شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187220160822First Pageصفحات آغازین1355632FAJournal Article20180115شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187220160822Study of Employment Policy Strategies in the field of Motherhood
in Islamic Republic of Iranبررسی راهبردهای سیاست اشتغال در حوزهی مادری در جمهوری اسلامی ایران7314441210.22095/jwss.2016.44412FAراحله کاردوانینویسنده مسئول دانشجوی دکتری رشته مطالعات زنان، دانشگاه تربیت مدرسعلی اکبر تاج مزینانیاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.عزت السادات میرخانیاستادیار گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرسسیدمهدی سجادیدانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس.Journal Article20170315<strong>Study of</strong><strong>Employment Policy Strategies in the field of Motherhood</strong>
<strong>i</strong>
Without a doubt, an important part of the challenges related to the employment of women, with associated maternal role. The occurrence of major changes in the quality and quantity of the mother's role in Iranian society and significant changes relate to issues of education and employment of women, showed as well the importance of this area. Obviously the macro management of such changes, in order to support and facilitate the mother in the interest of the capabilities and opportunities of women in the development process of the country is the responsibility of governance and social policy is one of the tools to effectively manage social change. "Employment policy" is one of its strategies in the field of social policy and mother, the set of governance measures in order to facilitate the employment income and apply for groups of mothers. This research is based on qualitative content analysis and study of all the executive and legislative policies adopted by the authorities of the Islamic Republic of Iran from 1979 to 2016 to study the policy and analysis strategies, in both macro and micro levels investigated. In the end, the macro topics "justice" and "income" of the overall policy analysis and topics of "facilities polices" and "income policies", are the micro-level strategies.
<strong>mic Republic of Iran</strong>بیتردید، بخش مهمی از چالش های مربوط به اشتغال زنان، با نقش مادری آنها پیوند دارد. وقوع تغییراتی مهم در کمّ و کیف ایفای نقش مادری در جامعهی ایران و ربط معنادار این تغییرات به مقولات تحصیل و اشتغال زنان، اهمیت توجه به این عرصه را به خوبی نشان می دهد. بدیهی است که مدیریت کلان چنین تغییراتی، در راستای حمایت و تسهیل مادری، در کنار بهره مندی از توانمندی ها و فرصت های زنان در روند توسعهی کشور، بر عهدهی حاکمیت است و سیاست اجتماعی یکی از ابزار کارآمد در مدیریت تحولات اجتماعی به شمار می رود. «سیاست اشتغال» یکی از بخش های سیاست اجتماعی است و راهبردهای آن در حوزهی مادری بر مجموعه تدابیر و اقدامات حاکمیت در راستای تأمین درآمد و تسهیل اشتغال برای گروه مادران صدق می کنند. این پژوهش، مبتنی بر روش تحلیل محتوای کیفی و با مطالعهی کلیهی سیاست های تقنینی و اجرایی مصوّب مراجع مختلف سیاست گذاری جمهوری اسلامی ایران از سال 1358 تا سال 1394 به مطالعه و تحلیل این راهبردها، در دو سطح کلان و خرد پرداخته است. در انتها، مقولات کلان «تحقق عدالت» و «تأمین درآمد» از تحلیل سیاست های کلی نظام و مقولات «سیاست های تسهیلی» و «سیاست های تأمین درآمد» از بررسی راهبردهای سطح خرد حاصل شد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187220160822Women Management Review according to traditionبررسی روایی مدیریت زنان33564441310.22095/jwss.2016.44413FAعلی آقاپیروزاستادیار گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.Journal Article20170315According to the Prophet of Islam, many Muslims, pose two claims. First, The lack of legitimacy for women's leadership. Second, The lack of efficient for the womens management. The question is whether the document Embed Prophet, it can be concluded that the Women are inefficient in managing. By examining the narrative, concludes that "Len Yflh narrative" is not acceptable document. And forged and later than the time of the Prophet and against the Koran. While the narrative, created with personal motives and in order to escape from participation in the Battle of the Camel. Even assuming acceptance of the document and the matter foreigner knowing it and ignored the story Queen, The content of this narrative can only prove the inefficient of women in governance and in no way can not prove the failure of women to management rule below. However, this kind of management is also not preferable for women. Except in cases of emergency the first priority is for women, perform the duties of wife and mother to protect the family. The method is seminary library and using the method of ijtihad.بسیاری از متدینان به استناد روایتی از پیامبر (ص) مبنی بر «لن یفلح قوم ولوا امرهم امراة» دو مدعا را مطرح میکنند: اول عدم مشروعیت مدیریت زنان و دوم ناکارآمدی مدیریت آنها. سؤال این است که آیا با استناد به این روایت میتوان ناکارآمدی مدیریت زنان را نتیجه گرفت؟ با بررسی روایت، چنین استنتاج میشود که «روایت لن یفلح» به لحاظ سندی اطمینانآور نیست و برساخته و متأخر از زمان پیامبر (ص) و مخالف قرآن است. ضمن آنکه با انگیزهی شخصی ابوبکره به منظور فرار از شرکت در جنگ جمل صادر شده است. حتی با فرض پذیرش سند و قضیهی خارجیه دانستن آن و اغماض از داستان ملکهی سبا، مفاد این روایت تنها میتواند ناکارآمدی زنان را در سطح حکومت و زمامداری ثابت کند و به هیچ وجه توان اثبات ناکارآمدی زنان برای مدیریتهای پایینتر از زمامداری را نخواهد داشت. هر چند که این گونه مدیریتها نیز برای زنان رجحان ندارد مگر در موارد ضروری. اولویت زنان انجام دادن وظایف همسری و مادری برای حفظ بنیان خانواده است. روش تحقیق، کتابخانهای و بهرهگیری از شیوهی اجتهاد حوزوی است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187220160822Study of Possibility of Overlapping Essential Jurisdiction of Family Court with other Authoritiesبررسی امکان تداخل صلاحیت ذاتی دادگاه خانواده با مراجع دیگر57804441410.22095/jwss.2016.44414FAجواد خالقیاناستادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی کرج.الهه نوریکارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی کرجامید محمدیدانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری.Journal Article20170315In some claims, the essential jurisdiction of family court overlaps other authorities including judging and non-judgingones. In some cases, jurisdiction of family court could be associated with other authorities and it seems to be feasible to review the case in both authorities simultaneously (potential and de facto union), in some cases both authorities are qualified to review the care and such interferometry could be combined, however, should the case discussed in one court, it cannot be raised simultaneously in another one (potential combination of jurisdictionand non-aggregation de facto); in some other cases of interferometry, aggregation of jurisdictions seems not to be feasible and the law should determine the competent authority; and the overlapping occurs due to expediency of the cases to be discussed in both authorities and priority of one to the other shall be determined by an authentic authority. The authorities whose essential jurisdiction may overlap family court consist of legal public court, criminal public court, dispute settlement boards and deeds registration departments. Someinterferometry and parallel works could be observed in compromising and settlementbetween the aforesaid qualified authorities.در برخی دعاوی صلاحیت ذاتی دادگاه خانواده در تداخل با مراجع دیگر اعم از قضاوتی و غیرقضاوتی قرار می گیرد. در مواردی، امکان جمع صلاحیت دادگاه خانواده با مرجع دیگر و رسیدگی در هر دو مرجع به صورت همزمان وجود دارد (اجتماع بالقوه و بالفعل)؛ در برخی موارد هر دو مرجع صالح به رسیدگی اند، اما در صورت طرح دعوی در یک مرجع نمیتوان همان دعوی را همزمان در مرجع دیگر طرح کرد (اجتماع صلاحیت ها به صورت بالقوه و عدم اجتماع به صورت بالفعل)؛ در برخی دیگر از تداخل ها، اجتماع صلاحیت ها امکانپذیر نبوده و قانون دربارهی مرجع صالح رسیدگی تعیین تکلیف می کند و علت تداخل در این موارد اقتضای رسیدگی در هر دو مرجع و ترجیح یکی بر دیگری با اعتبار معتبر است. مراجعی که صلاحیت ذاتی آنها با دادگاه خانواده امکان تداخل دارد عبارتاند از دادگاه عمومی حقوقی، دادگاه عمومی کیفری، شوراهای حل اختلاف، ادارات ثبت اسناد. نتیجه اینکه هر چند قانونگذار در تحولات جدید گام های مؤثر برای بهبود وضعیت فعلی برداشته، اما در امر صلاحیت ابهاماتی را ایجاد کرده است. حتی در امر صلح و سازش میان مراجع صلاحیت دار فوق نیز تداخل و موازی کاری هایی می توان مشاهده کرد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187220160822Analyzing the amount of wife’s inherited from immovable property and the option to terminate it’s contractsواکاوی میزان ارث زوجه از عقارات و خیار معاملات آن81994441510.22095/jwss.2016.44415FAعبدالجبار زرگوش نسبعضو هیأت علمی دانشگاه ایلام0000-0002-5908-2173میثم دوستی پوردانشجوی دکتری دانشگاه ایلام.Journal Article20170315From long time ago, one of differences between jurisconsults and lawyers is the amount of wife’s inherited her husband’s immovable property. The civil law of Iran before 1387 followed up the famous opinion of jurisconsults in act 946, but from 1387 accepted the obscure opinion with a new amendment that this opinion seems more logical with the review of reasons. In consequence of differences in the amount of wife’s inherited from immovable property, also there are some differences about the right of wife’s option from the contracts of husband’s immovable property such as land and house. In one of both cases exist five opinions. Because of the civil law somehow deprives wife in husband’s immovable property before and after correction, this question is mentioned that despite the deprivation of wife from the same husband’s immovable property, Is she inherited from the option right to terminate the contract of immovable property or not? The answer of this question doesn’t mention in law and is one of come down with problems in society. In this research after studying the amount of wife’s inherited from immovable property and it’s reasons, obtained different opinions about the amount of option right of wife from immovable property that is done in descriptive analysis method, That the fifth opinion means the wife to be right of option in case of the sale of immovable property and deprivation from option right, if the husband buy immovable property, is prefered.یکی از اختلافات فقها و حقوقدانان از دیرباز، مسئلهی میزان ارث زوجه از اموال غیرمنقول زوج است. قانون مدنی ایران تا قبل از سال 1387 در مادهی 946 از نظر مشهور فقها تبعیت میکرد، اما از سال 1387 با اصلاحیه ای جدید نظریهی غیر مشهور را پذیرفته که با بازبینی ادله این نظریه منطقی تر به نظر می رسد. به تبع اختلاف در میزان ارث زوجه از اموال غیرمنقول، دربارهی حق خیار زوجه از معاملات اموال غیرمنقول زوج نیز اختلاف هست. در هر یک از دو مورد پنج نظریه وجود دارد. از آنجا که قانون مدنی قبل و بعد از اصلاح به نوعی برای زوجه در اموال غیرمنقول زوج محرومیت قائل شده، این سؤال مطرح است که با وجود محرومیت زوجه از عین اموال غیرمنقول زوج، آیا وی از حق خیار معاملات غیرمنقول ارث می برد یا نه؟ پاسخ این سؤال در قانون نیامده و یکی از مسائل مبتلابه در جامعه است. در این پژوهش پس از بررسی میزان ارث زوجه از اموال غیرمنقول و ادلهی آن، نظریههای مختلفی دربارهی میزان حق خیار زوجه از اموال غیرمنقول که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، به دست آمده که نظریهی پنجم یعنی محق بودن زوجه از خیار در صورت فروش اموال غیرمنقول و محرومیت از حق خیار در صورت خرید اموال غیرمنقول توسط زوج، ارجح است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187220160822A Reflection on rights and assignments Muslim and non-Muslim Spouses in the wedded life.تأمّلی بر حقوق و تکالیف زوج مسلمان و زوجهی کافر در زندگی زناشویی1011184441610.22095/jwss.2016.44416FAمحمود حائریعضو هیئت علمی دانشگاه یزد.حافظه شایقکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه یزدنویسنده مسئولعلی تولّاییعضو هیئت علمی دانشگاه یزد.Journal Article20170315One of the major issues in the field of Family Jurisprudence, is the Marriage of a man and a woman who do not share a common religion. Regardless of the important controversial is sue of the appropriacy of marriage of a Muslim man to a non-muslim woman, the following question is raised: is the non-muslim wife entitled to equal rights and duties as a muslim wife when the muslims wife is a non- muslim? Investigating the most importand the rights and duties of muslim and non-muslim wires, the present research concludes that in many cases there is more Tolerance and Leniency towards a non-muslim wife. A non-muslim wife does not have to accept the principle of religion.Also, she is not obliged to observe the laws and directives of Islam which are subordinat to acceptance of Islam including wearing veil and performing ablution after sexuat intercourse of course, it is hofed that she will be encouraged to convert in to Islam. Also, according to generic reasons, a non-muslim wife is entitled to the same rights as a muslim wife including dowry, residence right, divorce, vow right and good relationship.The only exception is inheritance of aethist wife from her husband.یکی از مباحث مهم در حوزهی فقه خانواده، ازدواج زن و مردی است که دین مشترک ندارند. صرف نظر از بحث مهم و اختلافی صحت یا بطلان ازدواج مرد مسلمان با زن غیرمسلمان این سؤال مطرح میشود که چنانچه همسر مرد مسلمان، زن غیرمسلمان باشد، آیا تمامی حقوق و تکالیفی که زوجهی مسلمان دارد، زوجهی غیرمسلمان نیز دارد؟ تحقیق حاضر، با بررسی مهمترین حقوق و تکالیف زوجهی مسلمان و غیرمسلمان به این نتیجه میرسد که نه تنها در مواردی نسبت به زوجهی نامسلمان تساهل و آسانگیری بیشتری شده - آنجا که او را به پذیرش اصل دین مجبور نمیکند- بلکه وی را به رعایت احکام و دستورات اسلام که فرع بر پذیرش اسلام است مانند حجاب، غسل جنابت و... نیز مجبور نمیکند؛ هر چند امید است، وی به دین اسلام ترغیب و تشویق شود. همچنین بنا بر اطلاق ادله، همان حقوقی که زن مسلمان نسبت به شوهر خود دارد، از قبیل مهریه، حق سُکنی، حق طلاق، حسن معاشرت و... زن غیرمسلمان نیز نسبت به شوهر خود دارد و تنها ارث بردن زن کافر از مرد مسلمان استثناء شده است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187220160822Analyzes the status of legal advisers in Article 2 of the 1391 Family Protection Lawتحلیل جایگاه مشاور قضایی زنان در ماده 2 قانون حمایت خانواده 13911191354441710.22095/jwss.2016.44417FAعبدالله بهمن پوریاستادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوجنویسنده مسئولعبداله بهمن پوریسهیلا جعفرپوردانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوجJournal Article20170315Based on popular point of views of jurists and judges "being a man is a necessary condition for judging and women judging is absolutely forbidden". They present many reasons in supporting their views such as referring to Quran, hadith, consensus, the principle of lack of license, jurist's agreement and so on. Of course gradually this point of view has been the topic of many researches, so researchers and investigators, looking through a historical view, has represented that the main reason of this view (women lack of competences for judging has come from lack of women presence in community. Therefore it is not related to women personality, character or ability. However this study is going to prove it so that women presence as a criminal judge is not appropriate to the dignity of women, but the women presence in civil cases especially family Ones have positive effects. It is an innovations, women as a judge counselors in article 2 of the family support law in 1391 and it has a supporting role for women. History of women presence in such areas or more like: counselor of family court (as the two sides of a discrepancy in family court are wife and husband, so the attendance of a woman counselor is helpful), counselor of the court, counselor of legal department and other offices including judging occupations. Finally it should be mentioned that appointing a woman as a judge counselor is an exception for women judging.طبق نظر مشهور فقها مرد بودن در قضاوت شرط است و قضاوت زن مطلقاً جایز نیست. این دسته از فقها در تأیید نظرات خود به قرآن کریم، روایات، اصل عدم جواز، اجماع و ادلهی دیگر مراجعه کردهاند. به تدریج، برخی از محققین قول مشهور را نقد کردند تا جایی که با نگاهی تاریخی دلیل اصلی کنار گذاشتن زنان از قضاوت را محرومیت ایشان از حضور در اجتماع میدانند. بدین ترتیب محرومیت زنان از قضاوت ربطی به شخصیت ایشان ندارد، بلکه به منشأ تاریخی اجتماعی محرومیت کلی زنان از حضور در اجتماع مرتبط است. این پژوهش در پی اثبات این مطلب است که حضور زنان به عنوان قاضی کیفری متناسب شأن زن نیست، اما حضور زن در دعاوی مدنی به خصوص دعاوی خانواده منشأ اثرات مثبت است. حضور قاضی مشاور زن در مادهی 2 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 نوعی نوآوری است و جنبهی حمایتی برای زن دارد. به نظر میرسد، تعیین قاضی مشاور زن، بلکه استثنایی برای قضاوت زن است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187220160822Englis A bstractsچکیده مقالات به انگلیسی4955634FAJournal Article20180115