@article { author = {akbari borang, Mohammad and gavamirad, zeinab}, title = {Predicting interpersonal trust of the female students of Birjand city high school based on family emotional environment and religious orientation in the academic year of 2014-2015}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {69}, pages = {175-211}, year = {2015}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was studying the relationship between family emotional environment and religious orientation with interpersonal trust in female students of Birjand city in academic year of 2014-2015. The research was descriptive correlation one. statistical population included all high school students of Birjand city in academic year of 2014-2015, which based on Morgan Table and random cluster method, 355 samples were chosen and studied. Data were analyzed by Pearson Correlation Coefficient and step by step Regression. The results showed that family’s emotional environment can predict the students’ interpersonal trust (p>0/05); and father’s emotional environment can predict interpersonal trust and reliability and loyalty from interpersonal trust subscales in level of 0.01; also there was significant relationship between extrinsic religious orientation and predictability of interpersonal trust subscales in level of 0.05. According to results of the research and family’s emotional environment relationship and father’s emotional environment with interpersonal trust and its subscales, and also the relationship between extrinsic religious orientation with predictability of the subscales of interpersonal trust, holding up workshops and training courses by officials and school counselors for families In order to improve interpersonal trust of female students is necessary.}, keywords = {family emotional environment,Religious orientation,interpersonal trust,Family,girls}, title_fa = {پیش بینی اعتماد بین فردی دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان بیرجند بر اساس جو عاطفی خانواده و جهت گیری مذهبی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، پیش بینی اعتماد بین فردی دانش آموزان دختر متوسطه ی شهرستان بیرجند بر اساس جو عاطفی خانواده و جهت گیری مذهبی آنها در سال تحصیلی 94-93 است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه ی آماری - تحصیلی آن شامل کلیه ی دانش آموزان دختر متوسطه ی نظری شهرستان بیرجند به تعداد 4654 نفر است که با توجه به حجم جامعه و بر مبنای استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 355 نفر با آلفای 0/05 برآورد شد. نمونه مورد بررسی به شیوه ی خوشه ای انتخاب و مطالعه شد. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد جو عاطفی خانواده قادر به پیش بینی اعتماد بین فردی دانش آموزان (P<0/05) و جو عاطفی پدر قادر به پیش بینی اعتماد بین فردی، قابلیت اعتماد و وفاداری از خرده مقیاس های اعتماد بین فردی است (P<0/01). همچنین بین جهت گیری مذهبی بیرونی با پیش بینی پذیری از خرده مقیاس های اعتماد بین فردی رابطه ی معناداری وجود دارد (P<0/05). با توجه به نتایج پژوهش و رابطه ی جو عاطفی خانواده و جو عاطفی پدر با اعتماد بین فردی و خرده مقیاس های آن و همچنین رابطه ی جهت گیری مذهبی بیرونی با پیش بینی پذیری، انجام کارگاه ها و دوره های آموزشی به وسیله ی مسئولان و مشاوران مدارس برای خانواده ها به منظور بهبود اعتماد بین فردی دانش آموزان دختر ضروری می نماید.}, keywords_fa = {جو عاطفی خانواده,جهت گیری مذهبی,اعتماد بین فردی,خانواده,دختران}, url = {https://www.jwss.ir/article_15657.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_15657_23c0261ce4d8d495d4c4cfc920914992.pdf} }