Representation of Chastity and veil Indices in educated women characters of Iranian TV series

Document Type : Original Article

Author

Faculty member of IRIBU

Abstract

Women’s Chastity and Veil Is One of the most significant signs of the health of the Islamic society and one of the most important aspects of the distinction between these Islamic societies and other societies. Obviously, chastity and Veil is a culture whose expansion requires long-term planning. Although the responsibility of all social and cultural institutions, but in this case the media is more important. The studies show that characters and stars of films and serials are effective in shaping the attitudes and behavior of audiences and can serve as one of the main sources of Chastity and Veil’s socialization. Accordingly, in order to investigate the performance of IRIB in this Case, in view of the attractiveness of university education for individuals, Chastity and Veil Indices were analyzed in educated women of 40 most viewed TV series of IRIB. Research findings show that desired image of chastity and Veil is not presented in educated Women characters on Iranian TV series, in the years after the Islamic Revolution. And the majority of educated women of TV series, in terms of coverage and behavior, are different from chastity and Veil Indicators emphasized by Islam. Interestingly, the indicators of chastity and veil in people with university education are significantly weaker than those without academic education.

Keywords


  • ×     قرآن کریم.

    ×اسماعیلی، رفیع‌الدین و  حفیظه مهدیان .1392«بازنمایی روابط عفیفانة مرد و زن در سینمای ایران (مطالعة موردی فیلم دربارة الی)» معرفت فرهنگی اجتماعی ،زمستان 1392.

    ×افشار، اباذر 1392. «نقش رسانه ملی در نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب» ، گاهنامه تخصصی مطالعات اجتماعی و رسانه ،ش 3.

    ×      

    ×     اطیابی، سیده­فریبا، 1387. «الگوپذیری و نقش آن در اجتماعی­شدن فرزندان»، پیوند، ش 348.

    ×     باهنر، ناصر و سیدعبدالرسول علم‌الهدی، ۱۳۹۲. «هنجارهای عفاف و حجاب اسلامی در سیما و سینما (تحلیل تطبیقی سیاست‌ها)»، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، س چهاردهم، ش ۲۱.

    ×     پیشوایی، فریده و رضایی مریم،1386. حجاب و عفاف در سیما، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.

    ×      

    ×     حیدری، سیدعبدالکریم و زهرا محمدی، 1390. «ضرورت وجود الگو برای زنان مسلمان». طهورا، س چهارم، ش 8.

    ×     جکسون­هاریس، ریچارد، ۱۳۹۰. روان‌شناسی شناختی وسایل ارتباط‌جمعی، مترجمان: حسن اسدزاده، اسماعیل سعدی‌پور و منیژه شهبازخان، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.

    ×     خوش‌فر، غلامرضا، فاطمه باقری، سمیه برزگر و لیلا نورمحمدی، ۱۳۹۴. «بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به حجاب و راهکارهای ارتقای آن: مطالعه موردی شهروندان شهر گرگان»، مطالعات توسعة اجتماعی-فرهنگی، د سوم، ش ۴.

    ×     رأفت، شفیقه، ۱۳۹۴. «عملکرد رسانة تلویزیون در ترویج عفاف و حجاب»، مطالعات پژوهشی زنان، س دوم، ش 2.

    ×     رفیع‌پور، فرامرز، 1396. توسعه و تضاد، تهران: سهامی انتشار.

    ×     سیاست‌های اجرایی افق رسانه، 1385. سیاست‌ها و ضوابط تولید، تأمین و پخش، تهران: مرکز طرح و برنامه‌ریزی صدا و سیما.

    ×     عمید، حسن، 1369. فرهنگ عمید، تهران: امیر کبیر.

    ×     صفرزاده، سحر، 1388. «نقش حجاب زنان در سلامت روانی اجتماع و راهکارهای مقابله‌ای با فرهنگ بدحجابی»، زن و فرهنگ، د اول، ش 2.

    ×     طباطبایی، محمدحسین، 1366. المیزان فی تفسیر القرآن، مترجم: سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: محمدی.

    ×     کوئن، بروس، 1384. درآمدی بر جامعه‌شناسی. مترجم: محسن ثلاثی، تهران: توتیا.

    ×     عاملی، شیخ حر (محمّدبن حسن)، 1373. وسائل‌الشّیعه، قم: مؤسّسة آل‌البیت.

    ×     ماهینی، انسیه و عبدالحسین خسروپناه، 1388. «راهکارهای ترویج پوشش اسلامی در بین دختران دانشجو». مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، س سیزدهم، ش 3.

    ×متانی،مهرداد، 1396. «نقش رسانه های جمعی در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان»، زن و فرهنگ، ش 32 .

    ×     محسنی، منوچهر، 1396. مبانی جامعه‌شناسی علم، تهران: طهوری.

    ×     مختاریان‌پور، مجید و اسدالله گنجعلی، ۱۳۹۰. «نهادی‌سازی عفاف و حجاب در جامعه؛ رویکردی فرایندی»، تحقیقات فرهنگی، د چهارم، ش ۲.

    ×     مکارم شیرازی، ناصر، 1376. پژوهش توضیح المسایل، قم: انتشارات قدس. چاپ اول

    ×     مک­کوایل، دنیس، 1382. در آمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، مترجم: پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات، برنامه‌ریزی رسانه‌ها.

    ×     مک‌کوایل، دنیس، ۱۳۸7. مخاطب‌شناسی، مترجم: مهدی منتظرقائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، د چهارم.

    ×     مطهری، مرتضی، 1384. مسئله حجاب، تهران: صدر.

    ×     مظفری، افسانه، ۱۳۹۴. «نقش رسانه‌های جمعی در توسعه پایدار با رویکرد توانمندسازی زنان». مطالعات توسعه اجتماعی ایران، س هفتم، ش سوم.

    ×     معین، محمد، 1382. فرهنگ فارسى معین، تهران: امیرکبیر.

    ×مهدیان، حفیظه، 1392. بررسی انتقادی بازنمایی عفاف در ارتباطات زن و مرد در سینمای پس از انقلاب از منظر اسلام، (پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی)، به راهنمایی دکتر نصرالله آقاجانی،دانشگاه باقرالعلوم .

    ×     مهدی‌زاده، سیدمحمد، 1389. نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: همشهری.

    ×     مؤسسه ملی پژوهش افکار عمومی، 1389. علایق و نیازهای فرهنگی، فرصت‌ها، امکانات، فعالیت‌ها (نظرسنجی از شهروندان تهرانی). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    ×     هوور، استورات ام و نات لاند بای، 1382. بازاندیشی دربارة رسانه، دین و فرهنگ، مترجم: مسعود آریایی‌نیا، تهران: سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صداوسیما.

    • Ø Baran, Stanely J & Dennis K Davis, 2015. Mass Communication Theory: Foundation, Ferment, and Future. 7th edition. Stanford, CT: Cengage Learning.
    • Ø Tylor, E, 2000. Primitive Culture: Researches into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art, and Custom. New York: Gordon Press.