شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827197620170823Prohibition of Women's Social Presence Narrations
from a Fiqh Point of Viewتاملی بر نظریه ی خانه نشینی زن در فقه اسلامی72412004110.22095/JWSS.2017.57622FAفرج الله هدایت نیاعضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20170409Women’s behavior model in the family and society is a controversial topic in Islamic Fiqh. Some believe that women must sit at home and be engaged in maternity responsibilities and that their presence in society is only allowed in necessary cases. Others criticize this approach and consider social presence of women as their legitimate right. Disagreement on this issue arises from the apparent contradiction in Qur'anic and Sunnah (narrative) evidence on the issue. Several evidence of Quran and Sunnah implies the legitimacy of women's social presence. Despite them, we also have several narrations about the need for a female be shut in at home. Many great fiqh scholars considered the latter narrations to mean that sitting at home being desirable not a must, to reconcile between the two category of evidence on the issue and thus they consider home sitting as the desired (Mustahab) model of behavior for Muslim women.The author's hypothesis is that the primary Hukm for Muslim women is permissibility of her social presence and sitting at home is not preferred in normal situations. Based on this hypothesis, narrations implying sitting at home of a woman observe on the secondary directions. While investigating the consequences of home-sitting of a woman grown in the modern society, this paper criticizes the ethical analysis of narratives indicating women's home-sitting and explains the secondary nature of the home-sitting Hukm.الگوی رفتاری زن در خانواده و جامعه از موضوعات بحث برانگیز در فقه اسلامی است. گروهی بر این باور هستند که زن باید در خانه بنشیند و به مسئولیتهای همسری و مادری مشغول باشد و حضورش در جامعه تنها در موارد ضروری مجاز است. گروهی دیگر از این نظریه انتقاد نموده و حضور اجتماعی زن را حقّ مشروع وی به شمار آوردهاند. اختلاف نظر پیرامون این مسأله ناشی از تنافی ظاهری ادله قرآنی و روایی مربوط به آن است. ادلهی متعددی از قرآن و سنت بر مشروعیت حضور اجتماعی زن دلالت دارد، و با وجود آنها، روایات متعددی نیز در باره لزوم حبس زن در خانه وارد شده است. جمع قابل توجهی از فقهای عظام با هدف جمع میان دو دسته ادله، روایات خانهنشینی را مبیّن احکام اخلاقی دانسته و به استحباب حبس یا جلوس زن در خانه فتوی دادهاند و بدین ترتیب، «خانهنشینی» به عنوان الگوی رفتاری مطلوب برای زن مسلمان معرفی گردیده است. این نوشتار، ضمن بررسی پیامدهای خانهنشینی زن رشدیافته در جامعه مدرن، تحلیل اخلاقی روایات دالّ بر خانهنشینی زن را نقد نموده و تحلیل دیگری در باره روایات خانهنشینی ارائه مینماید.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827197620170823Analysis of Refusal to Registering Temporary Marriage Crime and its challengesتحلیل جرم امتناع از ثبت نکاح موقت و تبیین چالشهای آن255512004510.22095/JWSS.2017.57626FAسید علیرضا میرکمالیاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیسیدمهدی کاظمیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خانواده از پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170430The intervention of criminal law in family scope as basic institution of society is undeniable. The basic reason of this intervention is to keeping family stability and preventing its dissolution. Nevertheless in Iran law system there are some matters that are not meaning family regarding to its common concept but are entitled to criminal protection. Such as Temporary marriage which means a kind of marriage that conclude with specified dowry and time. The main aim of concluding this marriage is sexual exploitation not reproduction. However the eventuality of child’s birth is enough for intervention of criminal law by forcing husband to register the temporary marriage. For the first time after Islamic revolution of Iran, Family Protection Act forcing temporary marriage registration in three objects that are pregnant of wife, couples agreement and being related stipulation. This first experience is faces to some challenges which studying them is the main prophecy of this paper.مداخله حقوق کیفری در حوزه خانواده بهعنوان نهاد بنیادین جامعه، امری انکارناپذیر بوده است. مبنای اصلی این مداخله را میتوان حفظ کیان خانواده و جلوگیری از انحلال آن دانست. با وجود این، در نظام حقوقی ما مواردی وجود دارد که خانواده به مفهوم متبادر آن شکل نمیگیرد اما حمایت کیفری قانونگذار در آن دیده میشود. نکاح موقت بهعنوان نوعی ازدواج که با تعیین مهر و برای مدت معینی بین زوجین شکل میگیرد، از این موارد است. هدف از این نوع ازدواج همانطور که در کلام فقهای شیعه نیز آمده است، استمتاع است نه استیلاد. با این حال ممکن است با باردار شدن زوجه و تولد فرزند، در نکاح موقت نیز همانند نکاح دائم مفهوم خانواده شکل بگیرد، بهگونهای که مستلزم حمایت کیفری گردد. برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قانون حمایت خانواده مصوب 1391 ثبت نکاح موقت در سه مورد بارداری زوجه، توافق طرفین و وجود شرط ضمن عقد را الزامی نمود و برای خودداری زوج از ثبت نکاح در این موارد، ضمانت اجرای کیفری مقرر داشت. نخستین تجربه نظام حقوقی ما در این خصوص خالی از ایراد نبوده و با چالشها و نارساییهایی مواجه است که رسالت مقاله پیش رو، مطالعه و بررسی این موارد میباشد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827197620170823A Critical Review of Arguments in Favor of Requirement
of Criminal Adulthoodfrom Views of Fiqh and Lawنقدی بر ادلهی لزوم رشد کیفری از منظر فقه و حقوق577912004010.22095/JWSS.2017.57628FAعبدالله بهمن پوریاستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه یاسوجعبداله بهمن پوریعبدالرضا شریفیدانشگاه یاسوجابوالفضل علیشاهی قلعه جوییدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوجJournal Article20170520< p >In recent years, some scholars in the field of penal law has propounded the term “criminal adulthood” as regards criminal responsibility issues. As far as the writings of Shiite faqihs are concerned, the concept of adulthood mostly refers to legal issues concerning the capacity of satisfaction. Although the term adulthood has an essential role in the capacity of satisfaction in transactions and in its absence transactions are null and void, inclusion of adulthood, along with maturity, as a condition for religious responsibility and criminal responsibility requires religious grounds. Although apparently it seems that such view has no ground in the Quran and hadiths and that it is not supported by early faqihs, some faqihs and jurists believe that there is a definition of adulthood as “sound mind and intellectual ability”, which as a general term applies to criminal issues. This research considers the arguments of advocates of criminal adulthoods to be insufficient and critically reviews their arguments.< p>در سالهای اخیر در آثار برخی از محققان و نویسندگان با اصطلاح «رشد کیفری» که در حقوق جزا به کار میرود و به خصیصهی تکامل پذیری عقل مربوط است، مواجه میشویم که بر پایهی آن لزوم نوعی رشد در مسئولیت کیفری را مطرح ساختهاند. آن چه در بیان فقیهان امامی با عنوان رشد مطرح است عمدتا ناظر به مباحث حقوقی و تحقق اهلیت استیفا است. هر چند عنوان رشد در تحقق اهلیت استیفا در مباحث معاملات مهم و اساسی است و بدون آن معاملات سرنوشتی جز بطلان یا عدم نفوذ ندارند اما افزودن رشد به عنوان عنصری ضروری در کنار بلوغ، جهت توجه تکالیف شرعی و ایجاد مسولیت کیفری، نیاز به بیان شرعی دارد. آنچه در بادی امر ظاهر است این است که چنین دیدگاهی مدرک قرآنی یا روایی ندارد و در میان فقیهان بدون پیشینه است. و مستدل در مقالهی «دختران، سن رشد و مسئولیت کیفری» بر این باور است که اصطلاح دیگری از رشد وجود دارد که به معنی «عقل و توانایی فکری» است و این اصطلاح شامل مسائل کیفری میشود. پژوهش پیش رو با ناکافی دانستن ادله قائلین به رشد کیفری و با نگاهی نقادانه، به بررسی مستندات آن می پردازد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827197620170823Studying of the Effect of Refusal of a Woman
to Fulfill her Marital Duties on her Delegation Power
(of Attorney to Divorce) in Status of Husband Remarriageبررسی حقوقی اثر نشوز زوجه در تحقق وکالت وی در ازدواج مجدد زوج811075763710.22095/jwss.2017.57637FAمهدی رحمانیدانشگاه خوارزمی0000-0002-2994-1280حمید ابهریدانشگاه مازندرانعلی اکبر ایزدی فرداستاد دانشگاه مازندرانJournal Article20170405Marriage contract would be conditioned by woman that man could not does remarriage while their marriage, and if he did so, she would have delegation power of attorney, and she could be sprated by proving this poviso in the court and its decision. There have been different ideas about divorce application by women on this matter in the courts and doctrine. Some judge bleive that if man remarriage is caused by of refusal of a woman to fulfill her marital duties and man is permitted to remarriage by proving this matter, she will not entitle to have this power; but most of courts belive that remarriage without woman consent, itself, causes to use of this power. Diverse theories on this matter caused to choose the fisrt idea by general council of justices of supreme court. Thus this questions have been raised that whether the chosen theory is couple whith legal and jurisprudential terms for proviso? And so whther parties’ wills to determine the codition limits are according to supreme court’s interpretation? Although this decision is defendable in a superficial glace, studying the decision’s bases and Islamic jurisprudential texts show its fundamental problems. In this paper, this matter is described in detail. زوجه میتواند ضمن عقد نکاح شرط کند، مرد با وجود او یا حتی پس از او همسر دیگری اختیار نکند و در صورت تخلف، زن وکیل در طلاق با حق توکیل به غیر خواهد بود و میتواند پس از اثبات تحقق شرط در دادگاه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه کند. از همان آغاز، در دعاوی طلاق به درخواست زوجه که مستند آن شرط عدم زوجیت بود دادگاهها و دکترین حقوق، دربارهی ضمانت اجرای این شرط و تفسیر آن اختلافنظر داشتند. برخی از قضات چنانچه علت ازدواج مجدد، تخلف زوجه از رابطهی زوجیت و نشوز او باشد و زوج با اثبات عدم تمکین زوجه حکم ازدواج مجدد دریافت کند، زوجه را مستحق استفاده از وکالت در طلاق نمیشناسند، اما اغلب دادگاهها صرف ازدواج مجدد بدون رضایت زوجه را موجب تحقق شرط مزبور دانستهاند. این تشتت آراء سبب شد تا هیئت عمومی دیوان عالی کشور نظریهی نخست را صادر نمود. از این رو، این پرسش مطرح میشود که آیا نظریهی پذیرفته شده با مبانی فقهی و حقوقی حاکم بر شرط، مطابقت دارد یا خیر؟ در این راستا اراده و قصد طرفین هنگام توافق بر شرط، با تفسیر دیوان موافق است یا خیر؟ رأی حاضر گر چه در نگاه سطحی قابل دفاع است، اما تأمل در مبانی رأی و متون فقهی بیانگر وجود اشکال اساسی در آن است. در این مقاله، این مهم به تفصیل بیان شده است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827197620170823Methodology of Farabi in House Planning and its Influence on life Styleروششناسی فارابی در تدبیر منزل و تأثیر آن در سبک زندگی1091355764410.22095/jwss.2017.57644FAطوبی کرمانیاستاد دانشگاه تهرانصغری صالحیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطاتJournal Article20170508Cognitive principles and non-cognitive backgrounds restate the formation method and basic methodology of theories and notions of scholars. Farabi is the first Moslem scholar that referred to planning of house and following the Aristotle, have introduced the housing issues as introduction of policy issues; but he has not proceeded to details, cognitive basics and house planning method. This study aims at clarifying the cognitive methodology of Farabi in house planning, and answer to this question that the Frarabi’ house reasoning is consist on which methodology? House reasoning of Farabi (house planning) introduced the basic methodology using cognitive basics and methods including appearance -orientation, existing – orientation, end –orientation, civil-orientation, wisdom-orientation, inherent-orientation, sense-orientation, religious-orientation, unification –orientation and welfare-orientation , that provides the welfare of material and future life. Also, this methodology , in norms domains , introduce relevant principles and in the area of relationship and family behaviors, introduces the moderating , paramount-seeking ,kindness and justice–orientation approach for house planning and modification of life style. <br />This paper analyses the cognitive methodology of Farabi in house planning and refer to its influence on life style.مبانی معرفتی و زمینههای غیرمعرفتی، شیوهی شکلگیری و روششناسی بنیادین نظریهها و اندیشههای اندیشمندان را بازگو میکنند. فارابی نخستین حکیم مسلمانی است که به بحث تدبیر منزل اشاره و به پیروی از ارسطو مباحث منزل را مقدمهی مباحث سیاست مطرح کرده است، ولی در آثارش مستقیم به جزئیات و مبانی معرفتی و روشی تدبیر منزل نپرداخته است. هدف این نوشتار، تبیین روششناسی معرفتی فارابی در تدبیر منزل است و به این پرسش پاسخ میدهد که حکمت منزلی فارابی بر مبنای چه روششناسی معرفتی استوار است؟ حکمت منزلی فارابی با مبانی و روشهای معرفتی مانند نمودگرایی، بودگرایی، غایتگرایی، مدنیتگرایی، عقلگرایی، فطرتگرایی، حسگرایی، دینمداری، وحدتگرایی و سعادتمحوری روششناسی بنیادینی را مطرح میکند که تأمین کنندهی سعادت زندگی دنیوی و اخروی است. همچنین این روششناسی، در حوزهی هنجارها، باید و نبایدهای عقلی و در عرصهی روابط و رفتارهای خانوادگی رویکرد میانهروی، برترینخواهی، محبتورزی و عدالتورزی را برای تدبیر منزل و اصلاح سبک زندگی معرفی میکند. این نوشتار، به روش تحلیلی- توصیفی، روششناسی معرفتی فارابی در تدبیر منزل را بررسی و به تأثیر آن در سبک زندگی اشاره میکند. شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827197620170823Analyzing the Practice of International Organizations in Law Making and Development of Concepts of Women's Rightsنگاهی بر رویهی نهادهای بینالمللی در هنجارسازی و توسیع مفاهیم حوزهی زنان1371585764610.22095/jwss.2017.57646FAهاله حسینی اکبری نژاددکترای حقوق بین الملل و مدرس دانشگاهحوریه حسینی اکبری نژادعضو هیت علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170530Women's rights is one of the important issues in the framework of international human rights; Many international treaties and other documents has been concluded in the field of women's human rights and many international organizations and institutions has had activity in international community so far. International organizations have been applied to monitor on insurance of women's human rights by several functions all over the world and specially their jurisdiction to interpretation of International norms is a key element in development of women's concepts. Some of the important human rights concepts and examples are "non-discrimination", "gender equality", "the right to health", "gender stereotypes" and "sexual and reproductive rights". With respect to the membership of Islamic Republic of Iran in the international treaties including the International Covenant of Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR) and the International Covenant of Civil and Political Rights (ICCPR), awareness of the recent general comments the international bodies is advantageous to decide effectively in international relations.حقوق بشر زنان یکی از موضوعات کلیدی در چارچوب نظام حقوق بینالملل بشر است؛ تا کنون اسناد و معاهدات بینالمللی متعددی در حوزهی حقوق بشر زنان به تصویب رسیده و نهادها و سازمانهای متکثری در این حوزه در جنبههای مختلف به نقشآفرینی در عرصهی جامعهی بینالمللی میپردازند. سازمانهای بینالمللی در راستای اعمال نظارت بر تحقق حقوق بشر زنان در سراسر جهان کارکردهای متنوعی دارند. یکی از مهمترین این کارکردها، صلاحیت تفسیری است که در عمل به توسیع مفاهیم و در نتیجه گسترش قلمرو تعهدات دولتهای عضو معاهدات حقوق بشری، منجر میشود. از جمله مفاهیم و مصادیق حقوق بشر که در پرتو نظریات تفسیری این نهادها، توسیع پیدا کرده است «منع تبعیض»، «برابری جنسیتی»، «حق سلامت»، «کلیشههای جنسیتی» و «حقوق جنسی و باروری» است. با توجه به عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برخی از اسناد حقوق بشری همچون میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک، آگاهی از آخرین تفاسیر نهادهای نظارتی بر این معاهدات میتواند برای اتخاذ مواضع صحیح، مفید واقع شود.