شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122First Pagesصفحات آغازین3545194FAJournal Article20170429https://www.jwss.ir/article_45194_688d3b5262afdd410c2be831e3eb8ab6.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122Iran's criminal policies against prostitution
Mohsen Borhaniسیاست کیفری ایران در قبال روسپیگری74245195FAمحسن برهانیمدرس دانشگاه شهرکردJournal Article20170429Prostitution is a subject matter in many branches of human sciences. The legal study of the phenomenon may be done in two respects: why this behavior is considered as a crime, studying the three elements of the crime. Interpretations of the principle of legal support and of legal ethics are the basis of its being considered as a crime. This crime has a habitual nature and it happens only if it is proved that the criminal has committed it. In jurisprudential texts, the term 'famous for adultery' is the closest concept to this crime for which there are various verdicts. Therefore, since prostitution is a specific crime, legislators should take measures to remove the legal vacuums on the basis of jurisprudential sources. Finally, the paper proposes suggestions to fill the legal gaps in this regard.روسپیگری پدیده ای است که موضوع بررسی بسیاری از علوم انسانی است. بررسی حقوقی این پدیده در دو حوزه به سامان می رسد: اول، بررسی چرایی جرم انگاری این رفتار؛ دوم، بررسی عناصر سه گانة جرم. برخی تفاسیر از اصل حمایت گرایی قانونی و نیز اصل اخلاق گرایی قانونی زمینه ساز جرم انگاری این رفتار است. این جرم از انواع جرایم به عادت بوده و تحقق آن منوط به ارتکاب رابطة جنسی به نحوی است که اشتغال مرتکب به آن احراز گردد. در متون فقهی اصطلاح «المشهور بالزنا« نزدیک ترین واژه به این جرم است که احکام مختلفی بر آن بار شده است. بنابراین از آنجا که روسپیگری جرم خاص می باشد، لازم است قانونگذاران با توجه به منابع فقهی نسبت به رفع خلأ قانونی آن اقدام نمایند. در انتهای مقاله پیشنهاد حقوقی جهت رفع خلأ قانونی داده شده است.https://www.jwss.ir/article_45195_0c1021e29a6c765e8712035c0ffa035e.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122Prohibition of marrying a married woman and a woman in Iddahممنوعیت ازدواج با زن شوهردار و در عده437845196FAمهدی رهبردکترای فقه و مبانی حقوق اسلامیعضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20170429There are various traditions and rational arguments according to which marrying a married woman or a woman in Iddah is not permissible whether temporarily or permanently. Marrying a married woman or a woman in Iddah can be classified into different groups on the basis of being or not being aware of it and the type of verdict. The verdict for this type of marriage, in case the man knew that the woman was previously married, is permanent unlawfulness [hormat], and in case he did not knew and did not have intercourse with her the marriage is invalid. If the man is aware of the woman's previous marriage, their child will be considered as the child of adultery [walad al-zena]; if the man is not aware, the child will be considered as the one with doubtful origin. This paper studies arguments for the prohibition of such marriage and verdicts for various types of such marriage on the basis of religious arguments and the existing laws. The paper also suggests amendments for three related clauses in civil law and two clauses in Islamic penal law in order to remove ambiguities.ادله متعدد نقلی و عقلی دلالت می کند؛ ازدواج با زن شوهردار و در عده اعم از دائم یا موقت مجاز نیست. ازدواج در عده و ازدواج زن شوهردار دارای اقسام مختلفی است که مبنای این تقسیم، علم یا جهل به موضوع و حکم می باشد که در هر صورت احکام جداگانه ای دارد. حکم این ازدواج در صورت علم، حرمت ابدی و درصورت جهل و عدم نزدیکی عقد باطل می باشد. فرزند متولد از آنان درصورت علم، ولدالزنا و در صورت جهل، ولد شبهه محسوب م یشود. در این مقاله ادله حرمت چنین ازدواجی و احکام صور مختلف آن با استفاده از ادله شرعی و قوانین موضوعه بررسی شده و پیشنهاد اصلاح 3 ماده از قانون مدنی و 2 ماده از قانون مجازات اسلامی به جهت رفع ابهام و اجمال ارائه شده است.https://www.jwss.ir/article_45196_cb71906068f1a6158aa5fccf5a994d6f.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122The role of gender in the punishment of a criminal
Jafar Yazdian Jafariنقش جنسیت در مجازات مجرم7911445198FAجعفر یزدیان جعفریدکترای حقوق جزا و جرم شناسیعضو هیأت علمی دانشگاه کاشانJournal Article20170429Basically, gender does not result in differences of punishment, but in Islamic legal system, and as a result in the current regulations in the Islamic republic of Iran, one can see such differences. Such differences are of three types: differences in the type and degree of punishment, differences in exemption from punishment, and differences in the execution of punishment. Are these differences at odd with individuals' equality before law and, as a result, unjust? The paper tries to answer the question on the basis of rational arguments and familiar principles and concepts in penal law. The research shows there are differences between men and women in cases of adultery, homosexuality, pimping, and apostasy. In addition, there are allowances for women in executing punishments. The paper, finally, elaborates on legal vacuums existing in such cases.اساساً جنسیت عاملی برای تفاوت در مجازات نیست، اما در نظام حقوقی اسلام و به تبع آن مقررات فعلی جمهوری اسلامی ایران تفاوت هایی از این حیث دیده می شود. این تمایزات را در سه دسته می توان خلاصه نمود: تفاوت در نوع و میزان مجازات، تفاوت در معافیت از مجازات و تفاوت در اجرای مجازات. در این تحقیق معلوم می شود تفاوت هایی در حد زنا، همجنس بازی، قوادی و ارتداد بین زنان و مردان وجود دارد؛به علاوه برای مردان در برخی جرایم معافیتهایی پیش بینی شده است؛ همچنین در اجرای مجازات ها برای زنان تخفیفاتی در نظر گرفته شده است. آیا این تفاوت ها معارض با اصل تساوی افراد در برابر قانون و نتیجتا غیر عادلانه است؟ در این نوشتار سعی شده بر اساس ادله عقلی، اصول و مفاهیم شناخته شده در حقوق کیفری به این سوال پاسخ داده شود. در انتها ضمن نقد و بررسی حقوقی، خلأهای قانونی بیان شده است.https://www.jwss.ir/article_45198_826c897930a9e97dc0f5153cf46de08a.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122A jurisprudential study of the payment of blood money differential after the intentional murder of a womanفاضل دیه و حیطة اختیار ولیّ دم در قتل زن11514245199FAاحمد حاجی د هآبادیدکترای حقوق جزا و جرمشناسیعضو هیأت علمی دانشگاه تهران (پردیس قم)Journal Article20170429According to Imamite Fiqh, if a man intentionally kills a woman, the legal guardian of the woman can pay half of the blood money of the man and ask for a death sentence for him. With regard to the fact that blood money is compromisable and needs the agreement of the murder, sometimes this verdict becomes practically problematic because sometimes the guardian may not be able to afford to pay the blood money differentials and/or the murderer is not willing to compromise. As a result, the woman's murder remains unretaliated. There are a number of solutions to this problem including considering an equal amount of blood money for men and women, paying the women's blood money by government [Beyt al-Mal], not asking for the murderer's consent. Critically studying the first two solutions, this paper supports the third one.مطابق فقه امامیه اگر مردی زنی را به عمد بکشد، ولی دم زن با پرداخت نصف دیه به مرد می تواند، وی را قصاص نماید. این حکم به ضمیمه آنکه دیه در قتل عمد تصالحی است و به رضایت قاتل نیاز دارد، در عمل گاه مشکل آفرین است؛ زیرا برخی اوقات ولی دم زن، توانایی پرداخت فاضل دیه را ندارد و قاتل هم حاضر به مصالحه نیست؛ در نتیجه خون زن در معرض هدر رفتن قرار م یگیرد. برای حل این مشکل چند راه به نظر می رسد، از جمله تساوی قصاص مرد و زن، پرداخت فاضل دیه زن از بیت المال و تصالحی ندانستن دیه و امکان اجبار قاتل بر پرداخت نصف دیه. در این نوشتار راه اول و دوم مورد نقد و بررسی قرار گرفته و راه سوم پیشنهاد شده است.https://www.jwss.ir/article_45199_80bdcab7351dd790f6d7c29dce9bf129.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122Women trafficking: A crime against women's dignity
Hassan Ālipourقاچاق زنان بزهی بر ضد کرامت زنان14318645200FAحسن عالی پوردکترای حقوق جزا و جرم شناسیمدرس دانشگاه شهرکردJournal Article20170429Women trafficking as a crime does not have a long legal history in Iran. It goes back to the Law for Campaign against Human Trafficking ratified in 2004. However, this crime challenges us in two ways: trivialization of the blame and willingness of the women to be trafficked. Willingness for being trafficked leads both the society and the criminals not to consider trafficking as a blamable behavior. Since human trafficking usually takes place in countries with poor economic or security conditions, being trafficked may be considered as a path to freedom. As a result, although legal banishment of trafficking is necessary, elimination of women trafficking is dependent on the provision of all-inclusive facilities for such women and laws for preventing and prosecuting it.اچاق زنان به عنوان یک بزه در ایران، سابقه طولانی قانونی ندارد و جای پای آن را باید در قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب 1383 یافت. با این حال این بزه با دو چالش روبه روست، یکی کم رنگ بودن سرزنش اخلاقی و دیگری تن دادن خودخواسته زن بزه دیده به قاچاق شدن. رضایت بزه دیده به قاچاق، سبب می شود تا هم جامعه و هم مرتکبان، قاچاق را رفتار سرزنش پذیری ندانند و از آنجا که قاچاق بیشتر در کشورهایی که فضای امنیتی یا شرایط بد اقتصادی دارند؛ رخ می دهد، به گونه ای رهایی برای قاچاق شده به شمار می رود. بنابراین سرکوب کیفری قاچاق به ویژه با ضمانت اجراهای سنگین هرچند ضروری است؛ ولی از میان برداشتن پدیده قاچاق زنان در گرو فراهم ساختن امکانات رفاهی همه جانبه و قوانین پیشگیری و پیگیری می باشد.https://www.jwss.ir/article_45200_82d092315319c0a869b456bc98eb0323.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122Legal revision of clause 1043 of Iranian civil lawبازنگری حقوقی ماده 1043 قانون مدنی18722445202FAعباس ویشتهدکترای حقوق خصوصیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تاکستانJournal Article20170429Various opinions are expressed about the impossibility of the marriage of virgin mature girl without the permission of her compulsory custodian. Clause 1043 of Iranian civil law, too, clearly specifies the necessity of the custodian's permission for a virgin girl's marriage. Some jurisprudents believe in the differentiation of temporary and permanent marriages, many are cautious in this regard, and other jurisprudents, including some the present Marja's, do not consider the permission of the father for the marriage of girl as necessary. Thus, this clause is against the views of some Shiite jurisprudents who are Marja's for many people. Now, if a girl who follows such Marja's gets married with the permission of her father, the law considers her marriage as unlawful. The paper is to study this problem. Thus, the paper studies the views of previous and contemporary jurisprudents, compares the views of jurisprudents and Marja's with this clause, and explains the legal and criminal implications of following the views of such Marja's which are against this clause. At the end, the paper proposes legal suggestions to solve such problems.در مذاهب اسلامی، نظرات زیادی مبنی بر امکان یا عدم امکان ازدواج دختر باکره رشیده بدون اجازه ولیّ قهری وجود دارد. در ماده 1043 قانون مدنی لزوم اذن ولیّ برای نکاح دختر باکره به صورت صریح مطرح شده است. برخی از فقها قائل به تفصیل بین نکاح موقت و دائم م یباشند، عده زیادی احتیاط کرده و بسیاری از فقهای مشهور و برخی مراجع فعلی، اذن پدر در نکاح دختر باکره رشیده را لازم نمی دانند. لذا، این ماده، با نظر برخی از فقهای شیعه که مرجع عده ای از مردم می باشند؛ مغایر است. حال اگر دختری که مقلد یکی از این مراجع است، بدون اذن پدر عقد نکاحی منعقد کند؛ قانون آن عقد را صحیح ندانسته و آثار نکاح صحیح را برای آن در نظر نمی گیرد. این نوشتار در پی بررسی این مشکل است. از این رو نظرات فقهای متقدم و متأخر و مقایسه میان نظرات فقها و مراجع تقلید با این ماده و آثار حقوقی و کیفری ناشی از عمل مقلد به نظر فقهای مزبور در مخالفت با این ماده بیان و در انتها پیشنهاد حقوقی در راستای حل این مشکل ارائه شده است.https://www.jwss.ir/article_45202_4b259aad574ec292cf3b3a44cd241c51.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122Gradual criminal responsibility of girlsمسئولیت کیفری تدریجی دختران22526645203FAسام سوادکوهی فرسیدعلی کاظمیJournal Article20170429Criminal responsibility age has always been a controversial issue in criminal law. One of such controversies is graduality or suddenness of criminal responsibility. According to most Shiite jurisprudents, criminal responsibility age in Islamic penal law is based on religious maturity age, i.e. 9 for girls and 15 for boys. Now, a number of questions arise here: Is founding the basis of criminal responsibility age on religious maturity correct? Is the age of religious maturity a religious matter or a natural one? Is it gradual or does it happen suddenly? This paper studies the criminal responsibility age of the girls from different aspects, evaluates the existing related laws, suggests that this age is gradual and varies according to girls' rational growth.سن مسئولیت کیفری از دیرباز جزو موضوعات مهم و پر چالش حقوق کیفری محسوب می شود. از جمله این چالش ها مسئلة تدریجی یا دفعی بودن مسئولیت کیفری است. طبق نظر مشهور فقهای شیعه سن مسئولیت کیفری در قانون مجازات اسلامی بر اساس سن بلوغ شرعی، 9 سال تمام قمری در دختران و 15 سال تمام قمری در پسران تعیین شده است. حال سؤال این است که آیا ابتنای سن مسئولیت کیفری بر سن بلوغ شرعی صحیح است؟ آیا سن بلوغ امری تعبدی یا تکوینی است؟ تدریجی یا دفعی است؟ در این نوشتار با بررسی موضوع سن مسؤلیت کیفری دختران از ابعاد مختلف و نقد قوانین موجود، پیشنهاد تغییر و تدریجی بودن سن مسئولیت کیفری دختران متناسب با رشد عقلی و قوه تم ییز آنها داده شده؛ زیرا دختران به ندرت در 9 سالگی به سن رشد می رسند.https://www.jwss.ir/article_45203_f01060e3011c6d45a8ef95678c49bd6e.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122چکیده مقالات به عربی27127745204FAJournal Article20170429https://www.jwss.ir/article_45204_efbba5ca38b31b4ecdb6fb2a3638ae21.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124520091122English Abstractsچکیده مقالات به انگلیسی41045205FAJournal Article20170429https://www.jwss.ir/article_45205_1d3c2f18ed7c37a714eaaf18f4b011dc.pdf