Advertising Rules and Regulations Regarding Representation of Women in the Commercials of the National Media

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, University of Isfahan

2 PhD Student in Women’s Studies. Trabiat Modares University

Abstract

the question of representing women in commercials and how to supervise the representation and protection of women's rights and dignity is one of the issues that different stances have taken to it regarding to its cultural, economic and social foundations as well as the attitude to this group. In some cases, this subject oversimplified, and when it comes to legislating, only general matters mentioned. On the other hand, in some cases, the reactions were very rigorous and nonflexible, so that detailed and firm rules ratified.
Because in current day far-reaching Encroachment of commercials to all fields is undeniable, neglecting the legal system governing the most frequent and concise media message about women regarding to norm creation and influencing on culture and social values can overshadow favorite function of commercials and by misusing women and representing them in stereotyped forms, is the inducer of the most false faces of women to audiences.
This research tries by using library and documentary study method examining and evaluating the rules and regulations regarding the protection of women's status and dignity in commercials and guarantee of implementation of these rules. The obtained results indicate the diversity, repetition and formality of the support provided in the rules and regulations in commercial messages. The lack of effective implementation guarantees should also add to this issue.

Keywords


  • اسماعیلی، محسن، (1387). «آزادی تبلیغات بازرگانی و محدودیت‌های آن از دیدگاه حقوق بین الملل، ایران و اسلام»،  رسانه، سال نوزدهم، ش 75.
  • _______، (1385). حقوق تبلیغات بازرگانی در ایران و جهان، تهران: شهر.
  • اصلانی، شهناز و مسعود کیانپور، (1394). «الگوی نمایش کلیشه‌های جنسیتی در تبلیغات تلویزیونی سیما»، مطالعات زنان، سال 13، ش 2.
  • افخمی، بهنام، (1387). «تبلیغات تجاری و ارزش‌های فرهنگی در مجلات خانواده»، رسانه، سال نوزدهم، ش 75.
  • بستان، حسین، (1388). «نقش‌های جنیستی از دیدگاه اسلام با نگاهی به علوم اجتماعی»، مجموعه مقالات هویت و نقش‌های جنسیتی، به کوشش محمدرضا زیبایی‌نژاد، تهران: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.
  • جوادی یگانه، محمدرضا، (1388). «رسانه ملی و هژمونی فرهنگی اقلیت»، حوراء، ش 32.
  • خجسته، حسن، (1388). «فقدان تئوری در عرصه مسائل زنان»، حوراء، ش 32.
  • راودراد، اعظم و فروغ محمدی، (1395). «شیوه بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و امریکا»، زن در فرهنگ و هنر، دوره 8، ش 1.
  • رسولی، محمدرضا، (1386). بررسی تطبیقی قوانین تبلیغات تجاری در بین کشورهای ایران، انگلستان، چین و ارمنستان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
  • رضایی، محمد و عباس کاظمی، (1387). «سیاست جنسیت در تلویزیون ایران»، پژوهش زنان، دوره 6، ش 3.
  • رضوانی، سلمان، (1385).فمینیسم و رسانه­های تصویری، تهران: دفتر عقل.
  • رفیع پور، فرامرز، (1387).وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزش‌های اجتماعی، تهران: کتاب فرا.
  • روستا، احمد، داور ونوس و عبدالحمید ابراهیمی، (1375). مدیریت بازاریابی، تهران: سمت.
  • روشن، حسن و کامران نوربخش، (1379). «بررسی قوانین و مقررات تبلیغاتی در ایران»، مجموعه مقالات اولین همایش صنعت تبلیغات، به کوشش کورش اسعدی بیگی، تهران: اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • ریتزر، جرج، (1374).نظریه‌های جامعه­شناسی در دوران معاصر، ترجمه­ی محسن ثلاثی، تهران: علمی.
  • صادقی فسایی، سهیلا و شیوا کریمی، (1384). «کلیشه‌های جنسیتی سریال‌های تلویزیونی ایرانی»، پژوهش زنان، دوره 3، ش3.
  • عابدینی، ناصر، (1388). تصویر زنان در رادیو ایران، تهران: طرح آینده.
  • علی محمدی، محبوبه، (1387). «سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما»، رسانه، سال نوزدهم، ش 75.
  • عواض، علی عبدالرحمان، (1383). «بازنمایی تصویر زن در رسانه‌های عربی»، پژوهش و سنجش، ترجمه­ی احسان قرنی و مرضیه محمودی، سال یازدهم، ش 38.
  • طاهرخانی، مهدی، (1383). «آثار جهانی شدن بر زنان»،  پژوهش زنان، دوره 2، ش 1.
  • طباطبائی مؤتمنی، منوچهر، (1379). حقوق اداری، تهران: سمت.
  • کاتوزیان،ناصر، (1386). مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  • قاسمی، هاجرالسادات، (1388). «جنسیت، خانواده و سیمای جمهوری اسلامی»، حوراء، سال پنجم، ش 32.
  • قاضی، ابوالفضل، (1381). بایسته‌های حقوق اساسی، تهران: میزان.
  • قلی­پور، آرین، امین بلاغی اینالو، میثم قاسمی و مهدی روحی خلیلی، (1386). «بررسی صحت و سقم کلیشه‌های منفی زنان در سازمان‌ها»، پژوهش زنان، دوره 5، ش 3.
  • لرستانی، فریبرز، (1382). «جنبش اجتماعی زنان»، پژوهش زنان، دوره 1، ش 6.
  • مدنی، سید جلال‌الدین، (1373). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران: همراه.
  • مسعودی، جلیل، (1349). آگهی‌های تجارتی و روش‌های آن، تهران: مدرسه عالی بازرگانی.
  • مشیرزاده، حمیرا، (1397).از جنبش تا نظریه اجتماعی: تاریخ دو قرن فمینیسم، تهران: شیرازه.
  • مطهری، علی، (20/1/1396) نظارت شورای نظارت بر صداوسیما امری تشریفاتی است، (25/7/1397)

 https://www.isna.ir/news/96012007129/.

  • معتمدنژاد، کاظم، (1388). حقوق تبلیغات بازرگانی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
  • مهدی­زاده، سید محمد، (1387). رسانه­ها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
  • _______________، (1383). بازنمایی ایران در مطبوعات غرب (1997-2002 میلادی)، (رساله دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی).
  • میرفخرایی،تژا، (1386). بررسی مقایسه‌ای گفتمان‌های غالب در حوزه قوانین تبلیغات تجاری در ایران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
  • ون زونن، لیزبت، (1383). «رویکردهای فمینیستی به رسانه‌ها»، رسانه، ترجمه­ی حسن رئیس زاده لنگرودی، سال 15، ش57.
  • هاشمی، سید محمد، (1381). حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران (حاکمیت و نهادهای سیاسی)، تهران: میزان.

 

  • Casey, Neil, [et.al], 2002. Television Studies: The Key Concepts, London & New York: Routledge.
  • Fowles, Jib,1996. Advertising and Popular Culture, Thousand Oaks, London: Sage.
  • Hall, Stuart, The Spectacle of the Other, in Stuart Hall, (ed), 2003.Representation Cultural & Signifying Practices, London: Sage.
  • Rosenau, p. “Modern and Post-Modern Science”, Review xv (1), (1992).