شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827208020180823Revival of Religious Thought, Demands of Muslim women
and the Rise of the two Ideas of "Islamic Feminism"
and "Fundamentalist Jtihad"احیاگری تفکر دینی، مطالبات زن مسلمان و خیزش دو تفکر «فمینیسم اسلامی» و «اجتهاد اصولگرا»7318528710.22095/jwss.2018.85287FAعزت السادات میرخانیعضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180523For more than a century, Islamic thinkers have been continually struggling to provide a foothold in the recognition of a rational human thought derived from an independent Islamic identity. And turn the passivity of the Enlightenment into an active and influential position. This move was instrumental in revising the demands and demands of the Muslim women's rights and the well-meaning response. Causing various upsurge within religious communities, But the passive approach and the lack of a fan rationalized their logical and logical arguments with challenges that required critique and analysis, and rational thinking. The intellectual flow of "Islamic feminism" was an action in line with the above necessity for solving the problems of the Muslim woman. Some women thinkers in Islamic societies called this trend a rising that, with a different reading, redefined the issues of women, and their discursive literature was gender-based and antithetical with patriarchal thoughts in the field of history, commentary, hadith, and jurisprudence. On the other hand, the principled ijtihad approach, with a glance from gender, to serious reflections on identity and in a theological and jurisprudential approach to rethinking the specific facts and techniques of specific reasoning and revival of women's issues. This paper presents two different orientations in the discussion of religious revival by the thinkers of Islamic feminism and Islamic fundamentalists. After criticizing the passive attitude of Islamic feminism and the disadvantage of its pioneering reasoning based on the evolutionary process of the Islamic world, the methodology of ijtihadogarist fundamentalists in solving the problems of women has been explained. It also focuses on the strategy of Imam Khomeini and our bright leader on establishing an association independent of affiliation and emphasizes the need for serious and massive measures in the formation of the "Exalted Assembly of Women's Elites" Finally, the importance of the involvement of thoughtful women based on the principle of sound reasoning and the logic of the principles and jurisprudential jurisprudence has been discussed in order to provide a workable and modern way of solving the basic problems of women.<strong> </strong> بیش از یک قرن است که احیاگران تفکر اسلامی پیوسته در تلاشاند تا زمینهی خیزشی را در بازشناسی اندیشه و منش انسانی_ عقلانی برگرفته از هویت مستقل اسلامی فراهم کنند و انفعال حاصل از جریان عصر روشنگری را به موضعی فعال و تأثیرگذار مبدل سازند. این حرکت در بازنگری مطالبات و استیفای حقوق زن مسلمان و پاسخ سنجیده به آن تأثیر فراوانی داشت و سبب وقوع خیزشهای گوناگونی در درون جوامع دینی شد، اما رویکرد انفعال و فقدان فن استدلال منطقی و اصولی آنها را با چالشهایی مواجه کرد که مستلزم نقد و تحلیل و چارهاندیشی منطقی شد. جریان فکری «فمینیسم اسلامی» اقدامی در راستای ضرورت فوق برای حل مسائل زن مسلمان بود. برخی اندیشوران زن در جوامع اسلامی این جریان فکری را یک خیزش نامیدند که با خوانشی متفاوت مسائل زنان را بازاندیشی کرده و ادبیات گفتمانی آنها رنگوبویی جنسیتی و رویکردی مقابلهجویانه با تفکرات مردسالار در عرصهی تاریخ و تفسیر و حدیث و فقه داشت. از طرفی، رویکرد اجتهاد اصولگرا با نگاهی فارغ از جنسیت به تأملات جدی هویتی و با شیوهی کلامی و فقهی به بازنگری متناسب با واقعیات و فن استدلال خاص و احیاگری در باب مسائل زنان پرداخت. این نوشتار دو جهتگیری متفاوت در بحث احیاگری دینی از سوی متفکرین فمینیسم اسلامی و اصولگرایان اسلامی را مطرح کرده و پس از نقد نگرش انفعالی فمینیسم اسلامی و نقیصهی فن استدلال پیشکسوتان آن براساس روند حرکت تحولی در جهان اسلام، شیوهی اصولگرایان اجتهادگرا در حل مسائل زنان را تبیین کرده است. همچنین بر راهبرد امام خمینی (ره) و تأکیدات رهبر فرزانه در گرهگشایی فارغ از وابستگی اهتمام نموده و بر ضرورت اقدامات جدی و کلان در تشکیل «مجمع فراقوهای نخبگان از زنان» تأکید کرده است و در نهایت به اهمیت دخالت زنان اندیشمند مبتنی بر فن استدلال متقن و منطق اصولی و لحاظ پیشدانشهای فقهی پرداخته تا روشی کارساز و نوین را در حل مسائل اساسی زنان پیشنهاد دهد.https://www.jwss.ir/article_85287_58796d9764d5c1fc5df30d757f3e831c.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827208020180823The Principles of the Moral Moral Obligation of Wife in Relationship with Wifeالزام زوج به رعایت حق جنسی زوجه335012024810.22095/JWSS.2018.85288FAمریم احمدیهشورای عالی انقلاب فرهنگیJournal Article20180610< p >One of the rights that couples have with each other is the right to sex. Sexual intercourse is defined by both male and female as regulating this relationship, and it has a special role in preserving the family and preventing the possible deviations of a woman or husband. The present study, using a bibliographic and analytical methodology, using the jurisprudential and principleal inferences, states that, according to the verse, "Asghar Balm''arov" and "Welhan-e-Zazi Aliman Balm''arov", the husband and wife have equal rights. And this is the right of the law, that is, in the face of the responsibility of a woman who obeys a man in sexual matters, a right has been placed on the part of the man towards the woman, and the establishment of such a balance between the sexual relationship and the sexual conduct, , Will lead to adjustment of sexual relations, otherwise marital satisfaction will be compromised, and the reason for this requirement is the emergence of the early interpretation of the right in the traditions as a requirement, the application of the conditional judgments arising from the hypothetical obligation of sex, as well as the guidance of guidance The existence of these types of traditions, which is a documentary, is an obligatory duty of sex between couples. Therefore, the lack of proper sexual conduct on the part of the husband makes the male sexual relationship to the woman not accepted as a proper act, and in such a connection, if a woman does not< p>یکی از حقوقی که زوجین نسبت به هم دارند، حق رابطه جنسی است. تنظیم این رابطه چه از جانب مرد و چه از جانب زن، اخلاق جنسی گفته میشود و،نقشی ویژه در حفظ و استحکام خانواده و پیشگیری از انحرافات احتمالی زن یا شوهر دارد. تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و تحلیلی ـ توصیفی با استفاده از استنباطات فقهی و اصولی، بیان میدارد که مطابق آیه شریفه «عاشروهن بالمعروف» و «ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف»زن و شوهر از حقوق مساوی برخوردارند. و این حقی متضایف است یعنی در مقابل تکلیف به زن که اطاعت از مرد در امور جنسی است،حقی هم از جانب مرد نسبت به زن قرار داده شده است و برقراری چنین توازنی که تلازم حق و تکلیف است(بین رابطه جنسی و آداب جنسی)،به تعدیل وتنظیم روابط جنسی منجر خواهد شد و در غیر این صورت رضایت زناشویی خدشه دار میشود و دلیل بر این الزام، ظهور اولیه تعبیر به حق در روایات به الزام، اطلاق حکم وضعی ناشی از حکم تکلیفی رابطه جنسی و نیز مولوی ارشادی بودن این نوع از آداب که مستند به وظیفه واجب رابطه جنسی میان زوجین است،میباشد. به همین جهت عدم انجام صحیح آداب جنسی از جانب شوهر، سبب میشود که ارتباط جنسی مرد نسبت به زن به عنوان یک عمل صحیح پذیرفته نشود و در چنین ارتباطی اگر زنی از انجام عمل زناشویی سرپیچی کرد، حکم ناشزه به او داده نمیشود.https://www.jwss.ir/article_120248_91d32c963e5d7db76541f1c93c8c2658.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827208020180823The moral system of chastity in the Holy Quran based on Surah Nourنظام اخلاقی عفاف در قرآن کریم بر مبنای سوره نور516912024610.22095/JWSS.2018.85289FAسیده شیرین حجازیدانشگاه الزهراJournal Article20180520The analysis of moral propositions in the Holy Quran, using content analysis method and providing a model of the moral system with the aim of determining and explaining the effective factors in their realization to guide the individual and society is important. For this purpose, this study by extracting the contents related to chastity in Surah Nour and its analysis, shows that these themes include the individual, family and community domains, and in order to construct a model and structure in the field of chastity, the four components of this system, namely The principles, foundations, requirements, and barriers are explained in this regard. The proposed model illustrates the complexity of the moral system governing Surah Nour with the subject of chastity. Also, the use of the "content analysis" method in the study of Quranic verses shows that veil is a requirement of the moral order of chastity, and since it is the most objective moral behavior in this system, it can be regarded asتحلیل گزارههای اخلاقی در قرآن کریم با استفاده از روش تحلیل محتوا و ارائه یک مدل نظام اخلاقی با هدف تعیین و تبیین عوامل مؤثر در تحقق آنها برای هدایت فرد و جامعه حائز اهمیت است. به همین منظور این پژوهش با استخراج مضامین مربوط به عفاف در سوره نور و تحلیل آنها، نشان میدهد که این مضامین حوزههای فرد، خانواده و اجتماع را در برگرفته و به منظور ساخت یک مدل و ساختار در حوزه عفاف، چهار مؤلفه این نظام، یعنی اصول و مبانی، مقدمات، الزامات و موانع را در این زمینه تبیین کرده است. مدل ارائه شده، جامعیت نظام اخلاقی حاکم بر سوره نور، با موضوع عفاف را نشان میدهد. همچنین استفاده از روش «تحلیل محتوا» در بررسی آیات سوره نور نشان میدهد که حجاب از الزامات نظام اخلاقی عفاف است و از آنجا که عینیترین رفتار اخلاقی در این نظام محسوب میشود؛ میتواند به عنوان شاخص، مورد توجه قرار گیرد.https://www.jwss.ir/article_120246_c89d6852565e0a68cf569f53bdfe08ba.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827208020180823Jurisprudential Review Tashbib in Point View of Farigheinبررسی فقهی «تشبیب» از دیدگاه فریقین71948529010.22095/jwss.2018.85290FAمائده رضاییجامعه المصطفی مشهدرقیه عاشریرشته فقه و معارف اسلامی جامعه المصطفی مشهدJournal Article20180520.
Today, wrongful camaraderie between women and men is common in Muslim countries, and as a result many poems are written in the description of woman and love for her and they are broadcast in the media.This culture is chastity contrary to the sharia recommendations. This theme (tashbib), although mentioned in the works of later scholars such as Sheikh Ansari,But in order to prevent vulgarity, the need for clarification and the clarity of its margins in today's society are felt. Sheikh Ansari has been nominated as "tashbib al-marea".From this study it can be concluded that the initial sentence of tashbib is solvent from the point of view of jurisprudents. But for other reasons, such as the stimulation of lust, the promotion of prostitution, the abuse of a woman, and ... is forbidden. The Sunni jurisprudents have considered the creation of poetry or prose in the formulation of the famous woman as a forbidden, but the narrative is based on the failure to harass and condemn the woman and her condemned, so the jurisprudents of the conflict in this issue have differences.امروزه، رفاقتهای نامشروع زنان و مردان در کشورهای اسلامی رایج شده و به تبع آن اشعار بسیاری در توصیف زن و عشق به او سروده شده و در رسانهها پخش میشوند. این فرهنگ، خلاف توصیههای شریعت به عفاف است. این موضوع (تشبیب) گرچه در آثار علمای متأخر چون شیخ انصاری اشاره شده است، ولی به منظور پیشگیری از ابتذال نیاز به تبیین و روشنایی حواشی آن در جامعهی امروز، احساس نیاز میشود. شیخ انصاری در<em> مکاسب</em> با عنوان «تشبیب المرأة» عنوان شده است. از حاصل این پژوهش میتوان دریافت که حکم اولیهی تشبیب از دیدگاه فقها حلیت است، اما به دلایل دیگری چون تهییج شهوت، ترویج فحشا، هتک حرمت زن و... حرام است. فقهای اهل سنت ساختن شعر یا نثر در تشبیب زن معروف را حرام امّا روایت آن را مشروط به عدم ایذاء و هتک حرمت زن و محارمش، مباح دانستهاند، لذا فقهای فریقین در این موضوع اختلافات و اشتراکاتی دارند.https://www.jwss.ir/article_85290_9240a801373366e3a499e31d03e2ec37.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827208020180823Abuse or sexual violence against women by United Nations peacekeeping forcesنیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد و مسئلهی استفادهی جنسی و سوءاستفاده جنسی از زنان9511512024010.22095/JWSS.2018.85291FAاحمدرضا توحیدیگروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه قم،
قم ، ایران0000-0002-3852-0920Journal Article20180224Unfortunately, over the past two decades, it has been observed in various countries, including the Central African Republic, that sexual offenses have been committed by individuals that responsible for protecting local populations. The number of countries where sexual exploitation and sexual exploitation has taken place by UN peacekeepers has increased, even in cases where these abuses have been organized. A Haitian study showed, for example, that United Nations peacekeeping forces were involved in the sexual business of 229 women in terms of food and medicine. According to the same study, between 2008 and 2013, 500 cases of exploitation and sexual abuse were filed against United Nations peacekeeping personnel. However, UN reforms over the past decade have failed to eliminate sexual crimes from UN peacekeepers. The position of lawyers and countries has also been linked to the issue of sexual abuse with grave criticism of undermining the credibility of the United Nations. The present article looks at the violations of peace and criticizes it, as well as providing solutions for the elimination of violence and abuses; By an organization that is itself the champion of human rights;متأسفانه طی دو دهه گذشته در کشورهای مختلف از جمله جمهوری آفریقای مرکزی مشاهده شده است که جرائم جنسی توسط افراد مسئول حفاظت از جمعیتهای محلی رخ داده است. تعداد کشورهایی که در آنها سوءاستفاده و بهره-برداری جنسی توسط حافظان صلح سازمان ملل رخ داده، افزایش یافته که حتی در مواردی این سوءاستفادهها سازمانیافته بوده است. برای مثال تحقیقی در هائیتی نشان داد که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در تجارت جنسی 229 زن در ازای مواردی مانند غذا و دارو دخیل بودهاند. طبق همان تحقیق، در سالهای 2008 تا 2013، 500 دعوای بهرهبرداری و سوءاستفاده جنسی علیه پرسنل حافظان صلح سازمان ملل اقامه شده است. با این حال اصلاحات اعمال شده در سازمان ملل طی دهه گذشته در از بین بردن جرائم جنسی از سوی حافظان صلح سازمان ملل ناکام بوده است. موضع حقوقدانان و کشورها نیز نسبت به مساله سوء استفاده جنسی توأم با انتقادهای شدید نسبت به خدشه دار نمودن اعتبار سازمان ملل بوده است.نوشتار حاضر نگاهی به تخلفات صلحبانی و نقد آن عملکرد و همچنین ارائه راهکارهایی برای زدودن خشونت، تعدیات؛ آن هم توسط سازمانی که خود منادی حمایت از حقوق بشر؛ می باشد.https://www.jwss.ir/article_120240_367174b19a05592565e5eeb13d2aa85c.pdfشورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827208020180823New contemplation on the right of lien of the wife in Imamieh jurisprudence and Iranian legal-judicial systemتأملی نوین پیرامون حق حبس زوجه درفقه امامیه ونظام حقوقی-قضائی ایران11714112041910.22095/JWSS.2018.85292FAسیّدجلال موسوی نسبمدیر گروه آموزشی حقوق،الهیات و علوم اسلامی دانشگاه پیام نور - مرکز بروجرد0009-0000-1283-7463نادر مختاری افراکتیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانعابدین مومنیدانشیار گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانامیر حمزه سالارزائیدانشیار و مدیرگروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20180424Dowry is one of the financial effects of marriage contract, whose limit has not been clearly determined in the Holy Quran and Islamic narrations although in narrations and hadiths, the dowry has been recommended and emphasized to be specified in low amounts. In the Civil Code of Iran, determining the amount of dowry is dependent on the couple’s mutual consent. Inspired by the rules of bilateral contracts in the Islamic jurisprudence and according to Article 1085 of the Civil Code, the right of lien has been specified for the vindication of the wife’s dowry. Accordingly, if the dowry is payable on demand and the husband avoids paying the dowry, the wife can refuse to perform marital duties and require the man to pay it. Based on the aforesaid article indicating the cancellation or continuance of the mentioned right, if it is determined that the husband is in hardship, the dowry is paid in installments based on the court order. In this respect, there are different views on the part of courts. Ultimately, this difference of opinions led to the issuance of the judicial procedure unity vote No. 708 dated 8/12/2008 of the General Board of the Supreme Court. This study which was conducted through a descriptive-correlational method and library tool aims to investigate the jurisprudential and legal foundations of the mentioned vote. Contrary to critics’ viewpoints, it seems that the issued vote which is according to the opinions of some contemporary jurisprudents and is backed by legal standardsمَهر به عنوان یکی از آثارمالی عقدنکاح درقرآن کریم و روایات اسلامی حدّ آن مشخصاًتعیین نشده،هرچنددر روایات بر کم بودن آن توصیه وتأکیدگردیده است.درقانون مدنی ایران تعیین مقدارمَهرتابع تراضی زوجین می باشدو با الهام از قواعدعقودمعوّض درفقه اسلامی ومطابق مادۀ1085قانون مدنی،حقّ حبس راه کاری برای استیفای مَهر زن مقررشده است.براساس آن زوجه حقّ دارد درصورت حالّ بودن مَهر،از انجام وظایف زناشویی امتناع ورزد و زوج را به پرداخت مَهر ملزم نماید.دراستنباط از مادۀ مذکورمبنی برسقوط یا بقای حقّ مزبور درصورت احراز عسرت زوج وتقسیط مَهر با حکم دادگاه و اخذقسط یا اقساطی از آن توسط زوجه،آراءمختلفی ازسوی محاکم صادرشد و دشواری هایی را به وجودآورد. درغایت امر این تهافت آراء به صدوررأی وحدت رویه قضائی شماره708-22/05/1387هیئت عمومی دیوان عالی کشور منتهی گردید.این جستارکه به روش توصیفی-تحلیلی و با ابزارکتابخانه ای نگارش یافته است،به بررسی مبانی فقهی و حقوقی رأی مرقوم می پردازد.برخلاف دیدگاه منتقدان، به نظرمی رسد رأی صادره که مطابق نظر برخی فقیهان معاصر و نیز از پشتوانۀ قویّ موازین قانونی برخورداراست،می تواند نقش مؤثری درکاهش مَهریه های سنگین و استحکام خانواده درجامعۀ امروز ایفاء نماید.از سوی دیگراین قاعدۀ حقوقی تضمین کنندۀ روشنی برای استیفای حقوق زوجه محسوب می شود.همچنین پیشنهادهایی کاربردی در این خصوص و در راستای امرخطیر قانونگذاری ارائه شده است.https://www.jwss.ir/article_120419_c4872a932d361f80db67b168e787b65d.pdf