TY - JOUR ID - 135059 TI - مطالعه جامعه شناختی تاثیر رسانه بر احساسات بازاندیشانه و همدلانه زنان در روابط زناشویی JO - مطالعات راهبردی زنان JA - JWSS LA - fa SN - 2008-2827 AU - هاشمی, فرود AU - روشنایی, علی AU - اسدی داود آبادی, محمد حسین AU - عظیمی, لیلا AD - دانشجوی دکترای تخصصی جامعه شناسی ; مسائل اجتماعی ایران ، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران. AD - استادیارگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران. (نویسنده مسئول) AD - استادیارگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران. AD - استادیار گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لرستان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 23 IS - 90 SP - EP - KW - زنان KW - احساسات نقش پذیری KW - احساسات همدلانه KW - احساسات بازاندیشانه KW - شبکه های اجتماعی مجازی DO - 10.22095/jwss.2021.264719.2574 N2 - احساسات نقش پذیری، در سوق دادن زوجین به سوی رفتارهای اخلاقی و هنجارمند، عناصر مهمی قلمداد می شوند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گرفتن این دسته از احساسات شامل احساسات بازاندیشانه و همدلانه زنان در روابط زناشویی از میزان گرایش به برنامه های ماهواره و شبکه های اجتماعی مجازی به انجام رسیده است. چهارچوب و مدل نظری پژوهش بر اساس تلفیق نظریه های تامپسون و شات تدوین شده است. روش پژوهش پیمایشی است و جامعه آماری دربرگیرنده زنان متاهل 20 تا 55 ساله شهر بروجرد است. نمونه گیری به روش طبقه ای نامتناسب و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 400 محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان می دهد در حالت کلی، گرایش به رسانه بر احساسات نقش پذیری زنان متاهل تاثیر مثبت دارد. اما در بررسی ابعاد جزئی متغیرها، مشخص شد گرایش به شبکه های ماهواره، بر احساسات بازاندیشانه تاثیر منفی دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نیز نشان می دهد ابعاد مختلف متغیر شبکه اجتماعی مجازی حدود 39 درصد و ابعاد مختلف گرایش به ماهواره 35 درصد از مقدار کل واریانس متغیر وابسته(احساسات نقش پذیری) را تبیین می کنند . UR - https://www.jwss.ir/article_135059.html L1 - https://www.jwss.ir/article_135059_1078cb96404dbbeb54a4399355636aed.pdf ER -