شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220First Pagesصفحات آغازین3545209FAJournal Article20170430شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220Dilemma of Feminism with Gender Equalityچالش فمینیسم با عدالت جنسیتی74845210FAنصرا... آقاجانیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع)Journal Article20170430At the end of the 19th century، the first move of Feminism was made chiefly to gain the right to vote. At this stage، Liberal Feminism by stressing on the human nature of both or “united human essence” or superiority of women values called for equality in the role and status of men and women regardless of gender differences. The disposition in the second phase paid more attention to the various domains of family and developing theories in the humanities field. The third phase was affected more by postmodernism and capitalism as well as the fanatic disposition of the second phase. These three attitudes didn’t have room for gender justice and with their multiplicity any foundation for justice was not attainable. In this paper، Feminism is scrutinized and criticized and in doing so Islamic views on the matter were presented revealing the aspects of gender equality in Islam and the fact that Islam takes into consideration gender differences but prohibits gender discrimination.نخستین موج فمینیسم در اواخر قرن نوزده با ویژگی تلاش برای کسب حقوق مساوی به ویژه حق رأی پدید آمد. فمینیسم لیبرالی در این مرحله با استدلال بر اشتراک ماهیت انسانی یا «جوهره مشترک انسانی » یا برتری ارزشهای زنانه و با صرف نظر از تفاوتهای جنسیتی، به دنبال برابری منزلت و نقش زن در مقابل مرد، بود. حوزه فعالیت موج دوم به عرصه های مختلف خانواده، کار و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی تعمیم یافت. موج سوم هم بیشتر از دیدگاه پست مدرن، تحولات نظام سرمایه داری و رویکرد افراطی موج دوم متأثر است. در این سه موج عدالت جنسیتی جایگاهی ندارد و با تکثرگرائی نمی توان مبنائی برای عدالت ترسیم نمود. در این نوشتار ضمن نقد و بررسی نظریه تساوی به تبیین دیدگاه اسلامی و شاخصه های عدالت جنسیتی پرداخته و معلوم می شود در اسلام درحالیکه تفاوت ها نادیده گرفته نشده، تبعض هم تجویز نمی شود.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220Gender Equality according to Allameh Tabatabaei and Martyr Muttahariعدالت جنسیتی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری498045211FAمحمدجواد رودگردانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20170430Justice in language has several meanings such as: equity and equilibrium، equality in similar conditions، difference in different conditions، giving the right to the rightful person and putting things in their right place. This article investigates the concepts of justice and gender as viewed by Allameh Tabatabaei and Martyr Muttahari. It shows that the unique system of laws in creation، purposeful Divine acts، strong connection between; rights and obligation، right and justice and unity in nature، natural disposition، and ethics in Islam all play a role in the subject of gender justice. They believe that equality is indispensable and required for justice and justice has roots in equality and not discrimination and represents a fundamental factor in it. They think that similarity is basically out of the question since infinite equality is impossible and redundant because natural and acquired differences rule out the possibility.«عدالت» از حیث مفهوم شناختی، به معانی: تعادل و توازن، تساوی در شرائط مساوی، تفاوت در شرائط متفاوت، دادن حق هر صاحب حقی و قرار گرفتن هر چیزی در جای خود می باشد. در این نوشتار مفاهیم و مبانی «عدالت » و «جنسیت » و ترکیب «عدالت جنسیتی » از منظر علامه طباطبایی و شهید مطهری مورد بررسی قرار گرفته و معلوم می شود، یگانه مرجع حقوقی نظام آفرینش، غایتمندی فعل الهی، رابطه وثیق حق و تکلف، حق و عدالت، وحدت انگاری عالم وجود و نسبت طبیعت و فطرت انسانی نظام ارزشی اسلام در جریان «عدالت جنسیتی» معنا و مبنای خود را نشان می دهد؛ مساوات ملازم بلکه متحد با عدالت و عدالت ریشه در تساوی دارد تا نفی تبعیض در آن یک اصل اصیل و قطعی باشد و «تشابه» اساسا موضوعیت ندارد؛ اگر چه مساوات مطلق غیرممکن و مطلوب هم نیست؛ زیرا تفاوتهای طبیعی و اکتسابی چنین حکم می کند.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220Gender Justice and Women’s Employmentعدالت جنسیتی و اشتغال زنان8111645213FAمسعود آذربایجانیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20170430Gender justice means that men and women should have proportionate access to all economic, social and cultural facilities without injustice on either of them. For the most part, employment applies to paid full time jobs done outside the house. In this article, the employment issue is viewed from an Islamic perspective based on scientific facts aside from criticizing sociological as well as feminist viewpoints and hypotheses regarding the issue.
Women have a right to employment if they observe some general principles such as compatibility with female traits, hijab, chastity and avoidance of mixing with men and avoidance of any conflict between her career and her roles and responsibilities as a wife and mother. From an Islamic point of view and as far as women’s employment is concerned, gender justice has been attained once the above-mentioned criteria, rules and regulations are observed. Besides, it is recommended that women should normally take part-time jobs and careers to fulfill the criteria of gender justice.عدالت جنسیتی به معنای رعایت تناسب زنان و مردان در دسترسی به همة امکانات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است به گونه ای که در حق هیچ کدام ستم یا اجحافی نشود. اشتغال نیز عمدتاً به کارهای تمام وقت، دارای مزد و بیرون از خانه اطلاق می شود. در این مقاله با نگاهی علمی به موضوع اشتغال از دیدگاه اسلام پرداخته شده و دیدگاهها و نظریه های جامعه شناسان و فمینیست ها نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته و معلوم می شود؛ اشتغال زنان حقی است که تحت ضوابط کلی اشتغال می باشد. این ضوابط عبارتند از: تناسب شغل با ویژگیهای زنانه، رعایت حجاب، عفاف و عدم اختلاط، عدم تعارض شغل زن با حقوق شوهر و وظیفه مادری؛ بر این اساس شاخص عدالت جنسیتی در اشتغال زنان از دیدگاه اسلام همان رعایت معیارها و موازین اسلامی می باشد. در این نوشتار الگوی اشتغال نیمه وقت زنان که تناسب با عدالت جنسیتی دارد، برای زنان پیشنهاد شده است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220Criticism of Gender Inconsistency in Feminist Epistemology
(With stress on Ouranic teachings)نقد نابرابر انگاری افراطی جنسیتی در معرفت شناسی فمینیستی (با تأکید بر رویکرد قرآنی)11715545214FAمهدیه السادات مستقیمیاستادیار دانشگاه قمJournal Article20170430Most of the feminist movements especially postmodern completely distinguish between education and knowledge of men and women anfd think that most of the widespread knowledge and education available are mainly masculine and that in gender justice all subject should be considered in light of sex and gender. In this paper, the epistemology of this group of feminists is criticized as per the studies of the Quran (Epistemology, and a special example from the semantics of the Quran). Views of different scholars like Mulla Sadra, Suhruwardi and ibn Arabi were also presented and the basis for the complete education and knowledge of men and women is thoroughly studied leading to the conclusion that gender justice disagrees with distinction between the education and knowledge of men and women.اغلب جریانات فکری فمینیستی به ویژه فمینیست های فرامدرن بین دانش و معرفت زنانه و مردانه تفکیک کلی قائل می شوند و معتقدند بسیاری از دانش ها و معرفت شناسی های رایج با رویکردی مردانه سرشته شده و معتقدند در عدالت جنسیتی باید همه سطور دانش و معرفت بر اساس توجه به مسائل جنسی و جنسیتی بازخوانی شود. در این نوشتار مبانی معرفت شناسی این <br />دسته از فمینیستها، با تأکید بر مباحث قرآنی (در حوزة معرفت شناسی قرآنی، شناخت شناسی شناختی قرآن و الگوی خاصی از معناشناسی قرآنی) نقد گردیده و آراء اندیشمندان مسلمان نظیر ملاصدرا، سهروردی و ابن عربی، مبنای تفکیک کلی بین دانش و معرفت زن و مرد نقد و تحلیل شده و معلوم می شود عدالت جنسیتی، مقتضی جدا نمودن معرفت زن از معرفت مرد نیست.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220Feminism and gender or recognition of Divine disposition
Stress on gender justiceجنسیت؛ فمینیسم یا ذات گروی الهی (با تأکید بر عدالت جنسیتی)15619545267FAمحمدتقی فعالیاستادیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20170502In her article “Gender”، Linda Jackson differentiated between sex and gender and discussed the major dissimilarities between feminism and disposition. By revealing the various misconceptions of the feminists، she embarked upon the crucial definition of ‘women’ and at the end came up with a solution for the matter. During her analyses of feminist thought in the second part، she presented the approach of Divine disposition. This approach takes into consideration natural rights and actual differences between men and women and she believes that the role of disposition of men and women have to be acknowledged. In fact، this approach overrides the thoughts of Feminism.«لیندا نیکلسون» در مقاله خود با عنوان «جنسیت» به تفکیک میان دو واژه «جنس» و «جنسیت» پرداخته و تعارض بنیادین میان دو دیدگاه فمینیسم و ذات گروی را مطرح می کند. وی با طرح چندین ایراد هک توسط فمینیست ها مطرح شده است به بحران تعریف «زن» می پردازد و در نهایت راهی برای برون رفت ارایه می کند. در بخش دوم ضمن نقد دیدگاه های فمینیسم که در مقاله نیکلسون بیان شده، به تبیین دیدگاهی با عنوان «ذات گروی الهی» پرداخته شده است. این دیدگاه مبتنی بر حقوق طبیعی و تفاوت های واقعی میان دو جنس زنانه و مردانه بوده و معتقد است باید نقش فطری زنانگی و مردانگی را پذیرفت؛ این دیدگاه در واقع عبور از ذات گروی طبیعی به ذات گرویِ الهی بوده و تناسب با عدالت جنسیتی را در نظر دارد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220Political participation of women at first era of Islamمشارکت سیاسی زنان صدر اسلام19622445268FAنهله غروی نائینیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170502Management of human societies، assigning laws and rules can only be done by Almighty God creator of mankind leaving this responsibility to his prophets and their successors so that they carry them out in the community. Accepting or rejecting the Divine rule is actually participation in political life by each person. Women who believed in Islam and the Prophet (P) and his leadership، obeyed and listened to his teachings and participated with him in political life. Some supported him and other refrained. This article talks about political participation of Muslim women then and mentions some who followed the leader of the society and others who didn’t.تصمیم گیری و تعیین قوانین و مقررات جامعه ها به فرمان خداوند یکتا و خالق انسان هاست که به عهده پیامبران خود و جانشینان آنها نهاده است تا اوامر الهی و احکام و قوانین را در جامعه پیاده نمایند. پذیرش و عدم پذیرش حکمرانی فرستادگان الهی، نقش سیاسی هر فرد در جامعه است. زنان مسلمان با پذیرش دین اسلام و نبوت و رهبری رسول خدا (ص)، اطاعت آن حضرت را گردن نهاده و در فرمایشات و حرکت های سیاسی آن جناب با همراهی یا عدم همراهی، مشارکت یا مخالفت خود را ابراز داشتند. این مقاله به تبیین حرک تهای سیاسی زنان صدر اسلام پرداخته و نمونه های همراهی یا عدم آن را با رهبری جامعه نشان داده است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220Gender Justice, Borderline between Gender and Politicsعدالت جنسیتی، مرز تعامل جنسیت و سیاست22526645269FAمجتبی عطارزادهاستادیار دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20170502Islam’s political approach has always assigned either of sexes with duties and responsibilities within the extent of their capacity and capability while considering equal human rights for them. In this approach, justice is met where both sexes have equal chance of political participation and social presence no matter what differences they have. Further in this article, the meaning of gender justice as well as women’s social and individual responsibilities are highlighted in order to reflect the significance of justice and its role in linking gender and politics. The author has also provided some of the misunderstandings about the right of women in social and political participation providing reasonable answers to clarify them. It seems that the best way of achieving gender justice is to refrain from excessiveness and immoderation.
<strong> </strong>تحقق عدالت در رویکرد سیاسی اسلام که همواره براساس قابلیت ها و توانمندی های ذاتی هر یک از دو جنس، در ضمن یکتا انگاری هر دو جنس در عرصه حقوق انسانی، تکالیف و وظائف متناسب با آن را بر دوش زن و مرد می گذارد، اقتضای آن دارد تا در شرایطی که ویژگی های انسانی در معادلات سیاسی تأثیرگذار است، هر دو جنس یکسان و فارغ از تفاوت های موجود در عرصه عمومی و سیاست حضوری فعال داشته باشند. این نوشتار در راستای تبیین محوریت مقوله عدالت در تأمین پیوند جنسیت با عرصه سیاست، نخست معنا و مفهوم عدالت در رویکرد جنسیتی و در ادامه مسئولیت های فردی و اجتماعی زنان را تبیین نموده و برخی از شبهات پیرامون عدم حضور سیاسی اجتماعی زنان را بیان و پاسخهای مستدل به آن داده شده است. به نظر می رسد، بهترین راه برای تحقق عدالت جنسیتی، پذیرش نقش اجتماعی زن در کنار توانمندی های سرشار وی در عرصه خصوصی است که زمینه ساز تعامل جنسیت با سیاست می باشد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220چکیده مقالات به عربی27127745270FAJournal Article20170502شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827124620100220English Abstractsچکیده مقالات به انگلیسی41045271FAJournal Article20170502