@article { author = {Fatehi, Abolghasem and Adibi, Mehdi and Yazdkhasti, Behjat and Saeedi, Hassan}, title = {The Reasons for Raising Rate of Women Entrance to University (A Case Study of Ahwaz University Students)}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {44}, pages = {173-204}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {During last two decades, the girls’ entrance rate to university has been raised substantially. There are various viewpoints about causes and consequences of this observable fact. The present study seeks to investigate the reasons for proportionalincreasing rate of girls’ entrance to university. In this paper we addresses following question; “Regarding the knowledge-based development discourse, what is the critical approach throughwhich the reasons of increasing rate of girls’ entrance to university can be analyzed?” To answer this question, seven hypotheses were examined. The analysis of a survey data, which collected a set of likert scale items among a group of 364 students of Ahwaz University in the academic year of 2006/2007confirmed all the seven hypotheses of the research. In brief, findings showed that the reasons of the increasing rate of girls’ entrance to university must be scrutinizedonthe basis of an eclectic approach in the form of a complex set of multiple reasons. These multiple reasons, which are in fact summarize the research hypothesis as well,are the change in the attitude of the society concerning participation of women, increasing knowledge of women in regard to their rights, job accessibility, achieving social status, development of the scope of spouse choosing, university attractions and growthofwomens’ expectations as well. }, keywords = {girls,Higher education,Knowledge based development,Ahwaz University}, title_fa = {چرایی افزایش نسبی ورود دختران به دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه اهواز)}, abstract_fa = {حدود دو دهه است که روند افزایش ورود دختران به دانشگاه سیر صعودی داشته است. محققان و صاحب نظران در علل این فزونی و نیز پیامدهای مثبت و یا منفی آن دیدگاه های متفاوت و گاه متضادی را بیان کرد هاند. در مقاله حاضر با موضوع چرایی فزونی نسبی ورود دختران به دانشگاه، علل این افزایش در یک مطالعه موردی بررسی شده است. پرسش اصلی این است که در برابر علل فزونی ورود دختران به دانشگاه با توجه به گفتمان توسعه دانایی محور، رویکرد برگزیده، نقادانه و عملیاتی چیست و چگونه م یتوان این فزونی را تحلیل کرد؟ برای بررسی این پرسش هفت فرضیه مطرح گردید. یافته های میدانی پژوهش که با استفاده از طیف لیکرت در یک نمونه 364 نفری از دانشجویان دختر دانشگاه اهواز در سال تحصیلی 86-1385 با روش پیمایشی به ثمر رسیده است، تمامی هفت فرضیه پژوهش را تأ یید کرد و نشان داد که عوامل فزونی ورود دختران به دانشگاه را باید با رویکردی تلفیقی از مجموع های از علل چندگانه جس توجو کرد. این عوامل چندگانه که در واقع صور تبندی فرضیات پژوهش را نیز تشکیل م یدهد، عبارتند از: تغ ییر نگرش جامعه نسبت به مشارکت زنان، افزایش آگاهی زنان نسبت به حقوقشان، دستیابی به شغل، کسب منزلت اجتماعی، گسترش دامنه انتخاب همسر، جاذبه های دانشگاه، افزایش توقعات زنان.}, keywords_fa = {دختران,آموزش عالی,توسعه دانایی محور,دانشگاه,زنان}, url = {https://www.jwss.ir/article_45158.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_45158_4e1ec665f1bcbe8d95fa65a925d0f2d6.pdf} }