2024-03-28T20:05:04Z
https://www.jwss.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2109
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
صفحات آغازین
2011
02
20
3
5
https://www.jwss.ir/article_12359_443aa43f97ff86a70b150b4a051ecc3f.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
تحلیل اقتصادی طلاق (بررسی ارتباط بیکاری و طلاق در ایران طی دوره1385-1345)
سعید
عیسی زاده
اسماعیل
بلالی
علی محمد
قدسی
این مقاله با اشاره به چهار رویکرد استرس روان شناختی، هزینه ی طلاق، شایستگی فردی و رویکرد تلفیقی ارتباط بین طلاق و بیکاری را بررسی می کند. با استفاده از داده های مربوط به طلاق و بیکاری در یک دوره ی 40 ساله (از سال 1345 تا 1385) برای ایران و با استفاده ازبرنامه ی Eviews ارتباط این دو در این دوره از طریق تحلیل سری های زمانی آزمون شده است. نتایج نشان می دهند که ارتباط بین طلاق و بیکاری برای کوتاه مدت غیرمعنادار ولی برای یک دوره ی بلندمدت معنادار است و این موافق با رویکرد استرس روان شناختی است که بر اثر تأخیری بیکاری بر طلاق تأکید می کند.
طلاق
بیکاری
استرس
هزینه ی طلاق
مشقت اقتصادی
مسئولیت فردی
رکود اقتصادی
2011
02
20
7
28
https://www.jwss.ir/article_12361_a2c14e419d2c2e9d756b7c4c63674eac.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
تبیین جامعه شناختی فعالیت های فراغتی دختران جوان با تأکید بر عوامل آسیب شناختی آن
مریم
رفعت جاه
مرجان
رشوند
مریم
شهیدی زندی
در تحقیق حاضر عوامل مؤثر در آسیب زا شدن اوقات فراغت دختران دانشجو مطالعه شده است. با توجه به یافته های پژوهش ارزش ها و نگرش ها، سبک زندگی، نوع مصرف رسانه ای و میزان اطلاع خانواده از نحوه ی گذران اوقات فراغت بیشترین تأثیر را بر نحوه ی گذران فراغت بر جای می گذارند. همچنین تأثیر عوامل فردی بر سالم بودن یا آسیب زا شدن اوقات فراغت به مراتب بیشتر از عوامل خانوادگی مشاهده شد. این نتایج مؤید آن است که امروزه در اجتماعی شدن افراد از تأثیر خانواده کاسته شده و سایر نهادهای اجتماعی از جمله رسانه های جمعی بر نگرش و رفتار فرد تأثیر بیشتری می گذارند.
اوقات فراغت
ارزش ها و نگرش ها
میزان اطلاع خانواده
سبک خرید و مصرف
میزان نظارت خانواده
2011
02
20
29
80
https://www.jwss.ir/article_12362_22e67d82b96c6e9ab6cc452587769cef.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
تفاوت های جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان
امیر
رستگار خالد
در سال های اخیر تحولات جنسیتی گسترده ای در حوزه ی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمی توان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاه های جدیدتر بر ابعاد کیفى این تحول تأکید داشته و آن را در عرصه ی وسیع تری از پیامدهای تحصیلی دنبال کرده اند که بدون شک بخش عمده ای از این بررسی ها معطوف به توضیح افزایش انگیزش و دلبستگی تحصیلی دختران و نیز پیشرفت تحصیلی بیشتر آنها در مقایسه با دانشجویان پسر بوده است. در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمده ی تفاوت های جنسیتی در توانایی های شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاه ها، به این مهم پرداخته شود.
جنسیت
انگیزش تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
آموزش عالی
2011
02
20
81
124
https://www.jwss.ir/article_12365_110beeabd47ccb86215bc01d8a2cf74d.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
تمایزات شناختی در باور به دنیای عادلانه در زنان و مردان
محسن
گل پرور
زهرا
جوادیان
این پژوهش با هدف بررسی تمایزات شناختی در باور به دنیای عادلانه در میان زنان و مردان به مرحله ی اجرا درآمد. از بین کلیه ی ساکنان زن و مرد 17 سال به بالا در شهر اصفهان، تعداد 1577 نفر به شیوه ی نمونه گیری تصادفى چندمرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامه های استفاده شده در پژوهش دو پرسش نامه ی هشت سؤالی درباره ی باور به دنیای عادلانه برای خود و دیگران بود. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و آزمون t گروه های مستقل تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که زنان و مردان در باور به دنیای عادلانه برای خود با یکدیگر تفاوت معناداری (0/05<P) ندارند، ولی در باور به دنیای عادلانه برای دیگران بین زنان و مردان تفاوت معناداری (0/05>P) به دست آمد. مهم ترین یافته ی این پژوهش آن بود که زنان در توجه به رعایت عدالت مبتنی بر انصاف و شایستگی برای دیگران و نه خودشان نسبت به مردان، متفاوت اند، بدین معنی که زنان نسبت به مردان به رعایت عدالت و انصاف بیشتری برای دیگران تمایل دارند.
دنیای عادلانه
عدالت مبتنی بر انصاف
عدالت مبتنی بر شایستگی
جنسیت
تمایزات شناختی
2011
02
20
125
152
https://www.jwss.ir/article_12366_7aacce4b46d06bc100ee73a92767eddb.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
عوامل اجتماعی و جمعیتی مؤثر بر فاصله ی سنی زوجین در استان اردبیل
حسین
محمودیان
فیروز
راهرو زرگر
اصله ی سنی زوجین بر باروری، تنظیم خانواده، رضایت از زندگی زناشو یی، طلاق و بیوه گی تأثیرگذار می باشد. با توجه به فاصله ی سنی نسبتاً بالای زوجین در استان اردبیل، این مقاله با استفاده از داده های سرشماری 1385 به بررسی عوامل اجتماعی و جمعیتی مؤثر بر فاصله ی سنی زوجین در میان زنان 49-15 ساله ی استان اردبیل پرداخته است. میانگین فاصله ی سنی زوجین در حدود 5 سال بود و در حدود 80 درصد از ازدواج ها، زنان از شوهران خود جوان تر بودند. سن، تحصیلات، محل سکونت، وضعیت اشتغال، مهاجرت و ازدواج مجدد رابطه ی معنی دار با متغیر وابسته دارند. این روابط می توانند با توجه به تحولات اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی تبیین شوند.
فاصله ی سنی زوجین
ازدواج
عوامل اجتماعی و جمعیتی
سرشماری 1385 استان اردبیل
2011
02
20
153
184
https://www.jwss.ir/article_12443_22c238bc10251ac180f7cf5c6a928032.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
ضرورت نظریه پردازی در حوزه ی مسائل زنان از تحقیق تا نظریه
سهیلا
صادقی فسائی
بیشتر فهم ما از دنیای اجتماعی که در آن زندگی می کنیم و یا مسائلی که با آن مواجهیم بر اساس تئوری ها و دانشی است که عمدتاً توسط مردان خلق شده است. تسلط مردان در حوزه ی نظریه پردازی و تولید دانش باعث شده است که زنان از فرایندهای رسمی نظریه پردازی کنار گذاشته شوند و زمانی که این نظریه ها در منصه ی عمل به کار گرفته می شوند، مشارکت زنان و موضوعات مهم مربوط به آنها در بسیاری از حوزه ها نادیده گرفته می شود. این مقاله ضمن تأکید بر ضرورت نظریه پردازی در مسائل زنان فهم ما را از تئوری های فمینیستی و موضوعات جنسیتی درهم می آمیزد و آن را نقد و بررسی می کند.
فمینیسم
جنسیت
نقش های جنسیتی
قدرت
اساس گرایی
کنارگذاری
تئوری فمینیستی
بازاندیشی
2011
02
20
185
228
https://www.jwss.ir/article_12444_c7c66a9ed1456ba378b2a0873401c2d8.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
راهبرد نظریه پردازی در جامعه شناسی جنسیت و جامعه شناسی خانواده
شهلا
باقری
این مقاله پس از مرور تعاریف و دیدگاه های مختلف در باب نقطه ی آغازین «نظریه» به عنوان نقطه ی ثقل تولید و خلق دانش به «مسئله» می رسد. در آغاز، مسائل به شکل تدریجی مطرح می شوند و سپس مسائل متعدد تحت عنوان موضوع واحد، انسجام یافته و دانش را به وجود می آورند. این مهم با تمرکز بر جامعه شناسی جنسیت و جامعه شناسی خانواده جست و جوی مصداقی می شود و با تمرکز بر حوزه ی «مباحث بحث انگیز»، که به نوبه ی خود نقطه ی آغازین مسئله تلقی می شود، به طرح و بحث «سؤالات راهبردی» در این دو شاخته علمی می پردازد. طرح مباحث بحث انگیز در قالب سؤالات راهبردی در جای خود بصیرتی ویژه در درک چشم اندازها و افق های پیش رو را موجب می شود و جایگاهی برای کندوکاو و طرح مسائل جدیدتر علمی در حوزه ی مسائل زنان و خانواده را به وجود می آورد.
نظریه
مسئله
مباحث بحث انگیز
تولید دانش
جامعه شناسی جنسیت
جامعه شناسی خانواده
2011
02
20
229
259
https://www.jwss.ir/article_12445_23d913e398d50790d36761073ad1ae1c.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
چکیده مقالات به عربی
2011
02
20
265
271
https://www.jwss.ir/article_12446_ebbd4478dde06f1198f7f28e1c6ff867.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1389
13
50
چکیده مقالات به انگلیسی
2011
02
20
3
9
https://www.jwss.ir/article_12447_1f25e66dd2498dac911ebbe3056e9f38.pdf