شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823First Pagesصفحات آغازین3545149FAJournal Article20170424شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823Mothers, Daughters, and Marriage
(Intergenerational Differences in Marriage Attitudes in the City of Yazd, Iran)مادران، دختران و ازدواج (تفاوت های نسلی در ایده ها و نگرش های ازدواج در شهر یزد)73645150FAعباس عسکری ندوشناستادیار جمعیت شناسیعضو هیأت علمی دانشگاه یزدمحمدجلال عباسی شوازیاستاد گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهرانمحقق در مؤسسه سیاست های عمومی، دانشگاه ملی استرالیارسول صادقیاستادیار جمعیت شناسیعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20170424Intergenerational change in family attitudes and behaviours is one of main areas of demographic researches in recent years. In this study we examine gradual shift in marriage attitudes and values by comparing the extent of intergenerational differences and similarities between married mothers and their adolescent children. A unique dataset collected through a face-to-face survey interview in the city of Yazd, have been used for the study. A sub-sample of participants consists of 155 mother-daughter dyads were selected for analysis.
Findings indicate that there is an intergenerational consensus on ideal age at marriage, and opposition to polygamous marriage, reflecting a high stability in these attitudinal domains. On the contrary, there are also significant intergenerational disagreements on such attitudinal items as timing of first birth, relative (consanguine) marriage, mode of mate selection, and attitude towards singlehood, with daughters' attitudes tend to be more modern. These intergenerational differences in marriage attitudes could be attributable to both ideational shift as well as intergenerational differences in socio-economic status including higher education, wage employment and urban origins of daughter generation. Although intensity of intergenerational differences in our research site is not profound, results are indicative of a gradual change in family values and attitudes in Iran.این مقاله، تفاوت ها و تغییرات بین نسلی در ارزش ها و نگرش های مرتبط با ازدواج و تشکیل خانواده را در بین دو نسل مادران و دختران مقایسه و تحلیل می کند. داده های تحقیق، از طریق پیمایش، در شهر یزد جمع آوری و اطلاعات مربوط به 155 نفر از نسل مادران و 155 نفر از نسل دختران مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج بیانگر اجماع و توافق نظر هر دو نسل در مورد سن مناسب ازدواج و همچنین مخالفت با چندهمسری مردان است که ثبات زیاد این ابعاد نگرشی را نشان می دهد. از سوی دیگر، تفاوت های بین نسلی معناداری در ایده ها و نگرش های دختران و مادران در ابعادی نظیر زمان بندی فرزند اول، ازدواج خویشاوندی، نحوه انتخاب همسر و مجرد ماندن وجود دارد و دختران از ایده ها و نگرش های مدرن تری در این ابعاد برخوردارند. چنین تفاوت های بین نسلی در نگرش های ازدواج می تواند هم ناشی از تغییرات ایده ایی و هم ناشی از تفاوت های نسلی در مشخصه های اقتصادی اجتماعی از جمله آموزش، اشتغال و خاستگاه شهری باشد که بررسی های بیشتری را می طلبد. هرچند دامنه تغییرات نسلی در محیط مورد مطالعه گسترده نیست، ولی نتایج بیانگر تغییراتی آرام در ویژگی های خانواده در ایران می باشد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823Gender Heterogeneity, Individual Attitudes, and Girl-Boy Friendships among University Studentsناهمگونی جنسیتی، نگرش افراد و ارتباط دختران و پسران در دانشگاه377245151FAمجید موحداستادیار جامعه شناسی دانشگاه شیرازمحمد تقی عباسی شوازیدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراززهرا هاشمی نیاکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیرازJournal Article20170424Growing pattern of premarital dating and friendship, together with transformation in the gender structure of Iranian universities are two emerging socio-cultural phenomena. In this paper, we examine the intersection of these two phenomena among university students. Based on Blau's theory, we hypothesize that as gender heterogeneity in classrooms increases, the contact chance within the members of minority gender groups decrease and on the contrary, friendship among the members of the majority gender group increase.
The findings of a survey conducted among 425 students from ShirazUniversity, supported Blau's theory, indicate that gender heterogeneity in classrooms provide greater opportunity for interaction with the members of opposite-sex. In the case of female students, these findings should be interpreted cautiously however. Results also suggest that individual attitude has explained variance of the dependent variable more than gender heterogeneity. Although both objective macro structures and subjective micro structures affect social relations, the latter has more immediate influences.
رواج معاشرت های دختران و پسران قبل از ازدواج در کنار تغییر ساختار جنسیتی دانشگاهها دو پدیده اجتماعی و فرهنگی نوظهور سال های اخیر در جامعه ایران می باشد که این مقاله نقطه تلاقی این دو را مورد کنکاش قرار می دهد. بر اساس نظریه بلاو، نویسندگان استدلال می کنند که هر چه ناهمگونی جنسیتی در کلاسها بیشتر باشد، فرصت های تماس اعضاء گروه اقلیت با یکدیگر کاهش یافته و در نتیجه دوستی های بین گروهی افزایش می یابد. در کنار ناهمگونی جنسیتی نقش نگرش افراد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه پیمایشی که با 425 نفر پاسخگو در دانشگاه شیراز انجام شده حاکی از آن است که ناهمگونی جنسیتی در کلاسها باعث ایجاد فرصت بیشتر برای تماس و در نتیجه دوستی بین دو جنس شده است. بنابراین، میزان دوستی های بین جنسیتی تابعی معکوس از اندازه گروه جنسیتی در کلاس بوده است؛ اما این نتیجه را برای دختران باید با احتیاط بیشتری عنوان کرد. نتایج مربوط به نگرش افراد نشان می دهد که این متغیر همبستگی بالاتری به نسبت متغیر ناهمگونی جنسیتی با تجربه این گونه معاشرت ها داشته است، بنابراین باید در تب یین روابط بین جنسیتی، نقش ساختارهای عینی و ذهنی را در کنار هم مورد ملاحظه قرار داد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823Gender Parity in Access to Education
(The Case of Secondary Level Education in Urban and Rural Areas of Iran)بررسی تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش (پایه های دوره راهنمایی در مناطق شهری و روستایی استانهای کشور)7311045154FAمحمد آتشکعضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبدانشجوی دکترای مدیریت آموزشیJournal Article20170424The aim of present study is to examine Gender Parity Index (GPI) in access to secondary level of education in urban and rural areas of Iran. Using data from 2006 national census on the school-aged population as well as data from the statistical yearbook of the Ministry of Education on the number of student population, Gender Parity Index (GPI) has been calculated for each grade through dividing the female Gross Enrolment Ratio by the male Gross Enrolment Ratio. Analysis of GPI reveals gender difference between boys and girls across districts. For the first grade, in urban areas there were 74% disparities in favour of boys, 7% in favour of girls and 19% tended towards gender parity. This pattern is in sharp contrast with rural areas, where disparities in favour of boys were 100%. For rural and urban areas on the whole, gender disparities in favour of boys existed in 97% of cases while only in 3% of cases there existed gender parity. For the second grade, in urban areas 17% disparities found in favour of boys, 14% in favour of girls and in other remaining 69% of cases there were gender parity. On the contrary, in rural areas there were 90% disparities in favour of boys, and 10% tend towards gender parity. , Corresponding figures for rural and urban areas on the whole were 77% and 23% respectively. Gender disparities in the third grade and for urban areas, were 30% in favour of boys, 7% in favore of girls, and in other 63% remaining cases,
The aim of present study is to examine Gender Parity Index (GPI) in access to secondary level of education in urban and rural areas of Iran. Using data from 2006 national census on the school-aged population as well as data from the statistical yearbook of the Ministry of Education on the number of student population, Gender Parity Index (GPI) has been calculated for each grade through dividing the female Gross Enrolment Ratio by the male Gross Enrolment Ratio. Analysis of GPI reveals gender difference between boys and girls across districts. For the first grade, in urban areas there were 74% disparities in favour of boys, 7% in favour of girls and 19% tended towards gender parity. This pattern is in sharp contrast with rural areas, where disparities in favour of boys were 100%. For rural and urban areas on the whole, gender disparities in favour of boys existed in 97% of cases while only in 3% of cases there existed gender parity. For the second grade, in urban areas 17% disparities found in favour of boys, 14% in favour of girls and in other remaining 69% of cases there were gender parity. On the contrary, in rural areas there were 90% disparities in favour of boys, and 10% tend towards gender parity. , Corresponding figures for rural and urban areas on the whole were 77% and 23% respectively. Gender disparities in the third grade and for urban areas, were 30% in favour of boys, 7% in favore of girls, and in other 63% remaining cases, it was equally balanced between sexes. These figures are comparable with 90%, 7%, and 3% for rural areas. Results show that disparities for all the three grades of the secondary level of education in urban areas were 39% in favour of boys', 3% in girls' favour and 58% balanced towards parity. In rural areas, there were 93% disparities in favour of boys and other remaining 7% tend towards gender parity. For rural and urban areas on the whole, the analysis demonstrated that in the Secondary level of Education there are 84% disparities in favour of boys and 16% balanced towards gendered parity.هدف تحقیق توصیفی حاضر بررسی تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش دوره راهنمایی تحصیلی مناطق شهری و روستایی استان های کشور بوده است، به این منظور تعداد جمعیت واجب التعلیم (از سرشماری) و جمعیت دانش آموزی (از آمارنامه وزارت آموزش و پرورش) سال 1385 پایه های دوره راهنمایی تحصیلی استخراج و نرخ ثبت نام ناخالص دختران و پسران هریک از پایه های دوره مذکور محاسبه و از تقسیم نرخ ثبت نام ناخالص دختران بر پسران، میزان شاخص تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش هر پایه محاسبه گردید؛ عمده ترین نتایج حاکی از آن است که در پایه اول در شهرها 74% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و در 19% تساوی دیده می شود و در روستاها 100% به ضرر دختران و در مجموع شهر و روستا 97% به ضرر دختران و 3% تساوی وجود داشته است. در پایه دوم در شهرها 17% به ضرر دختران، 14% به ضرر پسران و در 69% تساوی دیده می شود و در روستاها 90% به ضرر دختران و 10% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 77% به ضرر دختران و 23% تساوی وجود داشته است. در پایه سوم در شهرها 30% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و در در 63% تساوی دیده می شود و در روستاها 90% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و 3% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 78% به ضرر دختران و 3% به ضرر پسران و 19% تساوی وجود داشته است. در کل دوره راهنمایی در شهرها 39% به ضرر دختران، 3% به ضرر پسران و در 58% تساوی دیده می شود و در روستاها 93% به ضرر دختران و 7% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 84% به ضرر دختران و 16% تساوی وجود داشته است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823Typology of Iranian Youth Social Problems with Emphasis on Young Women Situationگونه شناسی مسائل اجتماعی جوانان ایران با تأکید بر وضعیت دختران11114145155FAجواد افشارکهناستادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20170424Social changes have many consequential effects on social groups depending on their resources, potentials, and capacities. A group's reaction to social change varies with its power and status position in the society. This paper explores how actions, beliefs, and judgments of youth in distinctive circumstances of young adult years can provide an occasion for social problems. Focusing on the typical situation of Iranian young women, this paper proposes a conceptual framework to classify and analyze Iranian youth behaviours in general and young women behaviours in particular. The suggested framework seems to be potentially helpful in understanding the contexts and circumstances under which youth behaviours are viewed as a social problem. Documentary research method as well as secondary data analysis has been used for the present study.هدف تحقیق توصیفی حاضر بررسی تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش دوره راهنمایی تحصیلی مناطق شهری و روستایی استان های کشور بوده است، به این منظور تعداد جمعیت واجب التعلیم (از سرشماری) و جمعیت دانش آموزی (از آمارنامه وزارت آموزش و پرورش) سال 1385 پایه های دوره راهنمایی تحصیلی استخراج و نرخ ثبت نام ناخالص دختران و پسران هریک از پایه های دوره مذکور محاسبه و از تقسیم نرخ ثبت نام ناخالص دختران بر پسران، میزان شاخص تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش هر پایه محاسبه گردید؛ عمده ترین نتایج حاکی از آن است که در پایه اول در شهرها 74% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و در 19% تساوی دیده می شود و در روستاها 100% به ضرر دختران و در مجموع شهر و روستا 97% به ضرر دختران و 3% تساوی وجود داشته است. در پایه دوم در شهرها 17% به ضرر دختران، 14% به ضرر پسران و در 69% تساوی دیده می شود و در روستاها 90% به ضرر دختران و 10% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 77% به ضرر دختران و 23% تساوی وجود داشته است. در پایه سوم در شهرها 30% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و در در 63% تساوی دیده می شود و در روستاها 90% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و 3% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 78% به ضرر دختران و 3% به ضرر پسران و 19% تساوی وجود داشته است. در کل دوره راهنمایی در شهرها 39% به ضرر دختران، 3% به ضرر پسران و در 58% تساوی دیده می شود و در روستاها 93% به ضرر دختران و 7% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 84% به ضرر دختران و 16% تساوی وجود داشته است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823Meaning Reconstruction of Young Men's Gender Orientation toward Young Women
(A Grounded Theory Study)بازسازی معنائی جهت گیری جنسیتی پسران نسبت به دختران (ارائه یک نظریه زمینه ای)14217245157FAداریوش بوستانیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنرکرماناحمد محمدپوراستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20170424Gender orientation of young men toward young women is an essential part of the leisure time activities, and a contributing factor in the process of gender identity formation. Using a social interpretive approach, this study examines gender orientation of male high school students toward female in the city of Shiraz. Qualitative data, on the basis of an ethnographic fieldwork, collected through participant (or direct) observation and in-depth interview techniques. Using purposive, qualitative sampling strategy, 20 high school students from the city of Shiraz and in keeping with theoretical saturation criterion selected for the study. Grounded theory methodology was employed in data analysis procedure as well as in producing a data-based theory. Through the process of data analysis, following five main categories emerged from axial coding process: Reflexivity, Involvement of Mind, Normative Constrain of Peer Group, Instrumental Relationship, and Unstable Interaction. The core category extracted during selective coding process was taken to be "Reflexive Gender Orientation", which integrates and captures all main categories. The results have been presented in a paradigm model consisting of conditions, interactions and consequences around the core category<em>.</em>این پژوهش درصدد است از رویکرد تفسیرگرائی اجتماعی به بررسی بخشی از کنش های اوقات فراغت یعنی جهت گیری جنسیتی پسران نسبت به دختران، به عنوان بستری برای شکل گیری هویت دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز بپردازد. روش شناسی پژوهش، کیفی است و از روش قوم نگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. داده های کیفی در این مطالعه با استفاده از روش های مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه عمیق گردآوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه نظریه نهایی از روش نظریه زمینه ای استفاده شده است. بر اساس روش نمونه گیری کیفی- هدفمند و نیز معیار اشباع نظری بیست نفر از دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان از مدارس مختلف شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند و جهت گیری جنسیتی آنها نسبت به دختران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ یافته های بدست آمده با استفاده از روش «نظریه زمینه ای» شامل پنج مقوله عمده به شرح زیر می باشند: بازاندیشی، درگیری فضای ذهنی، فشار هنجاری گروه دوستی، ارتباط ابزارمند و روابط ناپایدار. «مقوله هسته» این بررسی «جهت گیری جنسیتی بازاندیشانه» است که سایر مقولات عمده را دربرمی گیرد. نظریه زمینه ای حاصله، در قالب یک مدل پارادایمی شامل سه بعد شرایط، تعاملات و پیامدها ارائه شده است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823The Reasons for Raising Rate of Women Entrance to University
(A Case Study of Ahwaz University Students)چرایی افزایش نسبی ورود دختران به دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه اهواز)17320445158FAابوالقاسم فاتحیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانمهدی ادیبیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانبهجت یزدخواستیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانحسن سعیدیکارشناس ارشد جامعه شناسیJournal Article20170424During last two decades, the girls’ entrance rate to university has been raised substantially. There are various viewpoints about causes and consequences of this observable fact. The present study seeks to investigate the reasons for proportionalincreasing rate of girls’ entrance to university. In this paper we addresses following question; “Regarding the knowledge-based development discourse, what is the critical approach throughwhich the reasons of increasing rate of girls’ entrance to university can be analyzed?” To answer this question, seven hypotheses were examined. The analysis of a survey data, which collected a set of likert scale items among a group of 364 students of Ahwaz University in the academic year of 2006/2007confirmed all the seven hypotheses of the research. In brief, findings showed that the reasons of the increasing rate of girls’ entrance to university must be scrutinizedonthe basis of an eclectic approach in the form of a complex set of multiple reasons. These multiple reasons, which are in fact summarize the research hypothesis as well,are the change in the attitude of the society concerning participation of women, increasing knowledge of women in regard to their rights, job accessibility, achieving social status, development of the scope of spouse choosing, university attractions and growthofwomens’ expectations as well. حدود دو دهه است که روند افزایش ورود دختران به دانشگاه سیر صعودی داشته است. محققان و صاحب نظران در علل این فزونی و نیز پیامدهای مثبت و یا منفی آن دیدگاه های متفاوت و گاه متضادی را بیان کرد هاند. در مقاله حاضر با موضوع چرایی فزونی نسبی ورود دختران به دانشگاه، علل این افزایش در یک مطالعه موردی بررسی شده است. پرسش اصلی این است که در برابر علل فزونی ورود دختران به دانشگاه با توجه به گفتمان توسعه دانایی محور، رویکرد برگزیده، نقادانه و عملیاتی چیست و چگونه م یتوان این فزونی را تحلیل کرد؟ برای بررسی این پرسش هفت فرضیه مطرح گردید. یافته های میدانی پژوهش که با استفاده از طیف لیکرت در یک نمونه 364 نفری از دانشجویان دختر دانشگاه اهواز در سال تحصیلی 86-1385 با روش پیمایشی به ثمر رسیده است، تمامی هفت فرضیه پژوهش را تأ یید کرد و نشان داد که عوامل فزونی ورود دختران به دانشگاه را باید با رویکردی تلفیقی از مجموع های از علل چندگانه جس توجو کرد. این عوامل چندگانه که در واقع صور تبندی فرضیات پژوهش را نیز تشکیل م یدهد، عبارتند از: تغ ییر نگرش جامعه نسبت به مشارکت زنان، افزایش آگاهی زنان نسبت به حقوقشان، دستیابی به شغل، کسب منزلت اجتماعی، گسترش دامنه انتخاب همسر، جاذبه های دانشگاه، افزایش توقعات زنان.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823Evaluation of Effectiveness of Leisure Time Programs for
Girl Students
(The Case Study of Northern Khorasan Province)اثرسنجی برنامه های اوقات فراغت دختران دانش آموز (مطالعه موردی استان خراسان شمالی)20523645159FAحامد عطائی سعیدیعضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزمحسن ناصری رادکارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسیده فاطمه محبیکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20170424The purpose of the present study is to evaluate the Effectiveness of Leisure Time Programs for girl students in the NorthernKhorasanProvince. The research design was a quasia-panel study. Target population of the study was all girl students at the primary, secondary and high school level, who participated in the Leisure Time Programs during the 2008 summer. A sample size of 583 respondents in all educational level selected for the study. Data was collected using a standard questionnaire instrument. Statistical data analysis was done with SPSS software program, using nonparametric Wilcoxon test. Findings clearly show that significant differences existed in students' degree of religiousness, social participation, enthusiasm, and degree of familiarity with Islamic Revolution and Imam Khomeini's thoughts before and after participation in the program. Briefly, results indicated that Leisure Time Programs are conducted in effective manner and arrived at a positive outcome.پژوهش حاضر، با هدف ارزشیابی اثربخشی برنامه اوقات فراغت دانش آموزان دختر اجراء گردیده است. روش اصلی، ارزشیابی با استفاده از طرح آزمایش شبه پانل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی ابتدائی (سوم تا پنجم) راهنمائی و متوسطه شرکت کننده در برنامه اوقات فراغت تابستان 1387 در استان خراسان شمالی است. حجم نمونه 583 نفر است. داده های بدست آمده از اجرای پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و تحت آزمون معناداری ویلکاکسون مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که میزان دینداری، مشارکت اجتماعی، شادابی و نشاط، آشنایی با اندیشه های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در میان دانش آموزان دختر در قبل و بعد از اجرای برنامه تفاوت داشته است طوری که می توان گفت برنامه اوقات فراغت اثربخش بوده است. جهت این تأثیر نیز مثبت است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823چکیده مقالات به عربی24024645160FAJournal Article20170424شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114420090823English Abstractsچکیده مقالات به انگلیسی41045161FAJournal Article20170424