@article { author = {Rezaei, Ahmad and Inanlou, Mina and fekri, mohammad}, title = {Body Management and Beautifulness in Girl students of Mazandaran University}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {12}, number = {47}, pages = {141-170}, year = {2010}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {One of the main impacts of consumer society is body important ness .In new society people try to change the natural body to social body. In this research we try to indicate the social indicators which have more effects than these concepts. In this survey the girl students of Mazandaran University is being the statistic society (6000).We chose 400 girl students as our samples, According to the Cochran formula .We use cluster random sampling to select the students samples. Theoretical approach of this study depends on Fminism, Giddens, Goffman and Foucault perspectives . Face validity and Cronbach alpha are used for validity and reliability. The results of this research shows that direct factors: social pressure (r = 0.61), consumer factors (r = 0.56) and mass media consumer (r = 0.42) can explain 83 percent of the body management as a main dependant variable.}, keywords = {sociology of body,Body Management,Social body,Consumption,Girl Students}, title_fa = {مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی (در بین دختران دانشگاه مازندران)}, abstract_fa = {اهمیت یافتن بدن و متعاقب آن بازتابی شدن هویت بدنی افراد از پیامدهای اساسی جامعه ی مصرفی است که در آن افراد با تغییر ویژگی های ظاهری بدن خود مبادرت به ساخت بدن اجتماعی یعنی بدنی که از نظر وضعیت ظاهری، آرایشی و پوششی مقبول نظام اجتماعی است، می نمایند. در این تحقیق عوامل اجتماعی مؤثر در این پدیده بررسی شده است و با استفاده از روش پیمایشی از مجموع 6000 دانشجوی دختر دانشگاه مازندران بر مبنای فرمول کوکران 400 نمونه به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده است. دیدگاه های نظری فمینیسم سوسیال، نظریه ی فوکو، گیدنز و گافمن راهنمای آزمون فرضیات تحقیق می باشد، برای سنجش روایی و پایایی سؤالات از ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار صوری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد عوامل مستقیم مؤثر در مدیریت بدن عبارت اند از: مصرف گرایی (0/56 =r)، فشار اجتماعی (0/61 =r) و مصرف رسانه ای (0/42 =r). این سه عامل 83 درصد تغییرات متغیر وابسته را تعیین می نمایند.}, keywords_fa = {جامعه شناسی بدن,مدیریت بدن,بدن اجتماعی,مصرف,دختران دانشجو}, url = {https://www.jwss.ir/article_45303.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_45303_41661d7195bea5c500a0a3430db4f949.pdf} }