شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823صفحات آغازین3512434FAJournal Article20160111https://www.jwss.ir/article_12434_f68eacf09fac0adaabf0f471bb3b991b.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823he part of Loyalty in Family relying and its development strategies with the reference to the Quranic verses ( Ayat) and Hadiths (Riwayat).نقش وفاداری در اعتمادآفرینی و راهبردهای توسعه ی آن در نهاد خانواده با رویکرد به آیات و روایات75312435FAسیدابوالقاسم نقیبیدانشیار مدرسه عالی شهید مطهریزری زمانیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامیJournal Article20160111<strong>The Marriage (Nikah) , an emotional, social and legal institution is made by parity and loyalty is one continuity factors of marriage. Here loyalty means obligation and continuity is marriage agreement and not betrayal is emotional and sexual solidarity. Quranic verses (Ayat and Hadiths( Riwayat) containing loyalty necessities in all agreements and necessary adherence of the emotional solidarity in marriage are the most important reasons in loyalty incumbency . Moreover moral teachings lead us to the loyalty in marriage too. Of main factors of loyalty are Sexual chastity and piety, Un- versatility / sexual obedience and good communications, cleaning appearance and observation of legal requirements such as alimony are also influential in deepening and widening of loyalty. No debt loyalty is the ground of trust building and love, kindness between couples and expressing them along with honesty in couples relations ,benevolence, secrecy, avoiding secreting and not suspicion are the most important factors in deepen and widening of confidence in couples relations in Islamic moral and legal teachings.</strong>نکاح نهادی عاطفی، اجتماعی و حقوقی است که محصول آن زوجیت است. از جمله عناصر در پایداری زوجیت وفاداری است، وفاداری به معنای التزام و پایداری به پیمان زناشویی و خیانت نکردن به همبستگی عاطفی و جنسی است. آیات و روایات متضمن لزوم وفاداری در مطلق پیمان ها و ضرورت پای بندی به همبستگی عاطفی در پیمان زناشویی، مهم ترین ادلّه ی وجوب وفاداری به شمار می آیند. علاوه بر آن آموزه های اخلاقی ما را به وفاداری در پیمان زناشویی رهنمون می گردانند. عفت و پارسایی جنسی، عدم تنوع طلبی و تمکین جنسی از مهم ترین عناصر وفاداری به شمار می آیند. حسن معاشرت، پاکیزگی ظاهری، رعایت الزامات حقوقی چون نفقه نیز در تعمیق و توسعه ی وفاداری مؤثر می افتند. بدون تردید وفاداری بستر شکل گیری اعتماد به شمار می آید، عشق و محبت بین زوجین و ابراز آن و کاربست صداقت در مناسبات زوجین، خیرخواهی، رازداری، پرهیز از مخفی کاری و حسن ظن از مهم ترین عوامل تعمیق و توسعه ی اعتماد در مناسبات زوجین در تعالیم اخلاقی و حقوقی اسلام است.https://www.jwss.ir/article_12435_990e7d1654b69988da2d2f298dc448db.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823“The constituent elements of the pattern of spouse-tolerance in Islam”مؤلّفه های الگوی مدارا با همسر از دیدگاه اسلام5510912436FAمهدی گنجورعضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهاناسماعیل ملکوتی خواهکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثفهیمه سادات موسویان نژادکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20160111This article is concerned with today’s scientific social necessities of consensual behavioral interaction between spouses with respect of tolerance criteria. Here the problem oriented style accompanied with library studies and reference to reliable sources regarding the issue are adopted for solving the problem in the light of Islamic teachings’ structure.For this purpose, the issue is defined and a concept of the nature of what “tolerance” in religious culture is would be presented. The intera-religiouse approach towards this issue will be discussed that would specify the characteristicsof “spouse” in the realm of science and religion.Islam has its own strategies on this issue which are being practiced in this modernized era. The constituent elements here consist of love and respect, observance of rights between spouses, attachment and kindness, family management skill for solving related issues and finally the mutual commitment sustainable<span style="text-decoration: underline;">,</span> morality based on tolerance between spouses that are the findings of this study.نوشتار حاضر با توجه به نیاز علمی جامعه ی امروزی به الگوی رفتار ارتباطی با همسر، درصدد استنباط و ارائه ی معیارهای سازگاری و اخلاق مدارا در زندگی زناشویی برآمده است. این مقاله به سبک مسئله محور و با روش کتابخانه ای و مراجعه به منابع معتبر به تبیین مؤلفه های الگوی مدارا با همسر در پرتو آموز های مترقّی اسلام می پردازد. بدین منظور ابتدا به طرح دقیق مسئله پرداخته، تصویری از هویت و چیستی «رفق و مدارا» در فرهنگ دینی ارائه می دهد. در ادامه با رهیافتی درون دینی به بیان ضرورت مدارا با همسر و سپس به تبیین خصوصیات همسران سازگار و اهل مدارا از موضع علم و دین می پردازد.https://www.jwss.ir/article_12436_1169ba18bdc4f7945536c366a0821068.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823semantics of “ Misaq Qaliz” and discussing its basic factors ,and faithfulness inمعناشناسی «میثاق غلیظ» در پیمان همسری و بررسی مؤلفه های بنیادین وفاداری به آن11114612437FAاسماعیل ملکوت یخواهاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20160111semantics of “ Misaq Qaliz” and discussing its basic factors ,and faithfulness in it The present research aims to discuss about Quranic phrase “Misaq Qhaliz”, according to Quran's verses and semantic analysis and commentators reviews, to clear the holy place of marriage and necessity of faithfulness to it. Then we discussed two main factors to outbreak this faithfulness, namely, Faith, which belong to soul, the inner part of human, and “Moa'sherat be ma'rouf”, convenient communication, which is related to behavior and Morality, to show guidelines to accomplishment the tenth principle of constitution. This article, in the end, suggested that "faithfulness to marriage" shall be mention in the law and the word "misaq" referring to marriage, must be emphasised in didactic texts, media and colloquies.https://www.jwss.ir/article_12437_acf030b2fce7a882cb656423e44aa4f2.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823Effective elements in close relationship of the spouses, based on Quranic benchmarks and heavenly spousesاصول مؤثر در روابط صمیمانه همسران با الگوبرداری از اسوه های قرآنی و همسران بهشتی14718312438FAسوسن آل رسولدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحدکرج0000-0002-3636-7728طیبه محمدخانیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحدکرجJournal Article20160111Based on Quran, close and healthy relationship of spouses, within the boundaries of the family, is one of the necessities of reaching individual and social perfection. Thus, one of the crucial researches is to identify positive and negative elements in the relationship of couples. We assume Quranic tails on relationships and verses on the descriptions of heavenly spouses are practical benchmarks. Initially, we discuss the ideal Islamic basis for relationships. Secondly, we infer practical strategies for close healthy relationships based on Quran.از آنجایی که قرآن ارتباط سالم و صمیمی زوجین را در چهارچوب خانواده از ضروریات نیل به کمال فردی و اجتماعی می بیند، لذا شناخت عوامل مثبت و منفی مؤثر در روابط همسران بر مبنای قرآن و سنت از پژوهش های مهم و بنیادی است. در این مقاله با این فرض که بخشی از داستان های قرآنی که حاکی از ارتباطات همسران اسوه ی قرآنی با یکدیگر است و نیز آیات بیانگر اوصاف همسران بهشتی، به منظور الگوسازی و ارائه ی راهکارهای عملی است، ابتدا به بررسی اصول و معیارهای حاکم بر زندگی مشترک مطلوب اسلام پرداخته شد. سپس با تحلیل جلوه های رفتاری همسران اسوه ی قرآنی و اوصاف همسران بهشتی و کیفیت گفتار و کردار آنان در پرتو آن معیارها، الگوهایی راهبردی در ایجاد روابط صمیمی از قرآن استخراج شد.https://www.jwss.ir/article_12438_a473d8917f5e788106d99bbe8b9657be.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823Benevolent conductمعاشرت به معروف18522312439FAمریم احمدیهدانشجوی مقطع دکتراپژوهشگر حوزویJournal Article20160111This article attempts to describe the quranic verse of “ treat them kindly “ (IV:19) this religious duty abliges relationships, as well as , the provision of maintainanc for women. The quranic instances of it are mentioned with regard to. The compremise and affection principles among spouses . more over , its advantages are enumeratedبرخورد اخلاقی و معروف در خانواده از مواردی است که همواره در قرآن و روایات ائمه معصومین علیهم السلام نسبت به کیفیت و شیوه های اجرایی آن سخن به میان آمده است. در این مقاله به بیان مصادیق معروف در قرآن کریم که بیشتر به شرایط ویژه چون طلاق، وفات، ارث و وصیت مرتبط است پرداخته شده و با عنوان «عاشروهن بالمعروف» در قرآن کریم برخورد اخلاقی در خانواده را یک تکلیف شرعی دانسته و با استناد به روایات و اتکاء به نظرات فقهای عظام، اخلاق را صرفا در عرض وظایف متقابل زوجین قرار نداده، بلکه آمیخته شدن آن با حقوق را فرض دانسته و به همین جهت روابط جنسی را به تنظیم امور جنسی و تأمین معاش زن را به اعتدال در انفاق به زن تعریف می نماید و دو شاخصه مهم برای معاشرت به معروف در زندگی مشترک را سازگاری و مدارا و همچنین محبت و وفاداری همسران نسبت به یکدیگر دانسته و مصادیق آن را برشمرده است. در ادامه مقاله رابطه معروف را با هر یک از اصول لازم الرعایه در خانواده چون اصل عدالت و اصل مودت و رحمت تعیین نموده و نهایتاً دستاوردهای قاعده معروف را بیان نموده است.https://www.jwss.ir/article_12439_636b5e6ce40e7a85b5ca3ab3139f9403.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823Explanation of Feminism Exsentialism and Islamic Idea
(foundation, principle, and method): presentation Strategyتبیین ملاحظات جنسی و جنسیتی در ارزش شناسی فمینیسم اگزیستانسیالیسم و اسلام (مبانی- اصول و روش): ارائه ی راهبردها22528712440FAمعصومه کرامتیدانشجوی دکتری تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرسسیدمهدی سجادیدانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرسعلیرضا صادق زاده قمصریاستادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرسمحسن ایمانیاستادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160111Attitude to women what in the western socities and what the east socities , always exist to severity and weakness. Fminism existentialism as one<sup>,</sup>s contemporary feministy tendency with plan sex and gender subject in the dominion metaphisic, epistemology, axiology and education (in the defense of rights women and escape them of oppression and gradate socail in fraction(roles) them) for wealth success in the east and western socities and between women and men. this attitude in addition to extend contet self in the compass said,in the geographic dominion accede to the wealth success and quickly extend in the world. In attention to affect salient feminism existentialism to iran and ineritable effects that in the all affairs especially in the axiology. respect to cognition and critiqe their movment of feminism existatialism in axiology, because is not cognition this principle axiology that will be, cause wealth affect and of cultural approach will exist problems in the islamic socity.یکسونگری درباره ی مسائل زنان در جوامع غربی و شرقی همواره با شدت و ضعف وجود داشته است، فمینیست های اگزیستانسیالیسم، به عنوان یکی از گرایش های فمینیستی معاصر با استفاده از خلاء موجود، به طرح مباحث جنسی و جنسیتی در قلمرو متافیزیک، معرفت شناسی و ارزش شناسی (به منظور دفاع از حقوق زنان، نجات و رهایی آنان از ستم و تعدی و ارتقاء نقش اجتماعی زنان) پرداخته و در این زمینه علاوه بر گسترش محتوای خود در حیطه های مذکور در قلمرو جغرافیایی نیز توفیقات زیادی به دست آورده اند. با توجه به نفوذ این نهضت فکری در ایران و احساس خطر از جانب این پدیده ی نوظهور در جامعه ی اسلامی و اثرات اجتناب ناپذیر آن در تمامی امور، به منظور جلوگیری از ترویج راه حل های غربی در پی شناخت این نهضت فکری در بعد ارزش شناسی برآمدیم. بی شک عدم آگاهی از مبانی ارزش شناسی نگرش موجود از حیث فرهنگی و اجتماعی مشکلاتی را در جامعه ی اسلامی ما به وجود خواهد آورد.https://www.jwss.ir/article_12440_bcae388ac9fc531db89fcaa471d404b0.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823چکیده مقالات به عربی29029512441FAJournal Article20160111https://www.jwss.ir/article_12441_474ff6f75ad81825abeffca42172fb10.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827135220110823English Abstractsچکیده مقالات به انگلیسی4912442FAJournal Article20160111https://www.jwss.ir/article_12442_77c8fd125e84fc2ca70c76cd65e91bb3.pdf