Using Constructivist Paradigm in order to feedback on reflections of Human Nature on Hijab (A study based on the philosophy of Grand Ayatollah Javadi-Amoli)

Document Type : Original Article

Author

Abstract

Constructivist Paradigm is one of the recent learning paradigms and is employed by individuals to organize the structure of scattered subjective information and finding the answer by himself/herself.The possibility exist, however, to extend its application for receiving feedback on reflections of human nature based on existing views on various fields of knowledge. In this paper, first the entity of Constructivist paradigm and its analogy with Socratic Method is examined with an emphasis on Ayatollah Javadi-Amoli’s principles. Then, pros and cons of the roots of Hijab in human nature are discussed based on viewpoints of this scholar and finally strategies for development of pragmatics for this paradigm are addressed in order to discover the responses of human nature about Hijab. Based on the philosophical doctrines, we showed in this study how we could help a learner to feedback on the verdict of human nature on Hijab (and its motto) in his/her own observations. Using this paradigm which enjoys special principles as well as significant benefits and philosophical fundamentals, learner would come back to his/her inborn observations and selects Hijab as an approach to attain absolute 

Keywords


  1. ابن سینا 1410هـ.. رسائل عشق، رساله عشق، قم، بیدار.
  2. ابن عربی 1984، رسائل، بیروت، دارالاحیاء تراث العربی.
  3. ــــــــ 1383. فرهنگ اصطلاحات عرفانی،‌ سعیدی، گل بابا، شفیعی.
  4. ابن منظور، 1416ق. ‌لسان العرب،‌ ‌بیروت، دار احیاء التراث العربی.
  5. بهمئی، لیلا 1389. الگوهای نوین یاددهی و یادگیری (با تأکید بر دوره‌ی ابتدایی)، تهران، آراد کتاب، کهکشان دانش.
  6. جوادی آملی، عبدالله 1388. ادب فنای مقربان، قم، اسراء.
  7. ــــــــــــــــــــ 1388. اسلام و محیط زیست، قم، اسراء.
  8. ــــــــــــــــــــ 1389. تسنیم، قم، اسراء.
  9. ــــــــــــــــــــ 1383. توحید در قرآن، قم، اسراء.
  10. ــــــــــــــــــــ 1387. دین‌شناسی، قم، اسراء.
  11. ــــــــــــــــــــ 1388. زن در آینه جمال و جلال، قم، اسراء.
  12. ــــــــــــــــــــ 1384. فطرت در قرآن، قم، اسراء.
  13. ــــــــــــــــــــ 1379. معرفت‏شناسی در قرآن، قم، اسراء.
  14. ــــــــــــــــــــ 1389. منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم، اسراء.
  15. ــــــــــــــــــــ 1376. فطرت در قرآن،‌ قم، اسراء.
  16. جوهری،‌ الصحاح فی اللغة و العلوم، تجدید صحاح العلامه الجوهری، بیروت،‌ دارالخصارة العربیه.
  17. رشاد، علی اکبر 1385. فلسفه­های مضاف، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  18. شفیع آبادی، عبدالله 1387. مقدمات راهنمایی و مشاوره، ‌تهران، دانشگاه پیام نور.
  19. قائمی،‌ علی 1370.‌ تهران، امیری.
  20. قراملکی، احد فرامرز 1388. روشی شناسی فلسفه ملاصدرا، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
  21. قرشی، علی اکبر 1387. قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
  22. ملکی، حسن 1382. مبانی و اصول تربیت، ‌ نیکان کتاب.
  23. موسوی خمینی، روح الله 1388. چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى (ره).
  24. ___________ . صحیفه نور، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى (ره).
  25. یالوم، اردین د. 1390. روان درمانی اگزیستانسیال، ترجمه­ی سپیده حبیب، تهران، نی.
  26. یزدان پناه، سید یدالله 1391. تحقیق و نگارش: دکتر مهدی علی پور، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها سمت.