@article { author = {Bakhshi, Hamed and Izanloo, Tayyebeh}, title = {Investigation about presentation of Chador hijab In Iranian TV series}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {22}, number = {85}, pages = {147-167}, year = {2019}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/JWSS.2019.109571}, abstract = {hijab Is one of the most emphasized cultural issues of the Islamic government of Iran which had many challenge in the years after Islamic revolution. The current paper examines the representation of the Chador hijab in TV series of the governmental television of Iran. Using the hierarch of influence theory, it is expected that despite the governments’ emphasis on Chador hijab, due to influence of other actors involved in the production of TV series, the representation of Chador is less than expected rate. To investigate this, out of a total of 107 TV series which were shown between 2011 to 2013, 20 series were selected by systematic random selection and the representation of women’s cover were investigated. The result showed that Chador representation include 29.5 percent of all women’s cover representation. Moreover, Chador were more represented between married of widowed women than the singles. Furthermore, Chador were more used by middle- aged, elderly, university students or graduated, housewife, and low-skilled women than the others. In all, it seems that the government television of Iran, rather than promoting Chador according official ideology, display it according the social norms, which is due to the various layers than influence television production beside the head managers of IRIB.}, keywords = {chador,hijab,content analysis,TV Series}, title_fa = {نمایش پوشش چادر در سریا لهای تلویزیون ایران}, abstract_fa = {این پژوهش با روش تحلیل محتوا به بررسی نمایش پوشش چادر و شناسایی تصویری که از زن چادری در سریال­ های تلویزیونی دیده می‌­شود، پرداخته است. برای بررسی این امر، از مجموع ۱۰۷سریالی که در سال­های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ برای اولین بار در شبکه­ های اول، دوم و سوم سیما به ­نمایش درآمده بود، ۲۰سریال به­ صورت نمونه­ گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب و میزان و نحوه نمایش پوشش زنان با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی اندازه­ گیری شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که پوشش چادر در مجموع ۵/۲۹درصد از کل نمایش­ های پوشش زنان در سیما را تشکیل می ­دهد. همچنین نمایش پوشش چادر در میان زنان متأهل و بیوه، میانسال و مسن، دانشجو، خانه ­دار و یا مشاغل رده­پایین بیش از سایر رده ­های متناظر بود. در مجموع به­ نظر می­رسد، تلویزیون بیش از آنکه مروج پوشش چادر باشد، طبق عرف جامعه به­ نمایش آن پرداخته است که این مطلب ناشی از لایه ­های مختلفی است که در برنامه ­سازی­ های تلویزیونی اثرگذارند.}, keywords_fa = {چادر,حجاب,تحلیل محتوا,سریا لهای تلویزیونی}, url = {https://www.jwss.ir/article_120224.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_120224_ea385960e073f633276a6ff5fb83e33e.pdf} }