Investigation about presentation of Chador hijab In Iranian TV series

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate professor in ACECR, Khorasan Razavi branch

2 B.A of sociology in Paym-e-noor university, Mashhad branch

Abstract

hijab Is one of the most emphasized cultural issues of the Islamic government of Iran which had many challenge in the years after Islamic revolution. The current paper examines the representation of the Chador hijab in TV series of the governmental television of Iran. Using the hierarch of influence theory, it is expected that despite the governments’ emphasis on Chador hijab, due to influence of other actors involved in the production of TV series, the representation of Chador is less than expected rate. To investigate this, out of a total of 107 TV series which were shown between 2011 to 2013, 20 series were selected by systematic random selection and the representation of women’s cover were investigated. The result showed that Chador representation include 29.5 percent of all women’s cover representation. Moreover, Chador were more represented between married of widowed women than the singles. Furthermore, Chador were more used by middle- aged, elderly, university students or graduated, housewife, and low-skilled women than the others. In all, it seems that the government television of Iran, rather than promoting Chador according official ideology, display it according the social norms, which is due to the various layers than influence television production beside the head managers of IRIB.

Keywords


  • ×     اسدی، لیلا، 1384. «بررسی قوانین کیفری ایران در امر پوشش مردم»، فقه و حقوق خانواده(ندای صادق)، ش 40.

    ×     باهنر، ناصر. و طاهره جعفری، 1391. «تلویزیون و تأثیر آن بر هویت دینی، گروهی و جنسیتی ایرانیان (مطالعه نظریه کاشت در ایران)»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، د 49، ش 13.

    ×     باهنر، ناصر. و سیدعبدالرسول علم الهدی، 1392. «هنجارهای عفاف و حجاب اسلامی در سیما و سینما»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، د 14، ش 53.

    ×     جعفری، علی و محمدمهدی اسماعیلی، 1391. «بررسی انتقادی دگردیسی «حجاب چادر» در بازنمایی تلویزیونی: مطالعه معناشناختی دو سریال «آخرین گناه» و «بی صدا فریاد کن»»، تحقیقات فرهنگی ایران، د 5،ش 1.

    ×     رضایی، محمد و عباس کاظمی، 1387. «سیاست جنسیت در تلویزیون ایران»، زن در توسعه و سیاست،د 6، ش 22.

    ×     سفیری، خدیجه و باقر ساروخانی و سهیلا فراهانی، 1387. «طراحی الگوی زن در تلویزیون بر اساس سند چشم انداز توسعه بلند مدت جمهوری اسلامی ایران»، دانش مدیریت، د 80، ش 21.

    ×     شاکری نژاد، محسن، 1388. «بررسی عفاف و حجاب در پربیننده­ترین فیلم­های سینمایی ایرانی پخش شده از شبکه های اول، دوم و سوم سیما در سال 1386»، تهران: دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

    ×     شهبازی، لیلا، 1390. «بازنمایی وضعیت حجاب در فیلم‌های سینمایی دو دهه 70 و 80»، دانشکده علوم اجتماعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

    ×     طالبی، سارا و محمدقلی میناوند، 1390. «تقابل فرم و محتوا در نقش زنان در تصویر خانواده»، تحقیقات فرهنگی ایران، د 4، ش 14.

    ×     عظیمیان، مریم و سعید بهشتی، 1388. «بررسی فلسفه و قلمرو حجاب در اسلام و آثار تربیتی آن»، فصلنامه تربیت اسلامی، ش 8.

    ×     علیزاده، عبدالرحمن و محمد فتحی نیا، 1386. «بازنمایی سبک زندگی طبقات اجتماعی در سریال های خانوادگی تلویزیون»، پژوهش و سنجش، د 14، ش52.

    ×  محمودی، سیدمحسن. 1390. م‍س‍ائ‍ل‌ ج‍دی‍د از دی‍دگ‍اه‌ ع‍ل‍م‍ا و م‍راج‍ع‌ ت‍ق‍ل‍ی‍د، ورامین: انتشارات علمی و فرهنگی صاحب­الزمان (عج).

    ×     منتظرقائم، مهدی. و محمدحسن یادگاری، 1394. «مطالعه بازنمایی حجاب، پوشش و آرایش هنرپیشگان زن در پوسترهای فیلم­های سینمای ایران و مطابقت آن با سیاست­گذاری فرهنگی سه دولت (سازندگی، اصلاحات و اصولگرا): به روش رهیافت گفتمانی استوارت هال»، دین و ارتباطات، د 22، ش 2.

     

     

    • Ø austin، anne ، barnard، jonathan، و hutcheon، nicola 2016. Media Consumption Forecast 2016. london: Zenith Optimeida.
    • Ø Fahmy، Shahira 2004. Picturing Afghan Women: A Content Analysis of AP Wire Photographs During the Taliban Regime and after the Fall of the Taliban Regime. International Communication Gazette، 66(2).
    • Ø hassim، Nurzihan 2014. A comparative analysis on Hijab wearing in Malaysian Muslimah magazines. SEARCH: The Journal of the South East Asia Research Center for Communications and Humanities، 6(1).
      • Ganahl, Dennis. J., Prinsen, Thomas J., & Netzley, Sara Baker. 2003. A content analysis of prime time commercials: A contextual framework of gender representation. Sex roles, 49(9-10).
      • Ø Hassim، Nurzihan، Nayan، Shahreen Mat، و Ishak، Md Sidin Ahmad. 2016. Hijabistas: An Analysis of the Mediation of Malay-Muslims and Modesty. Jurnal Pengajian Media Malaysia، 17(2).
      • Ø Mastro, Dana E., & Stern, Susannah R. 2003. Representations of race in television commercials: A content analysis of prime-time advertising. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 47(4).
      • Ø posetti، Julie N. 2006. Media representations of the hijab. australia: Journalism in Multicultural Australia .
      • Ø shoemaker، Shoemaker, Pamela J.، و reese، Stephen D. 2013. mediating the message in the 21st century: a media sociology perspective. london: routledge.