From life greenhouse to return to habitus; the study of the experience of graduate girl students of private Islamic schools in Tehran

Document Type : Original Article

Authors

1 University of Bordeaux، Bordeaux، France

2 Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Abstract

The main objective of this research is to study the experience of the graduate Islamic school girls in regard to their education in such schools. The conceptual framework of the study is the articulation of concepts such as Bourdieu's habitus, Veblen's conspicuous consumption, as well as Schutz's dislocation of meaning and Giddens' reflexivity. The article is done in qualitative research method with a phenomenological approach and the tool used for analyzed concepts is thematic analysis. On the basis of the narrative of those conversations by the girl of the study, four main themes in the experience are as the following: the continuity of luxury life under the brand name of the Islamic schooling; the reproduction of the feeling of being the minority and the formation of the minor discourse of resistance; comfortable and peaceful way of living religiously ; having a private atmosphere of one’ own and finally from greenhouse life to encounter with the Other and the reflexivity experience. This study shows that although these girls face a kind of multiplicity and diversity after graduation under the dislocation of meaning, and are subjected to experience reflexivity, but ultimately, habitus aristocracy defines their action and interpretative frameworks.

Keywords


  • ×  ادیب حاج باقری، محسن و دیگران، (1386). روش های تحقیق کیفی، تهران: بشری.

    ×  بوردیو، پی‌یر، (1390) تمایز، نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی، ترجمه­ی حسن چاوشیان، تهران: ثالث.

    ×  ترنر، جاناتان اچ، (1393). نظریه­های نوین جامعه­شناختی، ترجمه­ی علی‌اصغر مقدس و مریم سروش، تهران: جامعه­شناسان.

    ×  حاضری، علی‌محمد، (1377). مدارس غیرانتفاعی و تحرک اجتماعی، با تکیه بر مطالعه در شهرستان یزد، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.

    ×  خادمی فرد، نورمحمد، (1391). شناسایی ویژگی‌های مدارس اسلامی در ایران، (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، رشتة روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی وعلوم‌تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی).

    ×  خزائی، طاهره، (1398). «خودزنانه در گذار به زنانگی هژمون؛ فهم بدن زنانه و روایت تنش‌های تجربه‌شده زنان ایرانی مهاجر در فرانسه»، علوم اجتماعی، دوره 26، ش84.

    ×  روشن‌نهاد، ناهید، (1384). مدارس‌اسلامی در دوره پهلوی‌دوم، تهران: مرکز اسناد انقلاب‌اسلامی.

    ×  رضایی، محمد، (1386). ناسازه‌های گفتمان مدرسه: تحلیلی از زندگی روزمره دانش‌آموزی، تهران: جامعه و فرهنگ.

    ×  زاکرمن، فیل، (1384). درآمدی بر جامعه شناسی دین، ترجمه­ی: خشایار دیهیمی، تهران: لوح فکر.

    ×  زیمل، گئورگ، (1388). مقالاتی دربارۀ دین، ترجمه­ی: شهناز مسمی پرست، تهران: ثالث.

    ×  سیدمن، استیون، (1392). کشاکش آرا در جامعه شناسی، ترجمه­ی: هادی جلیلی، تهران: نشر نی.

    ×  کرسول، جان، (1394). پویش کیفی و طرح پژوهش، ترجمه­ی: حسن دانایی‌فرد و حسین کاظمی، تهران: صفار.

    ×  کرد زنگنه، جعفر، علی قاسمی اردهائی، 1398.«پیامدهای تأخیر فرزندآوری در شهر اهواز»، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، دوره 22، ش 85.

    ×  کرمی‌پور، حمید، (1389). کارنامة سیاسی و فرهنگی دبیرستان‌های کمال نارمک، رفاه، علوی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

    ×  کوزر، لوئیس، (1385). زندگی و اندیشۀ بزرگان جامعه شناسی، ترجمه­ی: محسن ثلاثی، تهران: علم.

    ×  گافمن، اروینگ، (1397). داغ ننگ: چاره­اندیشی برای هویت ضایع شده،ترجمه­ی: مسعود کیانپور، تهران: مرکز.

    ×  گیدنز، آنتونی، (1378). تجدد و تشخص، ترجمه­ی ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.

    ×  ـــــــــــــ (1377). پیامدهای مدرنیت، ترجمه­ی محسن ثلاثی، تهران: مرکز.

    ×  مرکز تدوین و نشر آثار علامه‌ کرباسچیان، (1383). در مکتب استاد، سخنرانی استاد علامه‌کرباسچیان برای معلمان (جلد اول)، تهران: علامه‌ کرباسچیان.

    ×  ــــــــــــــــ (1390). توصیههای استاد: بیانات استاد علامه‌کرباسچیان در جمع مدیران مدارس، تهران: علامه‌کرباسچیان.

    ×  مهدوی، محمدصادق؛ فخرالسادات پیلتن، (1388). «بررسی جامعه­شناختی نقش مدارس در شکل‌گیری هویت ملی دانش‌‌آموزان (مطالعه­ی موردی دانش‌آموزان سال سوم و پیش‌دانشگاهی شهر شیراز)»، مطالعات علمی، دوره 10، ش40.

    ×  واخ، یوآخیم، (1380). جامعه­شناسی دین، ترجمه­ی جمشید آزادگان، تهران: سمت.

    ×  وبلن، تورستاین، (1383). نظریه­ی طبقه مرفه، ترجمه­ی: فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی.

    • Alpe, Y&  et aL, (2007). Lexique de sociologie, 2" éd. Dalloz, Paris.
    • Becker, Howard. S, (2002 (1985)). Outsiders. Études de sociologie de la déviance, Éditions Métailié, Paris.
    • Berger, Peter L, (2001). "Reflections on the sociology of religion today", Sociology of religion, 62 (4).
    • Bertucci, Marie-Madeleine (2009). « Place de la réflexivité dans les sciences humaines et sociales : quelques jalons », Cahiers de sociolinguistique, (14).)
    • Cefaï Daniel, (1998). "Trois études théoriques de sociologie phénoménologique, Phénoménologie et sciences sociales", Travaux de Sciences Sociales.
    • De Certeau, Michel, (2004). "L’Étranger", Études, (Tome 394), (4). https://www.cairn.info/revue-etudes-2001-4-page-491.htm.
    • Dubet, François, (1994).  Sociologie de l'expérience, Seuil, Paris.
    • Ehrenberg, Alain, (2000). La Fatigue d'être soi: Dépression et société, JACOB, Paris.
    • Hall, Stuart, (2014). Cultural identity and diaspora, Diaspora and visual culture, (taylorfrancis.com).
    • Martuccelli, Danilo, (2002). Grammaire de l’individu, Gallimard, Paris.
    • Martuccelli, Danilo et De Singly, François, (2012). Les sociologies de l'individu, Armand Colin, Paris.
    • Paugam, Serge, (2010). Les 100 mots de la sociologie, PUF, Paris.
    • Schutz, Alfred, (2003). L'étranger, Allia, Paris.