A Study of several social factors related to consumer Culture among Women in Yazd

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

This  research  has been studied  several factors  related  to consumer  culture  among women in Yazd. The method of  research is survey and cross- sectional. The technique of  gathering  data is researcher- made questionnaire  with  suitable validity  and reliability.The type of validity is content  validity  and reliability amounts  are calculated  by Choronbakh ,s  alpha. Population study is women between 15-64 years old and  size of  sample is 400 women selected  randomly in  clustering method. The analysis technique depend of facilities of SPSS.
Finding and  results  Showed : the amount of consumerism  among women is low than average (68.28). There are meaningful relationship between consumerism with religiosty, life style and fashionism but there are not meaningful relationship between consumerism with sex, age, maritality, employment, income,education and sex attitude. Regression analysis showed the variables of life style, religiosity and  fasionism  can explain 46 perecent of   consumerism variance. Life style with amount of Beta 0/2 ,F= 90/06 cancxplain the  maximom of  consumerism variance.

Keywords


  • ×  آرون، ریمون 1370. مراحل اساسی اندیشه در جامعه­شناسی، ترجمه­ی محسن تلاشی، تهران، علمی.

    ×  افروغ، عماد 1377. فضا و نابرابری اجتماعی، تهران، تربیت مدرس.

    ×  آلپورت، گوردن دبلیو و ادوارد ای جونز 1371. روان‌شناسی اجتماعی از آغاز تا کنون، ترجمه­ی محمد نقی منشی طوسی، مشهد، آستان قدس رضوی.

    ×  باکاک، رابرت 1383. مصرف، ترجمه­ی خسرو صبری، شیراز.

    ×  حاجی‌زاده میمندی، مسعود، 1387. بررسی میزان و عواملمؤثر بر آسیب‌دیدگی جنسی بانوان در استان یزد، طرح پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی با همکاری سازمان بهزیستی استان یزد.

    ×  بستان، حسین. «بازنگری نظریه­های نقش جنسیتی»، پژوهش زنان، ش 1و2، (1385).

    ×  سیدی­نیا، سید اکبر. «مصرف و مصرف­گرایی از منظر اسلام و جامعه­شناسی اقتصادی» اقتصاد اسلامی،  سال نهم ش34، (1388).

    ×  فاضلی، محمد 1382. مصرف و سبک زندگی، قم، صبح صادق.

    ×  فردرو، محسن و شهناز صداقت زادگان 1387. پایگاه اقتصادی- اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی، تهران، زهد.

    ×  کریمی، یوسف1373. روان‌شناسی اجتماعی، تهران، بعثت.

    ×  کوزر، لوئیس 1372. زندگی و اندیشه­ی بزرگان جامعه­شناسی، ترجمه­ی محسن تلاشی، تهران، علم.

    ×  گیدنز، آنتونی1378. تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه­ی ناصر موفقیان، تهران، نی.

    ×  ویس وده، گونتر 1381. جامعه­شناسی برای اقتصاد، ترجمه هادی صمدی، تهران، سمت.

    ×  کیویستو، پیتر1378. اندیشه­های بنیادی در جامعه­شناسی، ترجمه­ی منوچهر صبوری، تهران، نی.

    ×  مجدی، علی‌اکبر، 1389. سبک زندگی جوانان شهر مشهد و رابطه آن با سرمایه فرهنگی و اقتصادی والدین. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، پائیز و زمستان، صص 161-131.

    ×  موحد، مجید، محمد تقی عباسی و ندا مرحمتی 1389. رسانه، جنسیت و مصرف­گرایی، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی.

    ×  وبلن ،تورشتاین1383. نظریه طبقه مرفه، ترجمه­ی فرهنگ ارشاد، تهران، نی.

    • Bourdieu, Pierre 1984. Distinction, Cambridge, Mass., Harvard University Press.                                                                       
    • Bocock, Robert, 1992. Consumption and Life Styles’ in:the Social and Cultural Forms of Modernity.(eds)by Thomson, Kenneth:Robert ,Bocock and Stuart,Hall.Polity Press and Open Uneversity Pob
    • _________, 1993. Consumption, Routledge Publication.
    •  Simmel, Georg, 1971. On Indiviuality and Social Forms, edited by O.N.Levine, Chicago: University of Chicago Press.