شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827218320190522The Lived Experience of Loneliness among Aged Women (A Phenomenological Study)تجربهی زیستهی تنهایی در بین زنان سالمند (یک مطالعهی پدیدارشناختی)73012013810.22095/JWSS.2019.100355FAکریم علی کرمیعضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان، ایران0000-0002-7038-9133امیر ملکیگروه جامعه شناسی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحمید عبداللهیاندانشگاه تهرانمهدی رضائیدکتری جمعیت شناسیعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی مرکز بوکاناطلاع ندارمJournal Article20190407Life expectancy increase and structure-functional changes within the domain of family along with changes in social values have led to the formation of a new stratum of single aged women. The complexity and multidimensionality of the problem of aging need to be further elucidated by qualitative studies. This study, with the interpretive phenomenological approach of Smith, Flowers, and Larkin, has studied the understanding and interpretation of aged women, loneliness based on their lived experiences. The population of the study consisted of 10 elderly women over 60 years old with physical and mental abilities from Bukan, West Azerbaijan Province. Data were obtained using semi-structured interviews. Out of the total 64 extracted primary categories, four subcategories with the themes of withdrawal from others, expedient choice of loneliness, expedient choice of solitude and enjoyment of loneliness were derived which the expedient solitude theme was abstracted. The second main theme, the maintenance / recreation of social relationships, was derived from the abstraction of three subcategories with pleasantries to existing relationships, encouragement of neighborhood support, and having the openings of promising/expectation. The results of the study show that although the experience of loneliness is frustrating for many participating women, they choose living alone to avoid family dissension, to maintain their self-esteem, not to be overhead, not to wish to live with others and remarry. This study suggests that the country's aging policies be coordinated to keep the elderly at home.افزایش امید به زندگی و تغییرات ساختی-کارکردی در حوزهی خانواده همگام با دگرگونی در ارزشهای اجتماعی به شکلگیری قشر جدیدی از زنان سالمند تنها منجرشده است. پیچیدگی و چندبعدیبودن مسئلهی سالمندی به روشنسازی بیشتر با بهرهگیری از مطالعات کیفی نیازمند است. این تحقیق، با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری اسمیت، فلاورز و لارکین، فهم و تفسیر زنان سالمند تنها از تجربهی زیستهی خود را مطالعهکرده است. جامعهی آماری 10 نفر از زنان سالمند تنهای بیش از 60 سال با تواناییهای جسمی و روحی لازم از شهر بوکان در استان آذربایجان غربی است. دادهها با استفاده از مصاحبهی نیمهساختاریافته بهدست آمد. از مجموع 64 مقولهی استخراجشدهی اولیه، چهار خردهمقوله با عناوین کنارهگیری از دیگران، گزینش مصلحتآمیز تنهایی، گزینش مصلحتی تجرد و لذت تنهایی بهدست آمد که مقولهی اصلی تنهایی مصلحتآمیز از آن انتزاعشده است. مقولهی اصلی دوم با عنوان حفظ/ بازآفرینی روابط اجتماعی، از انتزاع سه خردهمقوله با عناوین دلخوشی به روابط موجود، دلگرمی به حمایتهای همسایگی و داشتن روزنههای امیدبخش/ چشمانتظاری بهدست آمد. نتایج تحقیق نشان میدهد که تجربهی تنهایی برای بسیاری از زنان مشارکتکننده ناراحتکننده است، ولی آنان برای جلوگیری از بروز اختلافات خانوادگی، حفظ عزتنفس خویش، سربارنبودن دیگران، تمایلنداشتن به زندگی در کنار دیگران و ازدواج مجدد زندگی تنهایی را برمی-گزینند. این تحقیق پیشنهاد میکند که سیاستهای سالمندی در کشور برای ماندن سالمندان در منزل شخصی هماهنگ شود.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827218320190522Representation of Chastity and veil Indices in educated women characters of Iranian TV seriesشاخص های عفاف و حجاب در شخصیت های زن تحصیل کرده سریال های تلویزیونی ایرانی315212013710.22095/JWSS.2019.100370FAمحسن شاکری نژادعضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیماJournal Article20190302Women’s Chastity and Veil Is One of the most significant signs of the health of the Islamic society and one of the most important aspects of the distinction between these Islamic societies and other societies. Obviously, chastity and Veil is a culture whose expansion requires long-term planning. Although the responsibility of all social and cultural institutions, but in this case the media is more important. The studies show that characters and stars of films and serials are effective in shaping the attitudes and behavior of audiences and can serve as one of the main sources of Chastity and Veil’s socialization. Accordingly, in order to investigate the performance of IRIB in this Case, in view of the attractiveness of university education for individuals, Chastity and Veil Indices were analyzed in educated women of 40 most viewed TV series of IRIB. Research findings show that desired image of chastity and Veil is not presented in educated Women characters on Iranian TV series, in the years after the Islamic Revolution. And the majority of educated women of TV series, in terms of coverage and behavior, are different from chastity and Veil Indicators emphasized by Islam. Interestingly, the indicators of chastity and veil in people with university education are significantly weaker than those without academic education.مطابق نظریات یادگیری مشاهده ای و جامعه پذیری، شخصیتها و ستارههای فیلم ها و سریال ها، در شکلدهی به نگرش و رفتار مخاطبان موثر بوده و با ارائه الگوهای مناسب در زمینه ترویج عفاف و حجاب میتوانند بهعنوان یکی از عوامل اصلی ترویج این فرهنگ ایفای نقش کنند. بر این اساس با عنایت به جذابیت تحصیلات دانشگاهی برای افراد بویژه دختران جوان، در این پژوهش، شاخص های عفاف و حجاب را با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی در شخصیت های زن تحصیلکرده 40 سریال از پربینندهترین سریال های تلویزیون ایرانی بررسی کرده ایم. یافتههای تحقیق نشان می دهد در سال های پس از انقلاب اسلامی تصویر مطلوبی از وضعیت عفاف و حجاب در شخصیتهای زن تحصیلکرده، ارائه نشده است و عمده زنان تحصیلکرده سریال های تلویزیونی، در پوشش و رفتار، از شاخص های مورد تأکید دین مبین اسلام فاصله دارند. به گونه ای که پوشش زنان تحصیلکرده بیشتر مانتوی تنگ و کوتاه (63.6%) بوده (در حالی که شخصیت های چادری عمدتاً (83.2%) فاقد تحصیلات دانشگاهی نمایش داده شده اند) و 86.1% از زنان تحصیلکرده دارای اصلاح یا آرایش، 22.2% از آنان دارای موی آشکار، 30.6% از آنان دارای اندام آشکار و 61.1% از آنان دارای زینت آشکار در برابر نامحرم هستند و 47.2% از آنان دارای پوشش نامتعارف و23.6% از آنان دارای ارتباط نامتعارف با نامحرم هستند. نکته قابل تأمل این است که شاخص های عفاف و حجاب در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به گونه ای معنی دار ضعیف تر از افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی به نمایش درآمده است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827218320190522Discovery of The Family Conceptual map based on Women''''s Studies Resources in Iran
(1995-2018)نقشهی مفهومی خانواده در ایران(مطالعهی متون منتشر شده در موضوع مطالعات زنان)(1397-1374)537812013910.22095/JWSS.2019.100372FAفهیمه باب الحوائجیعلوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشکده علوم ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانرقیه هاتفی مستقیمدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات،تهران، ایران.ملوک السادات حسینی بهشتیعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات،تهران، ایراننجلا حریریاستاد دانشگاه آزاد واحد علو تحقیقات. گروه علم اطلاعات و دانش شناسیJournal Article20190303< p >Abstract<br /> This study aims to design a map for Family concept based on Literary warrant on Women Study in Iran (book and article) those were published in the field of Women Studies in Iran with the tendency of Social Sciences, during the years 1995 (Approval of Women''s Studies in Iran)-2018. <br /> The study has used both qualitative and quantitative methods to meet its practical goal by reviewing the subjects of 792 books and 1142 articles. Results show that the word Family in total of both Implicit and Objective concepts with 3124 (33.61%) frequency is in the highest priority and it is recognized as Core Concept in women''s studies in Iran. The concepts, categories and sub-categories of Family were examined and extracted from the text and then modified by the Delphi method. Most of the concepts are focused on two subject areas include: (1) Family Consolidation, (2) Family Pathology. In the category of Family Consolidation, most research has been done on the subject of "Ethics", "Supportive spirit" and "Employment" and in the category of "Family Pathology", most research has been done on the category of "Obscene Ethics", "Conflicts" and "Media". At the end of the research, a concept map (ontology) was presented in two categories: "Consolidation" and "Pathology" of the Family.< p dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف کشف نقشهی مفهومی خانواده برمبنای پشتوانهی انتشاراتی مطالعات زنان در ایران طی سالهای 1374 تا 1397 با روش کمی و کیفی انجام شد. جامعهی آماری پژوهش در بخش کمی شامل 792 کتاب و 1142 مقاله و در بخش کیفی 11 نفر از متخصصین حوزه مرتبط با موضوع پژوهش است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم خانواده با بیشترین اولویت موضوعی با 61/33 درصد از مجموع مفاهیم عینی و ضمنی، مفهوم هسته در موضوع مطالعات زنان را تشکیل میدهد. مفاهیم به دست آمده از روش دلفی شامل دو دستهبندی موضوعی تحکیم خانواده و آسیبشناسی خانواده، با داشتن بالاترین میزان پژوهش در منابع اطلاعاتی زنان، برای دستیابی به نقشهی مفهومی برگزیده شدند. در دستهبندی تحکیمخانواده، مقولهی اخلاق، روحیهی حمایت و اشتغال و در دستهبندی آسیبشناسی خانواده، مقولهی اخلاق ناپسند، تعارضات و رسانهها پربحثترین مقولات شناخته شدند.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827218320190522Thematic Analysis of Family Economy Policies in Iranتحلیل مضمون سیاستهای اقتصاد خانواده در ایران7910012013510.22095/JWSS.2019.100373FAسیده اشرف موسوی لقماندانشگاه علم و صنعت ایرانعطاء الله رفیعی آتانیاستادیار دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایرانعلیرضا معینیدانشیار دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20190123Family is one of the main fields of social science research which is entered into economic analysis. The issue of family policy with the backing of market supportive rationality has been taken into consideration by policymakers because of the importance of family as the driving force of the economy. Of course, in Islamic perspective, since the state has a training nature it develops programs for the progress of the family and society. This article seeks to answer whether family policies in Iran serve the strength and stability of the family Or no. In this regard, the content of these policies has been studied using thematic analysis method. The results of the analysis show that many aspects of family economics have been neglected in policies and others have not received enough attention and policymakers have not had a coherent theoretical support in formulating policies. Policymakers has chosen various ways and means to promote family economics. On the other hand, the Islamic nature of the family and maintaining its strength are important to them, and sometimes, without regard to these principles, they formulate policies that can be considered as followings of developmental programs.یکی از زمینههای اصلی تحقیق در علوم اجتماعی که وارد تحلیلهای اقتصادی شده، نهاد خانواده است. در سالهای اخیر مسئلهی سیاستگذاری خانواده با پشتوانه عقلانیت حمایتگر بازار و به دلیل درک اهمیت خانواده به عنوان موتور محرک اقتصاد، مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. البته در دیدگاه اسلامی از آنجایی که دولت ماهیت تربیتی دارد، بهجای تأکید بر برنامههای توسعه، برنامههایی برای تکامل خانواده و جامعه تدوین میکند. این مقاله این مسئله را بررسی میکند که آیا سیاستهای اقتصاد خانواده در ایران در خدمت استحکام و پایداری خانواده قرار گرفته است یا خیر؟ در این راستا با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، محتوای این سیاستها بررسی شده است. نتایج تحلیل نشان میدهد بسیاری از جنبههای اقتصاد خانواده در سیاستها مغفول مانده و به برخی دیگر توجه کافی مبذول نشده است. ازطرفی اصول و ماهیت اسلامی خانواده و حفظ استحکام و پایداری آن برای سیاستگذار مهم بوده و در سیاستها به آن اشاره کرده است و گاه نیز بدون توجه به این اصول، ناخواسته سیاستهایی را تدوین کرده که میتوان آن را دنبالهروی از الگوهای توسعه دانست. درواقع بهنظر میرسد، سیاستگذاران پشتیبانی نظری منسجمی در تدوین سیاستهای اقتصاد خانواده در ایران ندارند.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827218320190522Representation of the semantic system of women's tendency toward the distinct identity of appearance through action beauty (study of Ground Theory)بازنمائی نظام معنایی زنان تهرانی به هویتهای متمایز ظاهری برآمده از جراحی های زیبایی10111812013210.22095/JWSS.2019.100377FAبهاره عباسیدانشگاه ازاد اسلامی واحد دهاقانمنصور حقیقتیانهیئت علمی دانشگاه دانشگاه آزاد دهاقاناحمد موذنیاستادیار دانشگاه پایم نور اصفهانJournal Article20190429The present study aims to study the massive management of young women in Tehran through a method of ground-based theory.. This research, based on deductive analysis, through qualitative analysis of data in order to gain knowledge, is based on the distinct identity of women in the context of the meaning system of women. Semi-structured and deep interviewed interviews were conducted with the aim of reaching the highest possible variation in samples and with sampling of the 15 young Tehranian women who had had aesthetic surgery. The data were categorized using the paradigmatic model of Stress and Corbin, and its paradigmatic model. The results showed the most important causes of cosmetic surgery and body management of young women<br /> Tehranian women was "sensitive to beauty and fitness," "humiliation," and "desire for change." The "acquisition of beauty", "doctor's suggestion", "the confrontation between tradition and modernity" and "competitive ideology" were intrusive factors. Women had hemispheres such as "aging retardation", "risk aversion", "counseling, and physical placement." The consequence of some of these strategies was "fashionable sluggishness", "social prestige", "danger of death", "comparative selection", "dramatic body", and "life-giving". The pivotal phenomenon in this paper is "body subjugation" and "fanciful hegemony" and "deconstructed body" of the core categoryپژوهش حاضر با روش نظریه زمینه ای به مطالعه نظام معنایی گرایش زنان به هویت های متمایز ظاهری از طریق عمل های زیبایی میپردازد. این پژوهش با تکیه بر تحلیل استقرایی از طریق تحلیل کیفی داده ها در راستای کسب شناخت، پیرامون نظام معنای زنان به برجستگی هویت های متمایز ظاهری و مستند از دادههای واقعی انجام شده است. با هدف دسترسی به بیشترین تنوع ممکن در نمونهها و با نمونهگیری نظری با 15 زن جوان تهرانی که جراحی زیبایی کرده بودند، مصاحبه نیمهساختار یافته و عمیق انجام شد. دادهها با استفاده از مدل پارادایمی اشتروس و کوربین، مقولهبندی و مدل پارادایمی آن ترسیم شد. در این پژوهش با استفاده از تشکیل روش فوکوسگروپ از 7 نفر از مشارکتکنندگان خواسته شد تا یافتههای کلی دست آمده را ارزیابی کرده و در مورد آن نظر دهند. نتایج نشان داد مهمترین علل جراحی زیبایی و مدیریت بدن زنان جوان تهرانی«حساسیت به زیبایی و تناسب اندام»، «حقارت عضوی» و «میل به تغییر» در آنان بود. «اکتسابی شدن زیبایی»، «پیشنهاد پزشک»، «تقابل سنت و مدرنیته» و «ایدئولوژی رقابتی»، از عوامل مداخلهگر بود. زنان راهبردهایی چون «واپسزنی پیری»، «ریسک-پذیری»، «مشاوره و چیدمان جسمی» داشتند. پیامد برخی از این راهبردها «لاغری مدگونه»، «پریستیژ اجتماعی»، «خطر مرگ»، «گزینش مقایسهای»، «بدن نمایشی»، و «زندگی وانمودی» بود. پدیده محوری در این مقاله «انقیاد بدن» و «هژمونی وانمودگی» و« بدن ساختار زدایی شده» مقوله هسته تعیین گردید.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827218320190522Identifying the Constructive Dimensions of the Social Exclusion of Female Prisoners
(Case Study:Prisons of Lorestan Province)شناسایی ابعاد سازندۀ طرد اجتماعی زندانیان زن (مورد مطالعه زندانهای استان لرستان)11914012012710.22095/JWSS.2019.100384FAمجتبی روشن پوردانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزرضا علی محسنیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزحسین آقاجانیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20190407The purpose of this study was to identify the constructive dimensions of social exclusion for female prisoners.The research methodology was descriptive survey. The statistical community covered all female prisoners in the prisons of Lorestan province including 100 people. According to Cochran's formula, 81 people were selected by simple random sampling. To collect data, a researcher-made questionnaire was used. The collected data were analyzed using exploratory factor analysis by main component method.The results of the findings showed that the constructive dimensions of social exclusion of female prisoners in Lorestan province include objective exclusion and mental exclusion. The components of objective exclusion were: the weakness of the socioeconomic base, distrust and emancipation, the lack of acceptance of the individual by family and friends, the social defamation and individual loneliness of the individual after the release, the weakness of the individual and the family's religious and moral beliefs, and the slippage of the family foundations. The components of mental exclusion were: the frustration of the future, the fragile world of life, and the lack of acceptance by family and friends. Therefore, it can be concluded that the individual and social behavior to the prisoners after returning to the community plays an influential role in preventing crime and re-entering them to prison.این تحقیق با هدف شناسایی ابعاد سازندهی طرد اجتماعی زندانیان زن و با روش پیمایشی انجام شد. جامعهی آماری تمام زنان زندانی در بند زنان زندانهای استان لرستان به تعداد 100 نفر بودند که از آنها، تعداد 81 نفر براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته استفاده شد. دادههای گردآوریشده، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفهی اصلی، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از یافتهها نشان داد که طرد عینی و طرد ذهنی دو بعد سازندهی طرد اجتماعی زندانیان زن در استان لرستان است. ضعف پایگاه اجتماعی-اقتصادی، بیاعتمادی و رهاشدگی، نپذیرفتن فرد از طرف خانواده و دوستان، بدنامی اجتماعی و تنهایی فرد پس از آزادی، ضعف اعتقادات دینی و اخلاقی فرد و خانواده و لغزش بنیانهای خانوادگی از مؤلفههای طرد عینیاند و ناامیدی از آیندهی پیش رو، زیستجهان شکننده و احساس نبود پذیرش از طرف خانواده و دوستان از مؤلفههای طرد ذهنیاند. نتایج حاکی است که نحوهی برخورد فردی و اجتماعی با زندانیان، پس از بازگشت به اجتماع، نقش اساسی در پیشگیری از جرم و ورود مجدد آنان به زندان دارد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827218320190522Women and obtaining a divorce lawyer: causes and consequences from the perspective of expertsزمینه ها و پیامدهای اخذ شرط وکالت زنان در طلاق14116112013610.22095/JWSS.2019.100387FAسیده عالیه آذرطوسدانشگاه قممحمود حکمت نیامعاونت پژوهش فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20190407The present study aimed to achieve the "causes and consequences of getting Wet's condition for divorce from women" as a social-legal phenomenon. This research was carried out with qualitative method and analyzed by semi-structured interview with jurisprudential and legal experts and sociology. The results of the study were analyzed using the method of analysis of the subject. The results of the study indicate that the conditions for requesting a condition from the perspective of the interviewees, Legal and cultural-social basis. According to the findings of the research, experts have identified factors such as judicial review, legal failures, the formation of life in man, power-seeking, social unreliability, social necessity, greatness Demonstrative, spiritual insecurity and self-regulation in life are one of the foundations for this. The results of the research also show that women's positive outcomes from experts' point of view, self-determination in divorce, deteriorating from oppression, moral reinforcement, equality, trust, and security.پژوهش حاضر با هدف دستیابی به «علل و پیامدهای اخذ شرط توکیل در طلاق از جانب زنان» به منزلهی یک پدیدهی حقوقی -اجتماعی انجام شده است. این پژوهش با روش کیفی انجام شده و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با کارشناسان فقهی و حقوقی و جامعه شناسی، داده ها گردآوری و با تکنیک تحلیل مضمون انجام شده است.نتایج مطالعه نشان می دهد بسترهای درخواست اخذ شرط از منظر مصاحبهشوندگان، حقوقی و فرهنگی ـ اجتماعی بوده که براساس یافتههای تحقیق، کارشناسان عواملی مانند اطالهدادرسی قضایی، ناکامیهای حقوقی، شکلگیری منیّت در زندگی، قدرتطلبی، بیاعتمادی اجتماعی، ضرورت-های اجتماعی، بزرگمنشی متظاهرانه، ناامنی روحی و خودتنظیمی در زندگی از جمله بسترهای شکل دهنده این پدید میدانند. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که پیامدهای مثبت معطوف به زنان از دیدگاه کارشناسان، خوداختیاری در طلاق، بازدارنده از ظلم، تقویت اخلاقی، زمینهساز برابری، اعتمادساز و امنیتآفرین است. همچنین آثار منفی از منظر کارشناسان، تکروی و کنترل، سوء استفادههای اخلاقی، تعجیلهای مخرب زندگی، کشاکش منفعتطلبانه، تصویر ذهنی منفی و آیندهنامطلوب میباشد.در مجموع می توان بیان داشت نظر کارشناسان نسبت به اخذ شرط توکیل در طلاق به طور خواسته یا ناخواسته، با نظریات اسلامی و فمینیستی تطابق داشته، ضمن اینکه عدهی معدودی نگاه بینابینی ارائه نمودند که با بذل کامل حقوق از جانب زوجه، این تناسب حاصل خواهد شد. به نظر میرسد موافقان اخذ شرط وکالت در طلاق عمدتا معطوف به تغییرات اجتماعی و ضرورت توجه به تحولات فرهنگی جامعه و کاهش فشارهای حقوقی و شرایط ناگوار برخی بانوان در زندگی خانوادگی میباشند