فهم تجربه‌ی زیسته‌ی زنان از رفتار متکبرانه در مصرف برندها و کالاهای لوکس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

امروزه مصرف کردن دیگر تنها راهی برای برطرف کردن نیازهای ضروری نیست و شکل­گیری نیازهای کاذب منجر به ایجاد شکل­های تازه­ای از مصرف‌شده است. تکبر مصرف­کننده به معنی تمایل فرد برای نشان دادن برتری اجتماعی از طریق اکتساب، استفاده کردن و نشان دادن کالاهای مصرفی و برندها در طبقات مختلف به‌وفور مشاهده می‌شود. پژوهش حاضر به دنبال این است تا با یک رویکرد پدیدارشناسانه تجربه­ی زیسته­ی زنان از پدیده تکبر در مصرف و معنی و مفهوم این پدیده از منظر آن‌ها را دریابد. افراد موردنظر با نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و با آن‌ها مصاحبه­­های نیمه ساختاریافته انجام گرفت و سپس با روش پدیدارشناسی داده‌های گردآوری‌شده تجزیه‌وتحلیل شدند. بر اساس یافته­ها­ی پژوهش چهار مضمون اصلی «احساس شناخته شدن»،«ایجاد و حفظ جایگاه اجتماعی»،«ابراز برتری و شایستگی» و «احساس اشتیاق درونی» دربرگیرنده تجربه­ی زیسته­ی زنان از پدیده تکبر در مصرف است. به نظر می­رسد مطالعه و مشاهده­ی مصرف متکبرانه صرفاً به‌عنوان یک رفتار مصرفی منجر به شناخت آن نمی­شود و زمینه­های متعدد بیرونی و درونی زمینه­ساز آن هستند که نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • پروری، پیمان،(1398).خوانشی نو از روش پدیدارشناسی؛ بنیان­های فلسفی، رویکردها و چارچوب­های اجرای تحقیق پدیدارشناسی، مطالعات جامعه‌شناسی، س 11، ش 44.
  • ____________(1399). راهنمای کاربردی تحقیقات بازاریابی با تأکید بر روش­ها و تکنیک­های مدرن. تهران: دیباگران.
  • پاپی­نژاد، شهربانو، محمدباقر تاج­الدین و حسن محدثی گیلوائی، (1399).«تجربه­ی زیسته­ی دختران ساکن در اقامتگاه (مطالعه­ی پدیدارشناختی در شهر تهران)»، مطالعات راهبردی زنان، د 23، ش 89.
  • میرحسینی، زهرا، زهرا بوربور، مرضیه صمصامی، نیره احمدی و زینب اختری، (1399). «چالش­های زندگی روزمره زنان حاشیه­نشین شهر تهران (مطالعه­ی کیفی)»، مطالعات راهبردی زنان، د 23، ش 89.
  • Alexandrov, A. Lilly, B. & Babakus, E. (2013). The effects of social-and self-motives on the intentions to share positive and negative word of mouth. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(5).
  • Angelis, M. D. Bonezzi, A. Peluso, A. M. Rucker, D. D. & Costabile, M. (2012). On braggarts and gossips: A self-enhancement account of word-of-mouth generation and transmission. Journal of Marketing Research, 49(4).
  • Baudrillard, J. (1998). The consumer society: myths and structures. First Edition. London: Sage Publications, Ltd.
  • Bocock, R. & Thompson, K.  (1992). Social and cultural forms of modernity (Understanding modern societies). 2nd Edit. Oxford: Polity Press.
  • Borden, L. Levy, P. E. & Silverman, S. B. (2017). Leader Arrogance and Subordinate Outcomes: the Role of Feedback Processes. Journal of Business and Psychology, 33(3).
  • Bronner, F. & de Hoog, R. (2018). Conspicuous consumption and the rising importance of experiential purchases. International Journal of Market Research, 60(1).
  • Cheema, A. & Kaikati, A. M. (2010). The Effect of Need for Uniqueness on Word of Mouth. Journal of Marketing Research, 47(3).
  • Bellisa, E. Sprott, D. E. Herrmann, A. Bierhoff, HW, Rohmann, E. (2015). The Influence of Trait and State Narcissism on the Uniqueness of Mass-Customized Products. Journal of Retailing, 92(2).
  • Decrop, A. & Derbaix, C. (2010). Pride in contemporary sport consumption: a marketing perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 38(5), 586–603.
  • Goldsmith, R. E. Flynn, L. R. Clark, R. A. (2011). Materialism and brand engagement as shopping motivations. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(18).
  • Goldsmith, R. E. & Clark, R. A. (2012). Materialism, Status Consumption, and Consumer Independence. The Journal of Social Psychology, 152(1).
  • Han, Y. J. Nunes, J. C. & Dreze, X. (2013). Signaling status with luxury goods: The role of brand prominence. International Retail and Marketing Review, 9(1).
  • Hareli, S. Weiner, B. & Yee, J. (2006). Honesty doesn't always pay–The role of honesty of accounts for success made in an educational setting in inferences of modesty and arrogance. Social Psychology of Education, 9(2).
  • Hayward, M. L. A. & Hambrick, D. C. (1997). Explaining premiums paid for large acquisitions: Evidence of CEO hubris. Administrative Science Quarterly, 42(1).
  • Holbrook, C. Piazza, J. & Fessler, D. M. T. (2014). Conceptual and empirical challenges to the“authentic” versus “hubristic” model of pride. Emotion, 14(1).
  • Huang, X. & Wang, C. L. (2018). Conspicuous consumption in emerging market: The case of Chinese migrant workers. Journal of Business Research, 86(5).
  • Inglehart, R. (1999). Culture shift in advanced industrial societies. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Johnson, R. E. Silverman, S. B., Shyamsunder, A. Swee, H. Y. Rodopman, O. B. Cho, E. & Bauer, J. (2010). Acting superior but actually inferior? Correlates and consequences of workplace arrogance. Human Performance, 23(5).
  • Jones, L. L. Norville, G. A. & Wright, A. M. (2016). Narcissism, self-esteem, and the phenomenology of autobiographical memories. Memory, 25(6).
  • Kastanakis, M. N. & Balabanis, G. (2012). Between themass and the class: Antecedents of the “bandwagon” luxury consumption behavior. Journal of Business Research, 65(10).
  • Kastanakis, M. N. & Balabanis, G. (2014). Explaining variation in conspicuous luxury consumption: An individual differences' perspective. Journal of Business Research, 67(10).
  • Kauppinen-Räisänen, H. Bjork, P. Lönnström, A. & Jauffret, M. N. (2018). How consumers' need for uniqueness, self-monitoring, and social identity affect their choices when luxury brands visually shout versus whisper. Journal of Business Research, 84(3).
  • Kowalski, R. M. Walker, S. Wilkinson, R. Queen, A. & Sharpe, B. (2003). Lying, cheating, complaining, and other aversive interpersonal behaviors: A narrative examination of the darker side of relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 20(4).
  • Leary, M. R. Bednarski, R. Hammon, D. & Duncan, T. (1997). Blowhards, snobs, and narcissists: Interpersonal reactions to excessive egoism. In R. M. Kowalski (Ed.), Behaving badly: Aversive behaviors in interpersonal relationships.
  • Lee, J. Ko, E. & Megehee, C. M. (2015). Social benefits of brand logos in presentation of self in cross and same gender influence contexts. Journal of Business Research, 68(6).
  • Lewis, M. (2000). Self-conscious emotions: Embarrassment, pride, shame, and guilt. 2nd Edit. New York: Guilford.
  • Liang, S. He, Y. Chang, Y. Dong, X. & Zhu, D. (2018). Showing to friends or strangers? Relationship orientation influences the effect of social exclusion on conspicuous consumption. Journal of Consumer Behaviour17(4).
  • Martin, A. S. Jin, H. S. O'Connor, P. J. & Hughes, C. (2019). The relationship between narcissism and consumption behaviors: A comparison of measures. Personality and Individual Differences, 141(5).
  • McFerran, B. Aquino, K. & Tracy, J. L. (2014). Evidence for two facets of pride in consumption: Findings from luxury brands. Journal of Consumer Psychology, 24(4).
  • Moon, J. H. Lee, E. Lee, JA. Choi, T. R. & Sung, Y. (2016). The role of narcissism in self-promotion on Instagram. Personality and Individual Differences, 101(14).
  • Mueller, A. Mitchell, J. E. Peterson, L. A. Faber, R. J. Steffen, K. J. Crosby, R. D. Claes, L­. (2011). Depression, materialism, and excessive Internet use in relation to compulsive buying. Comprehensive Psychiatry, 52(4).
  • Munichor, N. & Steinhart, Y. (2016). Saying no to the glow: When consumers avoid arrogant brands. Journal of Consumer Psychology, 26(2).
  • Muniz-Velázquez, J. A. Gomez-Baya, D. Lopez-Casquete, M. (2017). Implicit and explicit assessment of materialism: Associations with happiness and depression. Personality and Individual Differences, 116(13).
  • Naderi, I. & Paswan, A. K. (2016). Narcissistic consumers in retail settings. Journal of Consumer Marketing, 33(5).
  • Ozimek, P. & Förster, J. (2017). The impact of self-regulatory states and traits on Facebook use: Priming materialism and social comparisons. Computers in Human Behavior, 71.
  • Robinson, M. D. Bair, J. L. Liu, T. Scott, M. J. & Penzel, I. B. (2017). Of Tooth and Claw: Predator Self-Identifications Mediate Gender Differences in Interpersonal Arrogance. Sex Roles, 77(3-7).
  • Ruvio, A. & Shoham, A. (2016). Consumer arrogance: Scale development and validation. Journal of Business Research, 69(10).
  • Schumpe, B. M., Herzberg, P. Y. & Erb, H. P. (2016). Assessing the Need for Uniqueness: Validation of the German NfU-G scale. Personality and Individual Differences, 90(3).
  • Shukla, P. & Purani, K. (2012). Comparing the importance of luxury value perceptions in cross-national contexts. Journal of Business Research, 65(10).
  • Silverman, S. B. Johnson, R. E. McConnell, N. & Carr, A. (2012). Arrogance: A formula for leadership failure. The Industrial-Organizational Psychologist, 50(1).
  • Soscia, I. (2007). Gratitude, delight or guilt: the role of consumers’ emotions in predicting post-consumption behaviors. Psychology and Marketing, 24(10).
  • Stiglbauer, B. & Kovacs, C. (2019). Need for Uniqueness Determines Reactions to Web-Based Personalized Advertising. Psychological Reports, 122(1).
  • Tracy, J. L. Robins, R. W. (2004). Putting the self into self-conscious emotions: a theoretical model. Psychological Inquiry, 15(2).
  • Van Manen, M. (1990). Reaserching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. London, Ontario, Canada; The university of western Ontario.
  • Veblen, T. (2007[1899]). The Theory of the Leisure Class. New York: Oxford University Press.
  • Verbeke, W. Belschak, F. & Bagozzi, R. P. (2004). The adaptive consequences of pride in personal selling. Journal of the Academy of Marketing Science, 32(4).
  • Verma A. (2016). Materialism, Impulse Buying and Conspicuous Consumption: A Qualitative Research. Global Business Review, 17(1).
  • Vigneron, F. & Johnson, L. W. (1999). A review and a conceptual framework of prestige-seeking consumer behavior. Academy of Marketing Science Review, 1(1).
  • Wiggins, J. S. & Broughton, R. (1991). A geometric taxonomy of personality scales. European Journal of Personality, 5(5).
  • Wojnar, d. & Swanson, K, M. (2007). Phenomenology: an exploration. Journal of holistic nursing, 25(3).