@article { author = {Movahed, Majid and Abbasi Shavazi, Mohammad Taghi and Hashemi Nia, Zahra}, title = {Gender Heterogeneity, Individual Attitudes, and Girl-Boy Friendships among University Students}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {44}, pages = {37-72}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Growing pattern of premarital dating and friendship, together with transformation in the gender structure of Iranian universities are two emerging socio-cultural phenomena. In this paper, we examine the intersection of these two phenomena among university students. Based on Blau's theory, we hypothesize  that as gender heterogeneity in classrooms increases, the contact chance within the members of minority gender groups decrease and on the contrary, friendship among the members of the majority gender group increase. The findings of a survey conducted among 425 students from ShirazUniversity, supported Blau's theory, indicate that gender heterogeneity in classrooms provide greater opportunity for interaction with the members of opposite-sex. In the case of female students, these findings should be interpreted cautiously however. Results also suggest that individual attitude has explained variance of the dependent variable more than gender heterogeneity. Although both objective macro structures and subjective micro structures affect social relations, the latter has more immediate influences.  }, keywords = {Gender heterogeneity,Premarital friendship,girls and boys,Peter M. Blau,Macro-structural theory}, title_fa = {ناهمگونی جنسیتی، نگرش افراد و ارتباط دختران و پسران در دانشگاه}, abstract_fa = {رواج معاشرت های دختران و پسران قبل از ازدواج در کنار تغییر ساختار جنسیتی دانشگاهها دو پدیده اجتماعی و فرهنگی نوظهور سال های اخیر در جامعه ایران می باشد که این مقاله نقطه تلاقی این دو را مورد کنکاش قرار می دهد. بر اساس نظریه بلاو، نویسندگان استدلال می کنند که هر چه ناهمگونی جنسیتی در کلاسها بیشتر باشد، فرصت های تماس اعضاء گروه اقلیت با یکدیگر کاهش یافته و در نتیجه دوستی های بین گروهی افزایش می یابد. در کنار ناهمگونی جنسیتی نقش نگرش افراد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه پیمایشی که با 425 نفر پاسخگو در دانشگاه شیراز انجام شده حاکی از آن است که ناهمگونی جنسیتی در کلاسها باعث ایجاد فرصت بیشتر برای تماس و در نتیجه دوستی بین دو جنس شده است. بنابراین، میزان دوستی های بین جنسیتی تابعی معکوس از اندازه گروه جنسیتی در کلاس بوده است؛ اما این نتیجه را برای دختران باید با احتیاط بیشتری عنوان کرد. نتایج مربوط به نگرش افراد نشان می دهد که این متغیر همبستگی بالاتری به نسبت متغیر ناهمگونی جنسیتی با تجربه این گونه معاشرت ها داشته است، بنابراین باید در تب یین روابط بین جنسیتی، نقش ساختارهای عینی و ذهنی را در کنار هم مورد ملاحظه قرار داد.}, keywords_fa = {دانشگاه,پیتر بلاو,ناهمگونی جنسیتی,دوستی و معاشرت,دختران و پسران,جنس مخالف}, url = {https://www.jwss.ir/article_45151.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_45151_66fed0a53d9f5a82a392d1fa0f562201.pdf} }