@article { author = {Fatehi, Abolqasem and Ekhlasi, Ebrahim}, title = {Body management and its relationship with social acceptance of body (A case study of Shirazi women)}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {41}, pages = {9-42}, year = {2008}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {The present research paper aims at studying the relationship between body management and the social acceptance of body, evaluating the meaningful relationship between them on the basis of survey method. The samples, selected through multistage simple random cluster sampling, included 400 women, 18-40 years old, living in eight districts in Shiraz, Iran. Theoretically, the paper is based on ideas of Erving Goffman, Bourdiu, Giddens, and Exchange Theory. The results of the paper, obtained through descriptive and inferential statistics, shows that the average of body management is 62.8% which is indicative of a high rate of women’ attention to body in all respects. In addition, there is a direct and meaningful relationship between the variables of media consumption, social acceptance of body, socio-economic status and body management, with the relationship being reverse between the level religiosity and body management.  }, keywords = {Body Management,Shirazi women,consumption society,social acceptance of body}, title_fa = {مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن (مطالعه موردی زنان شهر شیراز)}, abstract_fa = {مقاله پژوهشی حاضر با هدف بررسی نوع ارتباط میان پذیرش اجتماعی بدن و مدیریت بدن، رابطه معنادار میان این دو متغیر را به کمک روش پیمایشی مورد بررسی قرار داده است. حجم نمونه تحقیق ۴۰۰ نفر از زنان ۱۸ تا ۴۰ ساله ساکن در مناطق هشت گانه شهر شیراز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. چهارچوب نظری تحقیق براساس عقاید «اروینگ گافمن»، «بوردیو»، «گیدنز» و «نظریه مبادله» شکل گرفته است. نتایج تحقیق با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی نشان م یدهد که میانگین مدیریت بدن برابر با 62/8 درصد است که حاکی از میزان بالای توجه زنان به بدن در همه وجوه آن اعم از آرایشی، مراقبت و... است. همچنین بین متغیرهای مصرف رسانه ای، پذیرش اجتماعی بدن و پایگاه اقتصادی  اجتماعی با مدیریت بدن رابطه مستقیم و معنادار و بین متغیرهای دینداری و مدیریت بدن رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.}, keywords_fa = {مدیریت بدن,زنان شیراز,جامعه مصرفی,پذیرش اجتماعی بدن}, url = {https://www.jwss.ir/article_16615.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_16615_516f3a33b795cb70ecba2cb22c400ba3.pdf} }