@article { author = {Tajeddin, Mohammad Bagher and Ramadi Valla, Leyla}, title = {National media and the empowerment of women-headed household (case study: women-headed household of Tehran- 18 region)}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {17}, number = {65}, pages = {119-161}, year = {2014}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Women-headed household are almost 12 percent of population of the all women and are involved with unemployment, lack of stable income, accept of motherly and fatherly responsibility, the lower education and social problems. Therefore, how empowerment this group of women is the most important problem for experts, researchers and planners. The main goal of this essay is the inquiry for effect of national media programs on the empowerment of women-headed household of Tehran-18 region. To explanation of the subject of current research use from empowerment, feminism, using and satisfaction theories. The method of research was descriptive and survey and based on supposed statistical society and sample volume due to few of women-headed household. Thus, the sample volume was estimated 300 persons and the method of sampling was full-account.  Research results show: independent variables including; instructional programs, propaganda messages, leisure time's programs, increase of awareness and modelling by national media related to dependent variable- the empowerment of women-headed household. Otherwise, the whole of independent variables effected on   - the empowerment of women-headed household and the rate of this effectiveness was: R2= 0/42. This means that independent variables in rate of   R2= 0/42 can explain the empowerment of women-headed household.}, keywords = {Empowerment,women-headed household,national media,instructional programs,propaganda messages,leisure time's programs,increase of awareness}, title_fa = {رسانه ی ملی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار (مورد مطالعه: زنان سرپرست خانوار منطقه ی 18 تهران)}, abstract_fa = {زنان سرپرست خانوار 12 درصد از جمعیت زنان کشور را تشکیل داده و با مشکلات فراوانی چون بیکاری، نداشتن درآمد مطمئن و ثابت، به عهده داشتن مسئولیت های توأم پدری و مادری، تحصیلات پایین و در معرض انواع آسیب های اقتصادی و اجتماعی قرار داشتن مواجه اند. از این رو چگونگی توانمندسازی این گروه از زنان مهم ترین مسئله ی پیش روی پژوهشگران، کارشناسان و برنامه ریزان است. هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر برنامه های رسانه ی ملی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار منطقه ی 18 تهران است. به منظور تبیین موضوع پژوهش حاضر از نظریه های مربوط به توانمندسازی مانند دیدگاه های سارا لانگه، دیدگاه های فمینیستی و در حوزه ی رسانه نیز از نظریه های برجسته سازی و استفاده و خشنودی استفاده شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی و پیمایش بوده و بر اساس آن جامعه ی آماری و حجم نمونه به دلیل کم بودن تعداد زنان سرپرست خانوار منطقه ی 18 یکسان فرض شد و تعداد آنها 300 نفر برآورد شد و به تبع آن روش نمونه گیری نیز تمام شماری بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای مستقل تحقیق شامل برنامه های آموزشی، پیام های تبلیغاتی، برنامه های اوقات فراغت، افزایش آگاهی و الگوسازی رسانه ی ملی با متغیر وابسته یعنی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار رابطه داشتند. به عبارت دیگر تمامی برنامه های آموزشی، پیام های تبلیغاتی، برنامه های اوقات فراغت، برنامه های افزایش آگاهی و برنامه های الگوسازی در توانمندسازی زنان تأثیرگذار بوده و میزان این تأثیرگذاری برابر با 0/42=P2 بود که حاکی از آن است که متغیرهای مستقل به میزان 0/42 توانایی تبیین توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را داشته اند.}, keywords_fa = {توانمندسازی,زنان سرپرست خانوار,رسانه ی ملی,برنامه های آموزشی,افزایش آگاهی}, url = {https://www.jwss.ir/article_12229.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_12229_7e80ac007ecd4558cbb856adc4749b17.pdf} }