شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827239120210522Gender justice and the discourse of change in women's jurisprudential rulingsعدالت جنسیتی و گفتمان تغییر در احکام فقهی زنان12812823610.22095/jwss.2021.259993.2548FAمهدی شجریاندکترای فلسفه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20201201Gender justice means entitlement justice for women and men. The discourse of change seeks to reduce the jurisprudential inequalities between men and women in order to achieve this justice. The purpose of this study is to analyze the methodology of this discourse and provide a desirable methodological roadmap for achieving gender justice. In this regard, by analytical-critical method, the works of writers after the Islamic Revolution on these inequalities have been studied. Under this discourse, "non-jurisprudential and intellectual approaches" undermine the credibility of the book and tradition. But jurisprudential and quasi-jurisprudential approaches still insist on the validity of some jurisprudential arguments. Under these recent approaches, the "change approach in implementation" considers the scope of change only in the implementation stage of Sharia rules. The "change approach in infallibility" considers the stage of inference of Sharia rules to be changed, and is formed by "discovering new branches" and revision the reasons with the conventional methods in jurisprudence. And the "setting of new principles approach" achieves new jurisprudential ideas by ijtihad in the rules of inferring the Shari'a ruling themselves and acquiring new methods. Despite some criticisms of these approaches, some of their rules are acceptable. And the desired order in them for achieving gender justice is as follows: First, the establishment of new principles and the revision of the rules of inference; Second, discovering new branches and revision the reasons; Third is the change approach in implementation on the assumption that inequality leads to corruption, and fourth is the discourse of stability on the assumption that no justified change is proven even in the execution stage.عدالت جنسیتی به معنای «عدالت استحقاقی در مورد زنان و مردان» است. گفتمان تغییر میکوشد نابرابریهای فقهی میان زن و مرد را برای دستیابی به این امر کاهش دهد. هدف این پژوهش واکاوی متدولوژی این گفتمان و ارائه نقشه راه روشمندانه مطلوب برای دستیابی به عدالت جنسیتی است. در این راستا با روش تحلیلی ـ انتقادی، آثار نویسندگان پس از انقلاب اسلامی در خصوص این نابرابریها بررسی شدهاند. در ذیل این گفتمان «رویکردهای غیرفقهی و روشنفکرانه» در اعتبار کتاب و سنت خدشه میکنند اما رویکردهای فقهی و شبه فقهی همچنان بر اعتبار فی الجمله ادله فقهی اصرار دارند. در ذیل این رویکردهای اخیر نیز، «رویکرد تغییر در اجرا»، دامنه تغییر را صرفاً در مرحله اجرای این احکام میشمارد. «رویکرد تغییر در افتاء»، مرحله استنباط این احکام را دستخوش تغییر دانسته، با «کشف فروع جدید» و بازنگری در ادله با روشهای مرسوم در فقه شکل میگیرد و رویکرد «وضع اصول جدید» با اجتهاد در خود قواعد استنباط حکم شرعی و دستیابی به روشهایی نوین به اظهار نظرهای فقهی جدید دست مییابد. صرفنظر از اشکالات صغروی که در این رویکردها وجود دارد، فیالجمله صورتبندیهای کبروی آنها قابلقبول است و نظم مطلوب در آنها برای دستیابی به عدالت جنسیتی بدین شرح است: یکم وضع اصول جدید و بازنگری در قواعد استنباط؛ دوم کشف فروع جدید و بازنگری در ادله؛ سوم رویکرد تغییر در اجرا در فرضی که نابرابری مفاسدی به دنبال دارد و چهارم گفتمان ثبات در فرضی که هیچ تغییر موجهی حتی در مقام اجرا به اثبات نرسد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827239120210522The moral model of divorce of spouses in the Holy Quranالگوی اخلاقی طلاق همسران در قرآن کریم304813802910.22095/jwss.2021.292157.2711FAمحمد رضا جباراناستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210403Divorce as a voluntary act is a matter of moral precept, But the context and conditions of separation prevent attention to ethics. Resolving the incompatibility of the emotional and social contexts of divorce with moral behavior requires an efficient and documented moral model.This study assumes that the Holy Quran has an effective moral model for this part of married life, Using a descriptive-analytical method, he has tried to discover this pattern from the Holy Quran and has analyzed the verses related to the subject of divorce by relying on interpretive sources. The findings of this study showed that the Holy Quran has provided a four-dimensional model for the moral implementation of divorce: To follow this template, The purpose of divorce should be to achieve the opportunity for perfection, Based on the social effects of divorce, the multilateral sentence of divorce should include purification, prescription and recommendation, In the context of observing custom, efforts should be made to maintain peace and good competition And go through the process of observing time, witnessing and benefiting.طلاق به مثابه یک کنش اختیاری، موضوع احکام اخلاقی است، ولی ظروف و شرایط جدایی مانع توجه به اخلاق میشود. رفع ناسازگاری ظروف و شرایط عاطفی و اجتماعی طلاق با رفتار اخلاقی، نیازمند الگوی اخلاقی کارآمد و مستند به واقعیت است. این پژوهش با این پیشفرض که قرآن کریم برای این بخش از زندگی همسرانه الگوی اخلاقی کارآمدی دارد، با روش توصیفی – تحلیلی در صدد کشف این الگو از قرآن کریم برآمده و با تکیه بر منابع تفسیری به تحلیل آیات مربوط به موضوع طلاق پرداخته است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که قرآن کریم برای اجرای اخلاقی طلاق الگویی مرکب از چهار ضلع ارائه کرده است: برای مراعات این الگو، طلاق باید با هدف دستیابی به فرصتی برای حرکت کمالی، بر مبنای توجه به آثار اجتماعی، چندجانبگی حکم شرعی شامل تنزیه، تجویز و توصیه، در بستر مراعات عرف، تلاش برای حفظ مسالمت و مسابقه نیکی صورت بگیرد و فرایند مراعات وقت، اشهاد و تمتیع را طی کند.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827239120210522Women's claims in Right to Social Security
Women's claims and Right to Social Security with emphasis on the Constitution of the Islamic Republic of Iranزنان و حق بر تأمین اجتماعی با تأکید بر قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران497013802610.22095/jwss.2020.214560.2226FAراحله سادات حسینیدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.00000-0002-4561-639xمحمدجواد جاویداستاد،گروه حقوق عمومی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران.0000-0002-6888-0361سید محمد حسینیدانشیار ،گروه حقوق عمومی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران ، ایرانبابک درویشیاستادیار، گروه حقوق عمومی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران ، ایران0000-0001-9633-124XJournal Article19700101In accordance with Article 21 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the Government has a duty to guarantee the rights of women (specific) in all respects and in Article Twenty-nine of the constitution, the state has a duty to provide "publicly" insurance and social security protections for all. Also, to join Iran in Convention No. 102 (1952 Social Security Convention), the government is required to enforce the right to social security for all people, especially women. Therefore, the main question of this research is about the obligations of the government in fulfilling women's claims and exercising the right to social security based on the constitutional. This research has analyzed human rights conventions using library data and emphasizing constitution, laws and regulations and Human Rights Conventions and It is believed that the rule of law for women to enjoy human dignity and social security in accordance with the Constitution and in the field of human rights, preparing the way for poverty alleviation and creation of welfare life in Iran.به استناد اصل بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت وظیفه دارد حقوق زنان در تمام جهات «بهطور خاص» را تضمین نماید و به استناد اصل بیست و نهم قانون اساسی، دولت بر ارائه خدمات و حمایتهای تأمین اجتماعی بهصورت بیمه برای همگان «بهطور عام» تکلیف دارد و در راستای پیوستن ایران به مقاوله نامه شماره 102 (کنوانسیون 1952 تأمین اجتماعی) نیز دولت مکلف به اجرای حق بر تأمین اجتماعی برای یکایک مردم خصوصاً زنان است. لذا این پژوهش با هدف بررسی تکالیف دولت در تأمین مطالبات زنان و اجرای حق زنان بر تأمین اجتماعی به استناد قانون اساسی با استفاده از روش اسنادی و کتابخانهای با تأکید بر اصول مرتبط در قانون اساسی به بررسی سایر قوانین و مقررات و کنوانسیونهای حقوق بشری مرتبط با موضوع نیزپرداخته است. تحلیل و نتیجه این پژوهش نشان میدهد که حاکمیت قانون در راستای برخورداری زنان از کرامت انسانی و حق بر تأمین اجتماعی بر اساس قانون اساسی و با در نظر گرفتن سپهرحقوق بشری، میتواند زمینهساز رفع فقر و ایجاد رفاه برای زنان در ایران باشد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827239120210522The Legal-Jurisprudential Analysis of Detriment Prohibition Rule in Remedying Damages Caused by Wife’s Obedience and Disobedienceتحلیل فقهی - حقوقی قاعده لاضرر در رفع ضرر ناشی از تمکین و نشوز زوجه718713802710.22095/jwss.2021.281526.2647FAمریم مهاجریدکتری حقوق دانشگاه امام صادق (ع)، دانشآموخته سطح 3 حوزهعلمیه رشته فقه و اصول، تهران، ایرانJournal Article20210416The God has not ordained harmful rules in the primary legislation position, but if the implementation of one of these rules causes any damage to a person, then the prohibition of detriment rule would resolve it. This study aims to investigate the position and requirements of the prohibition of detriment rule in remedying the damages caused by special obedience or disobedience of wife to the husband based on descriptive-analytical method. Although, the special obedience is one of the wife’s duty according to legal and jurisprudential rules, but the prohibition of detriment rule as a superior and dominant rule could remove the harmful primary rules or rules which are related to harmful consequences. Therefore, the prohibition of detriment rule has an important position in remedying damages caused by special obedience or disobedience of wife to the husband. Article 40 of Statue and article 1108 of civil law are also confirming this claim. So, though it is the wife’s obligation to obey the husband, but if the implementation of this duty makes any harm to her, she could refuse the obedience based on the prohibition of detriment rule, article 40 of Constitution, and article 1108 of civil law, which are the reflections of prohibition of detriment rule in law. Also, if the wife becomes disobedient, then the husband could not hurt her by assault and battery.خداوند در مقام تشریع اولیه، احکام ضرری وضع نکرده است، اما اگر یکی از همین احکام، در مقام اجرا برای فردی متضمن ضرر شود، قاعده لا ضرر، آن را مرتفع میسازد. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال است که قاعده لا ضرر در رفع ضررهای ناشی از مبادرت ورزیدن زوجه به تمکین خاص و رفع ضررهای ناشی از نشوز زوجه نسبت به زوج، از چه جایگاه و اقتضائاتی برخوردار است؟ یافتههای پژوهش حاکی است علیرغم اینکه مطابق احکام فقهی و حقوقی تمکین خاص از وظایف زوجه است، اما قاعده لا ضرر بهعنوان یکی از قواعد حاکم بر احکام اولیه میتواند احکام ضرری یا احکام متعلق به موضوعات متضمن ضرر را در فروضی که ورود چنین ضرری متصور است، مرتفع سازد. لذا قاعده لا ضرر بهعنوان مهمترین قاعده فقهی در رفع ضرر ناشی از تمکین خاص زوجه و همچنین رفع ضرر ناشی از ناشزه شدن زوجه برای زوج از جایگاه مهمی برخوردار است. اصل (40) قانون اساسی و ماده (1108) قانون مدنی نیز مؤید همین مدعاست. لذا اگرچه یکی از تکالیف زوجه آن است که از زوج تمکین کند، لیکن اگر ایفای این تکلیف متضمن ورود ضرر به زوجه باشد، بر اساس قاعده لا ضرر و همچنین وفق اصل (40) قانون اساسی و ماده (1108) قانون مدنی - که درواقع یکی از جلوههای قاعده لا ضرر محسوب میشوند- زوجه میتواند از تمکین خودداری نماید. همچنین اگر زوجه ناشزه شود، زوج حق ندارد با ضربوجرح، به او ضرر برساند.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827239120210522White marriage from a jurisprudential-legal perspectiveازدواج سفید از منظر فقهی - حقوقی8910614122710.22095/jwss.2021.295721.2739FAعلی نصرتیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایرانسید ابوالقاسم حسینی زیدیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایرانموسی لشنیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایرانJournal Article20210317White marriage means that the parties take action to co-habitation without concluding a legal marriage or lack one of the conditions of the marriage; and since its statistics are increasing in our current society, it is necessary to investigate the jurisprudential and legal aspects of this phenomenon. The present research attempts to investigate the importance of white marriage in jurisprudence and law in a descriptive-analytical method and has concluded that white marriage is not always considered as a marriage due to the lack of one of the pillars of correct legal marriage in terms of jurisprudence and law because three states can be imagined in white marriage, and all the three states lack one or more elements (pillars): in the first case, the parties take action to (co-exist) be together without any intention of marriage; In the second case, although they take action to (co-exist) be together with intention of marriage, there is no considerations and verbal acceptance (some consider this sort of marriage as a reciprocal (without acceptance) marriage); And in the third case, although there is both the intention and word, there are no other pillars of legal marriage, such as the father's permission for a virgin daughter or mentioning the dowry and duration in a temporary marriage.ازدواج سفید آن است که طرفین بدون عقد نکاح شرعی یا مفقود بودن یکی از شروط نکاح، اقدام به تشکیل زندگی مشترک میکنند و ازآنجاکه آمار آن در جامعه کنونی ما رو به فزونی است لازم است ابعاد فقهی و حقوقی این پدیده مورد مداقه قرار بگیرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد بررسی اهمیت ازدواج سفید در فقه و حقوق است. یافتههای پژوهش نشان داد که ازدواج سفید همواره به دلیل نداشتن یکی از ارکان ازدواج صحیح شرعی ازنظر فقهی و قانونی اساساً ازدواج شمرده نمیشود چراکه در ازدواج سفید سه حالت را میتوان تصور کرد و هر سه حالت هم فاقد یک یا چند رکن هستند:در حالت اول طرفین بدون قصد ازدواج اقدام به همباشی میکنند؛ در حالت دوم گرچه بهقصد ازدواج اقدام به همباشی میکنند لکن ایجاب و قبول لفظی وجود ندارد (برخی این قسم را همان نکاح معاطاتی میدانند)؛ و در حالت سوم نیز گرچه هم قصد و هم لفظ وجود دارد اما سایر ارکان ازدواج شرعی مثل اذن پدر برای دختر باکره یا ذکر مهر و مدت در ازدواج موقت وجود ندارد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827239120210522Analysis and critique of Articles 1050 and 1051 of the Civil Law
(Eternal sanctity resulting from marriage in the days of period during)تحلیل و نقد ماده 1050 و 1051 قانون مدنی (حرمت ابدی ناشی از ازدواج در ایام عده)10712313802810.22095/jwss.2021.257292.2532FAعبدالله بهمن پوریاستادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانعبداله بهمن پوریJournal Article20210113If marriage is attempted in the days of period during, there will be eternal sanctity between a man and a woman in two ways. These two cases have been crystallized in Articles 1050 and 1051 following the jurisprudence in the civil law. The first case is marrying a woman who is in the period during, even if intimacy does not take place, and the second case is ignorance of the period during, but with the occurrence of intimacy. There are many ambiguities and questions about these materials, including how, despite the principles and rules regarding the excuse of the ignorant, there is such a ruling about the ignorant person? Should the intromission cause sanctity at the time of the person or is it sufficient after that? What is the Shari'a ruling on children born from such a marriage? And most importantly, is there a way to call it eternal sanctity? The findings of this study indicate that one of the ways to get rid of eternal sanctity is that usually the form of marriage contract is performed by a lawyer. Therefore, the scope of a lawyer's power of attorney is "creating a valid contract", not a marriage that is corrupt and leads to eternal sanctity. Therefore, if the lawyer performs the form of a corrupt marriage, such a contract has no effect, and in order to fulfill the issue of sanctity, there must be an intercourse in the days of period during to prove the ruling of eternal sanctity, so if intimacy takes place after the marriage has ended, the woman as is not a married woman and intimacy does not cause respect.اگر در ایام عده اقدام به ازدواج شود در دو صورت میان مرد و زن حرمت ابدی به وجود میآید. این دو حالت به تبعیت از فقه در قانون مدنی در مواد 1050 و 1051 متبلور گردیده است. حالت اول عقد کردن زنی که در عده است حتی اگر نزدیکی صورت نگیرد و حالت دوم جهل به عده اما با وقوع نزدیکی است. در خصوص این مواد ابهامات و سؤالات فراوانی وجود دارد، ازجمله اینکه چگونه باوجود اصول و قواعد در خصوص معذور بودن جاهل چنین حکمی در مورد فرد جاهل وجود دارد؟ آیا دخول موجب حرمت باید در زمان عده باشد یا بعد آنهم کفایت میکند؟ حکم شرعی فرزندان متولد از چنین نکاحی چیست؟ و از همه مهمتر آیا راهکاری برای تخلص از حرمت ابدی وجود دارد؟ یافتههای این پژوهش حاکی است یکی از راههای رهایی از حرمت ابدی این است که معمولاً صیغهی عقد ازدواج، توسط وکیل اجرا مىگردد. بنابراین، محدودهی وکالت وکیل «ایجاد عقد صحیح» است، نه ازدواجى که فاسد بوده و حرمت ابدى به دنبال داشته باشد. بدینجهت، چنانچه وکیل صیغهی عقد ازدواج فاسدى را اجرا کند، چنین عقدى اثرى ندارد و برای تحقق موضوع حرمت باید دخول هم در ایام عده باشد تا حکم حرمت ابدی ثابت شود، پس اگر نزدیکی بعد از پایان گرفتن عده صورت گیرد، زن بهمنزلهی زن شوهردار نبوده و نزدیکی موجب حرمت نیست.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827239120210522Secret contract on dowry in Imami jurisprudence and Iranian law
Looking at the secret agreement in French lawعقد پنهانی بر مهریه در فقه امامیه و حقوق ایران با نگاهی به توافق پنهانی در حقوق فرانسه12514114144210.22095/jwss.2021.300593.2769FAمهرداد پاکزاددانشجو دکتری حقوق خصوصی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانسیدحسن حسینی مقدماستادیار گروه حقوق خصوصی/ دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران/ بابلسر/ایران.محمد مهدی پوردکتری حقوق تجارت بین الملل، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایرانJournal Article20210418The couple has not discussed the secret agreement between the dowry of the civil law and the family protection law and its effects.This casts doubt on its validity, whether the secret agreement to the contract announced between the parties as well as to third parties can be invoked and valid? On the one hand, between the parties regarding the validity of the secret agreement, despite the announced contract, on the other hand, the citation of this secret agreement against third parties should be distinguished. Although there is no such thing as a dowry in French law, secret contracts are not acceptable under a specific formal contract or against third parties. However, in jurisprudence, the divergence of opinions is also evident and the tendency to validate a secret contract is in the relations between the parties. However, permission to prove a secret agreement regarding the dowry to one of the parties to the contract against the other and also against third parties will have a corrupt consequence, which will cause serious damage to the family foundation and the country's registration system due to neglect The validity of the official marriage document is damaged.در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده موضوع توافق پنهانی زوجین نسبت به مهریه و آثار آن دیده نشده است و این امر موجب گردیده تا در اعتبار آن تردید پیش بیاید و این سؤال مطرح شود که که آیا توافق پنهانی نسبت به قرارداد اعلامشده بین طرفین و همچنین در برابر اشخاص ثالث قابلیت استناد و اعتبار دارد یا خیر؟ از طرف دیگر باید بین طرفین اعتبار توافق پنهانی باوجود قرارداد اعلامشده با استناد به این قرارداد پنهانی در برابر اشخاص ثالث تفکیک قائل شد. در حقوق فرانسه هرچند نهادی به نام مهریه وجود ندارد، ولی عقود پنهانی را در برابر قرارداد رسمی خاص و نیز در برابر اشخاص ثالث قابلپذیرش نمیدانند. لیکن در فقه نیز تشتت نظریات مشهود است و گرایش به اعتبار قرارداد پنهانی در روابط طرفین است. با این وصف اجازه اثبات توافق پنهانی راجع به مهریه به یکی از طرفین عقد در برابر دیگری و نیز در برابر اشخاص ثالث دارای تالی فاسد خواهد بود که هم بر بنیاد خانواده آسیب جدی وارد خواهد ساخت وهم نظام ثبتی کشور را به دلیل نادیده گرفتن اعتبار سند رسمی ازدواج خدشهدار میسازد.