@article { author = {Hajidehabadi, Ahmad}, title = {Study of Changes in the Islamic Punishment Code (approved 1392/2013) concerning Women Retaliation and Blood-Money}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {15}, number = {60}, pages = {41-72}, year = {2013}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {There are certain differences between women and men concerning retaliation and blood-money. For example, blood-money for a woman is half the same for a man; and if a Muslim man premeditatedly murders a Muslim woman, the heir of the slain woman should pay half of the blood money of the man to him; and, if they want to receive blood-money from him, according to most jurists, it may be received if the murderer is content to do so. If a woman murders a man premeditatedly, however, she will be retaliated without payment of blood-money to man’s heirs. Following Islamic jurisprudence, the Islamic Republic of Iran Law has reflected the above points in articles of law. Because of presence of these articles and the like, [the Punishment] Code had been criticized. The verdict about blood-money and difference between verdicts concerning men and women are not based on the Text of Quran but on hadiths and there are contrasting hadiths as well. And the Punishment Code (approved 1392/2013) has been revised on the basis of the latter group of hadiths. Some attempts have been made to find soultions for some of the above problems. Concerning blood-money, it has been precited that when the victim is a woman, the difference between her blood-money and the blood-money of a man shall be paid from the Fund for Compensation of Bodily Harms; and, concerning retaliation- following other juridical opinion- a criminal man may forced to pay the blood-money of a woman and the difference may by paid from the Public Treasure. As a result, the heirs of the murdered woman may be helpedto retaliate the criminal man. These are among the above-mentioned solutions. Though attempts made by the legislator in this regard may be admired, in some cases they may be criticized as well.}, keywords = {retaliation of a woman,blood-money of a woman,Public Treasure,Fund for Compensation of Bodily Harms}, title_fa = {ارزیابی تحولات قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در باب قصاص و دیه ی زن}, abstract_fa = {میان زن و مرد در حکم قصاص و دیه تفاوت هایی دیده می شود. چنان که دیه ی قتل زن نصف دیه ی قتل مرد است و اگر مردی زنی را عمداً به قتل برساند، اولیاء دم زن در صورتی می توانند مرد را قصاص کنند که نصف دیه ی مرد را به او بپردازند و اگر بخواهند از او دیه بگیرند، مطابق نظر بیشتر فقها باید مرد قاتل به پرداخت دیه راضی باشد؛ این در حالی است که اگر زنی، مردی را عمداً به قتل برساند زن بدون پرداخت دیه به ولی دم مرد قصاص می شود. وجود مقرراتی از این قسم باعث انتقاد از قانون شده بود. حکم دیه و تفاوت آن در زن و مرد برگرفته از نص قرآنی نیست، بلکه برگرفته از روایات است و روایات خلاف آن نیز وجود دارد که قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 بر اساس آن روایات اصلاح شده است و سعی شده با اتخاذ راه کارهایی بخشی از اشکالات فوق رفع شود؛ در قسمت دیه، پیش بینی جبران تفاوت دیه ی زن از صندوق تأمین خسارت های بدنی و در قسمت قصاص - با پیروی از نظر فقهی دیگری- امکان الزام مرد جانی به پرداخت دیه ی زن و نیز امکان پرداخت فاضل دیه ی زن از سوی بیت المال و در نتیجه کمک به اولیاء دم زن مقتول برای قصاص نمودن مرد قاتل، از جمله ی این راه کارهاست. تلاش قانون گذار در این موارد گر چه گاه تقدیرکردنی است، اما در مواردی هم نقدپذیر است.}, keywords_fa = {قصاص زن,دیه ی زن,بیت المال,صندوق تأمین خسارت های بدنی}, url = {https://www.jwss.ir/article_12160.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_12160_f8c30f7eab41bc251b2798cb10b745e2.pdf} }