@article { author = {rastegar khaled, Amir and mohammadi, meisam and nagipour eivaky, sahar}, title = {A study of social action styles of the women and girls toward veil model and it's relation with internet and sputnik consumptions}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {14}, number = {56}, pages = {7-82}, year = {2012}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {This research was done with the aim of investigation of the social action styles of 385 persons of the 18-40 years old of women and girls in 2,10 and 18 locals of       Tehran city related to permitted veil and its relation to internet and sputnik.The results revealed about 50.3, 28.5 and 21.2 percent of the respondents had low, medium and high level of the permitted veil.In social action, persons on the basis of subjective meaning which committed for their action, aim and incentives of action, value action with religion and secular components revealed highest and lowest value responses in acceptance of the veil and also secular component effect on rejection of the veil.Furthermore, the instrumental, traditional and affectional actions were in the next steps respectively.The hypotheses showed the sputnik and internet decreased the permitted veils.The kind of sputnik and internet consumption.(entertainment and diversion) decreased the permitted veil, increased instrumental and affectional actions and do not effect on the traditional action. The effects of sputnik on instrumental,affectional and traditional actions were inactive, positive and negative and also internet was inactive on religion and secular components affected with all dimensions of sputnik and internet. The correlation coefficients between the traditional, religion and affectional actions with permitted veil were meaningless, highest (-0.560) and lowest (0.193) values whereas this correlation for secular and instrumental actions were meaningless, highest (0.455) and lowest(0.098) values.}, keywords = {permitted veil (hejab jayez),Social Actions,sputnik,Internet,women and girls}, title_fa = {کنش های اجتماعی زنان و دختران نسبت به حجاب و رابطه آن با مصرف اینترنت و ماهواره}, abstract_fa = {مقاله حاضر، حجاب را به عنوان نوعی کنش در نظر گرفته و به بررسی آن در قالب 4 نوع سبک کنشی مطابق با نظریه وبر می پردازد. امروزه، به ویژه تحت تأثیر اینترنت و ماهواره، در نگرش سنتی نسبت به حجاب، تغییراتی رخ داده است. بر این اساس سؤال اصلی این تحقیق این است که آیا در نتیجه این تغییرات، انگیزه اصلی زنان و دختران در رد و یا قبول حجاب مطابق با نظریه وبر، بر چه سبک کنش اجتماعی استوار است؟ جامعه آماری تحقیق حاضر را دختران و زنان ساکن در سه منطقه تهران (2، 10 و 18) تشکیل می دهد که 358 نفر به عنوان نمونه تحقیق با روش نمون هگیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد مهم ترین سبک کنش اجتماعی مؤثر در رعایت حجاب، کنش ارزشی دینی بوده و سبک مؤثر در رد آن، کنش ارزشی سکولار است. همچنین نتایج نشان می دهند که مصرف ماهواره و اینترنت در سبک کنش ارزشی (دینی و سکولار) مؤثرند؛ بدین ترتیب که با افزایش ساعات مصرف با هدف تفریح و سرگرمی، کنش دینی نسبت به حجاب، کاهش و کنش ارزشی سکولار نسبت به آن افزایش می یابد.}, keywords_fa = {حجاب جایز,سبک زندگی,کنش های اجتماعی,ماهواره,اینترنت}, url = {https://www.jwss.ir/article_12266.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_12266_21b19bf8b03e3b6f2d2a430112089b04.pdf} }