامه، ش 64،(1377).

    ×   فریدمن، جین 1381. فمینیسم، ترجمه‌ی فیروزه مهاجر، تهران، آشتیان.

    ×   کرمی، محمد تقی. «فمینیسم اسلامی»، فرهنگ واژه­ها، قم، مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی، (1381).

    ×   متمسک، رضا. «فمینیسم اسلامی، واقعیت­ها و چالش­ها»، مجموعه مقالات هم­اندیشی بررسی مسائل و مشکلات زنان (اولویت ها و رویکردها)، ج1، (1380).

    ×      مصفا، نسرین 1357. مشارکت سیاسی زنان در ایران، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه.

    ×   میرحسینی، زیبا. «آواهای تازه فمینیستی در جهان اسلام» مجله زنان، سال 15، ش 132، (1385).

    ×   میشل، آندره 1377. جنبش زنان (فمینیسم)، ترجمه‌ی هما زنجانی زاده، مشهد، نیکا.

    ×   نصر، سید حسین. «فمینیسم اسلامی»، ترجمه‌ی مصطفی شهرآیینی، یاد، ش 75، (1384).

    ×   هیوود، اندرو 1386. درآمدی بر ایدئولوژی‌های سیاسی: از لیبرالیسم تا بنیاد‌گرایی دینی، ترجمه‌ی محمد رفیعی مهر‌آبادی، وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات.

    ×   یازبک حد، یون. «زنان مسلمان عرب سرگردان میان سنت و مدرنیته»، ترجمه‌ی رزا افتخاری، مجله زنان، ش 56، (1378).

     

    • Ø Abou-Bakr Omaima , "Islamic Feminism: What's in a Name?," Middle East Women's Studies Review,(Winter/Spring 2001).
    • Ø Ahmad,Leila, ,"Early Feminist in the Middle East :Turky and Egypt", in Freda Hussain(ed), Muslim Women ,London,Croom Helm, (1984).
    • Ø Badran, Morgot 2002. Islamic Feminism : What ‘s In a Name?, Al-Ahram Weekly online 569 . January, in http://www.weekly.ahram.org
    • Ø Badran, Margot, Islamic Feminism Revisited, 10 February 2006, Countercurrents.org,( A version of this article was presented recently as a talk at the Netherlands/Flemish Institute in Cairo. Margot Badran is a senior fellow at the Prince Alwaleed Bin Talal Center for Muslim-Christian Understanding, Georgetown University
    • Ø Badran,Margot. "Feminist Activism for change in family law and practices Lessons from the Egyption past for the global present”, In Islamic feminism and beyond: the new Frontier. Occasional Papers by woodrow Wilson center. Fall  (2010).
    • Ø Barlas 2002. Believing Women in Islam: Unreading Patriachal Interpretations of the Quran Barlas, Asma. “Believing Women” in Islam:Unreading Patriarchal Interpretations of the Qur’an (Austin: University of Texas Press, 2002).
    • Ø Gomez-Garcia ,luz, 2002 ,”Islamic Feminism : From an Identity-based Response to an Islamic Knowledge Frame”, in:http://www.travellingconceptes.net.
    • Ø Mir-Hosseini ,Ziba 2010. Islamic Legal Tradition and Feminism: Opening a New Dialogue, IV International Congress on Islamic Feminism.
    • Ø Moghadam.Valentin, “Islamic Feminism and Its Discontents”, Toward a Resolution of the Debate Signs, Vol. 27, No. 4, The University of Chicago Press, (Summer 2002).
    • Ø Paidar, Parvin 1996. Feminism and Islam in Iran, In Deniz Kandityoti. Gendering the Middle East .Tauris : IB,
    • Ø Schröter ,Susanne, Welche Chancen hat der islamische Feminismus? SEITE 32 · DIENSTAG, 22. NOVEMBER 2011 · NR. 272 ,FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG.
    • Ø Shaikh ,Sadiyya 2003. Transforming Feminisms: Islam, Women, and Gender Justice. inOmidsafi (ed), progressive Muslims. Oxford: One World, Tohidi ,Nayereh ,2001. “Islamic Feminism: Perils and Promises”. MewsReview16,314. In :http ://www .nodo50 .org /feminismos /spip.php?article118.
    • Ø The Oxsford English Dictionary. 2000,p:428. dictionary, Secound Edition,2001, by Crown Publisher
    • Ø Tohidi, nayere, Fall: 2010, "Beyond Islamic Feminism: Women and Representation in Iran’s Democracy Movement. " In Islamic Feminism and Beyond: The New Frontier. Occasional Papers by Woodrow Wilson Center. 18:23:in: http://www.nayerehtohidi.com/publications.

    × Webster encyclopedic unabridged dictionary of The English Language, ,1989 by Crown Publisher.