%0 Journal Article %T تحلیل و نقد ماده 1050 و 1051 قانون مدنی (حرمت ابدی ناشی از ازدواج در ایام عده) %J مطالعات راهبردی زنان %I شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده %Z 2008-2827 %A بهمن پوری, عبدالله %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 23 %N 91 %P 107-123 %! تحلیل و نقد ماده 1050 و 1051 قانون مدنی (حرمت ابدی ناشی از ازدواج در ایام عده) %K ازدواج در عده %K حرمت ابدی %K جهل به‌حکم %K عده %R 10.22095/jwss.2021.257292.2532 %X اگر در ایام عده اقدام به ازدواج شود در دو صورت میان مرد و زن حرمت ابدی به وجود می‌آید. این دو حالت به تبعیت از فقه در قانون مدنی در مواد 1050 و 1051 متبلور گردیده است. حالت اول عقد کردن زنی که در عده است حتی اگر نزدیکی صورت نگیرد و حالت دوم جهل به عده اما با وقوع نزدیکی است. در خصوص این مواد ابهامات و سؤالات فراوانی وجود دارد، ازجمله اینکه چگونه باوجود اصول و قواعد در خصوص معذور بودن جاهل چنین حکمی در مورد فرد جاهل وجود دارد؟ آیا دخول موجب حرمت باید در زمان عده باشد یا بعد آن‌هم کفایت می‌کند؟ حکم شرعی فرزندان متولد از چنین نکاحی چیست؟ و از همه مهم‌تر آیا راهکاری برای تخلص از حرمت ابدی وجود دارد؟ یافته‌های این پژوهش حاکی است یکی از راه‌های رهایی از حرمت ابدی این است که معمولاً صیغه­ی عقد ازدواج، توسط وکیل اجرا مى‌گردد. بنابراین، محدوده­ی وکالت وکیل «ایجاد عقد صحیح» است، نه ازدواجى که فاسد بوده و حرمت ابدى به دنبال داشته باشد. بدین‌جهت، چنانچه وکیل صیغه­ی عقد ازدواج فاسدى را اجرا کند، چنین عقدى اثرى ندارد و برای تحقق موضوع حرمت باید دخول هم در ایام عده باشد تا حکم حرمت ابدی ثابت شود، پس اگر نزدیکی بعد از پایان گرفتن عده صورت گیرد، زن به‌منزله‌ی زن شوهردار نبوده و نزدیکی موجب حرمت نیست. %U https://www.jwss.ir/article_138028_a3c7a2daadaadb92c255485aed1258de.pdf