2024-03-28T17:27:37Z
https://www.jwss.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19812
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1400
23
92
تحلیل تطبیقی و انتقادی مطالعات کارآفرینی رنان: گونه شناسی و ارائه دلالتهای سیاستی
سمانه
منصوری
عادل
پیغامی
عاصمه
قاسمی
مشارکت و نقشآفرینی زنان در اجتماع امری بدیهی و ضروری است و بحث از حضور بدون تداخل و تزاحم با اصول، ارزشها و سایر نقشها و ابعاد جنسیتی آنها دغدغه همیشگی متفکران و سیاستگذاران در جوامع مختلف بوده است. کارآفرینی نیز از این امر مستثنی نبوده و طی سالیان گذشته تلاشهای گستردهای برای حضور بیشتر و موفقتر زنان در عرصه کارآفرینی عملیاتی شده است، هرچند به اذعان همه کانونهای تفکر، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. برخی از اندیشمندان حوزه زنان، یکی از علتهای نداشتن ورود موفق زنان در عرصه کارآفرینی و سپس نقشآفرینی مؤثر در توسعه جوامع را نارسایی عرصه ی اندیشه و نظریهپردازی و نقیصهها یا خطاهای موجود در مطالعات و ادبیات نظری تولیدشده در این زمینه میدانند و رویکردی انتقادی به ادبیات نظری ارائهشده در این زمینهدارند. بر این اساس پژوهش حاضر در نظر دارد به مطالعه ی چالشها و نارساییهای کلیدی حوزه مطالعات کارآفرینی زنان بپردازد و با بررسی ادبیات نظری موجود و تحلیل تطبیقی و انتقادی آنها دلالت های سیاستی برای سیاستگذاران، نظریهپردازان و تصمیم سازان حوزه کارآفرینی ارائه دهد. در راستای رسیدن به اهداف این پژوهش از روش تحلیل تطبیقی _ انتقادی استفادهشده است. یافته های پژوهش نشان داد، ادبیات موجود از نارسایی در شیوههای نظریهپردازی؛ مواجهه با مشکل تضاد نقشها برای زنان؛ مسئله رفع نابرابری دسترسی به امکانات و فرصتها و نقیصه بسترسازی اقتصادی و اجتماعی برای کارآفرینی زنان برخوردار است.
کارآفرینی زنان"
جنسیت"
"
توسعه"
گونه شناسی"
"
دلالتهای سیاستی"
2021
08
23
7
32
https://www.jwss.ir/article_138579_c89731bffeb0bcd349b92985bbb75519.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1400
23
92
تحلیل پدیدارشناختی استراتژی های برساخت هویت در کنشگران شبکه های اجتماعی مجازی (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام ساکن شهر کاشان)
محمد
گنجی
مرتضی
واحدیان
عباس
زارعی
حسن
پیری
در دوره معاصر بخش مهمی از ساحت تعاملات و تبادلات فردی و همچنین تجربیات زیستی افراد در فضاهای مجازی شکلگرفته و قوام مییابد. هدف این پژوهش فهم پدیدارشناسانه استراتژی هایی است که کاربران برای برساخت هویت خویش استفاده میکنند. برای دستیابی به این هدف از روش پدیدارشناسی براون و کلارک استفادهشده است. حجم نمونه با تکیه بر منطق اشباع نظری در روش کیفی، 20 نفر از دختران دانشجوی ساکن شهر کاشان است و فرآیند گردآوری دادهها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجامشده است. یافتههای پژوهش نشان داد کاربران فضای مجازی در مرحله نخستین ورود خود به این شبکه و در تجارب اولیه در دو وضعیت «نابلدی و ناآگاهی» و «تردید و اضطراب» به سر میبرند و بیشتر نقش کنشگر منفعل، مشاهدهگر، پذیرنده و پیرو را دارند؛ اما با گذر زمان نقش کنشگر فعال، برسازنده و روایتگر را پیدا میکنند. از سوی دیگر نتایج حاکی است که کاربران از دو استراتژی عاطفی و عقلانی در برساخت هویت خویش استفاده میکنند. برمبنای استراتژی عاطفی، به شکلی آزادانهتر، رهاتر و سیال عمل نموده و روایتهای بیشتری از جنبههای مختلف زندگی و جهانبینی و منش خود را تکثیر میکنند و بر مبنای استراتژِی عقلانی، تنها برداشتها و برشهایی گزیده شده، ویرایشی، محافظهکارانه و نمایشی، از زندگی خود را روایت میکنند.
شبکه های اجتماعی مجازی
هویت
برساخت هویت
اینستاگرام
2021
08
23
33
58
https://www.jwss.ir/article_138024_667f2535e57674251fd46290d690802c.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1400
23
92
فهم تجربهی زیستهی زنان از رفتار متکبرانه در مصرف برندها و کالاهای لوکس
پیمان
پروری
محمود
محمدیان
امروزه مصرف کردن دیگر تنها راهی برای برطرف کردن نیازهای ضروری نیست و شکل گیری نیازهای کاذب منجر به ایجاد شکل های تازهای از مصرفشده است. تکبر مصرف کننده به معنی تمایل فرد برای نشان دادن برتری اجتماعی از طریق اکتساب، استفاده کردن و نشان دادن کالاهای مصرفی و برندها در طبقات مختلف بهوفور مشاهده میشود. پژوهش حاضر به دنبال این است تا با یک رویکرد پدیدارشناسانه تجربه ی زیسته ی زنان از پدیده تکبر در مصرف و معنی و مفهوم این پدیده از منظر آنها را دریابد. افراد موردنظر با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با آنها مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گرفت و سپس با روش پدیدارشناسی دادههای گردآوریشده تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس یافته های پژوهش چهار مضمون اصلی «احساس شناخته شدن»،«ایجاد و حفظ جایگاه اجتماعی»،«ابراز برتری و شایستگی» و «احساس اشتیاق درونی» دربرگیرنده تجربه ی زیسته ی زنان از پدیده تکبر در مصرف است. به نظر می رسد مطالعه و مشاهده ی مصرف متکبرانه صرفاً بهعنوان یک رفتار مصرفی منجر به شناخت آن نمی شود و زمینه های متعدد بیرونی و درونی زمینه ساز آن هستند که نیاز به مطالعات بیشتر دارد.
تکبر مصرفکننده
خودشیفتگی مصرفکننده
مصرف نمایشی
مادیگرایی
پدیدارشناسی
2021
08
23
59
83
https://www.jwss.ir/article_138043_dad5518e3d9066c3af733b39f50ef9d2.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1400
23
92
مطالعه روابط زمانی و مکانی زنان سالمند در بستر فرهنگی و زندگی روزمره شان
مریم
حسین یزدی
ابراهیم
فیاض
زنان سالمند تجارب زیستهی گوناگونی را متأثر از بسترهای متنوع فرهنگی در زندگی خویش رقم میزنند. این مقاله روابط زمانی و مکانی زنان سالمند در بستر فرهنگی و چگونگی پیر شدن آنان را در مکان نشان میدهد. پژوهش حاضر ضمن ارائه انواع کنشهای فردی و جمعی زنان سالمند، ترجیحات آنان را در انتخاب نوع فعالیت، زمان فعالیت و مکان فعالیت مطالعه میکند. بر این اساس، مناطق 12 و 14 تهران انتخاب شده اند و با 57 نفر از زنان سالمند از طریق نمونه گیری هدفمند مصاحبه عمیق در شهر تهران انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که ترجیح اصلی زنان سالمند فعالیت های اجتماعی و گروهی در سطح خانه و محلهشان است. آنان به طرق گوناگون سعی در حفظ و ارتقاء کنشهای جمعی و گسترش حلقههای ارتباطی خود دارند و اکثرا خانههای خویش را مرکز تعاملات انسانی خود قرار میدهند. در نهایت آنان از طریق گسترش دوستی با همسالان خود، به خودشان عزت نفس میدهند و از طریق همبستگی اجتماعی، سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی میکنند. علاوه بر ارتباط با افراد ، کاربرد فراوان اشیاء در بستر مکان راهکار دیگر آنان برای گذر زمان است و تلاش میکنند تا گذر عمر برایشان دلپذیر باشد. لذا از طریق شیءگرایی، خلأ فرزندان و اطرافیان را در خانه جبران میکنند.
زنان سالمند
پیر شدن در مکان
دلبستگی مکانی
همبستگی اجتماعی
کنش های فردی و اجتماعی
2021
08
23
85
108
https://www.jwss.ir/article_141612_bd19c1b574e97b26e22bc32ef95a3e36.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1400
23
92
تعارضات و همسویی ها در ساخت مجالس مذهبی زنانه شهر تهران
محمد تقی
کرمی قهی
عطیه
خاکسارفرد
وحید
شالچی
نهال
نفیسی
این پژوهش در صدد ارائه تعریفی جامع از تعارضات و همسویی هایی است که در پی انگیزه های متفاوت حضور زنان در مجالس مذهبی زنانه رخ می دهد. در این راستا تلاش شد با بهره گیری از رویکرد پدیدارشناختی، تضادها و همسویی های شکل گرفته در مجالس مذهبی زنانه شهر تهران نشان داده شود. حجم نمونه در پژوهش حاضر 30 نفر از زنان تهرانی واجد شرایط لازم برای مشارکت در پژوهش بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از روش تحلیل تماتیک انجام شد. در نهایت بر اساس یافته های پژوهش دو مقوله ی اصلی هویت یابی جنسیتی و مقامیابی و تخصیص هویت اجتماعی استخراج شد. نتایج نشان داد که عنصر هویت یابی جنسیتی با تعارض بیشتر و همسویی کمتر و تخصیص هویت اجتماعی و منزلت اجتماعی با همسویی بیشتر و تعارض کمتر از طریق ایجاد نقاط اتفاق در سه ساحت جنسیت، حوزه عمومی و امر مذهبی در ساخت مجلس مذهبی زنانه به ایفای نقش می پردازند.
مجلس مذهبی
جنسیت
مقامیابی
هویت اجتماعی
زنان
2021
08
23
109
131
https://www.jwss.ir/article_144247_63c40d5db53de1cb1d7dce52bddb30c0.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1400
23
92
بازسازی معنایی تجربهی تجرد از منظر دختران 30 سال به بالای شهر بوکان
جمال
خسروی
عمر
خضرنژاد
حمیرا
دارنی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه ی زیسته ی دختران از تجرد و واکاوی نگرش ها، احساسات و واکنش های آنها به تجرد و درک معانی ذهنی آنها انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. در این پژوهش 16 نفر از دختران مجرد بالای 30 سال شهر بوکان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و دادهها به روش تحلیل محتوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش بر اساس کدها و طبقات به دست آمده از تجربه ی زیسته ی دختران مجرد پاسخگو نشان داد که آنها مواردی نظیر احساس عدم پیشرفت، احساس پوچی و سردرگمی در زندگی، احساس سربار بودن در خانواده و افسردگی، تنهایی مزمن، قضاوت و پیشداوری ناصواب، پافشاری خانواده بر تسریع ازدواج، قربانی شدن و فداکاری به خاطر شرایط نامساعد خانواده و ناامنی مالی و اقتصـادی را تجربه می کنند. همچنین مفاهیم به دست آمده نشان داد که تلاش جهت توانمندسازی و کسب مهارت، حفظ سلامت و جوانی و کسب استقلال از مهمترین استراتژی هایی است که دختران مجرد برای بهبود زندگی خود در پیش می گیرند.
کلید واژهها: تناقض در احساسات
تجربه تجرد
دختران مجرد
شهر بوکان
تحلیل محتوای کیفی
2021
08
23
133
151
https://www.jwss.ir/article_144249_03dda6885a0665e65ecd525ace32e84e.pdf
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2008-2827
1400
23
92
مطالعه رفتار کارآفرینانه زنان در یزد: از ساختارهای تحمیلی خود اشتغالی تا باز تعریف اجتماعی منتهی به آفرینشگری موقعیت
منوچهر
علی نژاد
سیده زینب
موسوی
هدف از این جستار واکاوی رفتارهای اقتصادی موفقیت آمیز زنان کارآفرین در شهر یزد است. تحقیق حاضر کیفی و جامعه مورد مطالعه را زنان کارآفرین در شهر یزد تشکیل میدهند. در نمونه تحقیق با 13 زن که از نظر سن، تحصیلات، نوع حرفه و وضعیت تأهل متفاوت بودند به روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با کمک روش نظریه زمینهای انجام گرفت که شامل کدگذاری باز، محوری و گزینشی بود. مقولهای هستهی تحقیق، «تعامل سازنده با محدودیت» انتخاب گردید. مقوله های زمینهای که بسترهای شکلگیری «تعامل سازنده با محدودیت» را فراهم میکنند شامل ساختارهای تحمیلی، حصارهای ذهنی و سرمایههای حمایتی هستند. در این تحقیق آفرینشگری موقعیت عامل علی موثر بر کارآفرینی زنان یزدی یوده و راهبرد اساسی زنان در کارآفرینی شامل همسوی جامعه محور، ارتقاء بخشی به خویشتن، فهم زنانه از کارآفرینی و هارمونی نقش مقوله بندی شد. عامل مداخلهگر این تحقیق اثباتگری بازتابی و در نهایت پیامد حاصل از تعامل سازنده با محدودیت خود توانمند سازی تشخص داده شد.
کارآفرینی
زنان
خود باوری
خود اشتغالی
شهر یزد
2021
08
23
153
172
https://www.jwss.ir/article_144248_51209f77c1116689b7e97b323c9a8ae8.pdf